Míg mi Ukrajnában a vizet kapáljuk, átírta a történelmet a Kelet hete

SCO-csúcs és kínai katonai szemle üzeni: vagy erős, bölcs és a pályán látó vezetőket választ a Nyugat, vagy bajban leszünk. Nagy bajban. Kohán Mátyás írása.

Egyetlen döntésen múlik.
Súlyos következményekkel járna Magyarország számára, ha megszűnne az orosz olaj szállítása az Ukrajna által az utóbbi időben többször támadott Barátság kőolajvezetéken keresztül. A szállítás augusztusi hosszabb megszakadása egyelőre nem okozott hiányt, de a végleges leállás drasztikus hatással lenne a gazdaságra.
Nyilvánvaló tény, hogy Magyarország igencsak sérülékeny a kőolajimportnak való kitettsége miatt. A felhasználás mindössze 10 százalékát lehet fedezni hazai forrásokból, a szükséglet 90 százalékát importáljuk, ennek közel 60 százaléka orosz, 40 százaléka pedig más, észak-afrikai vagy közép-ázsiai forrásból érkezik. Előbbi a Barátság, utóbbiak pedig az Adria-vezetéken keresztül érkeznek Magyarországra.
Bár a kutakon még nem érezni a hatást, minél többször következnek be, illetve minél hosszabbak a leállások, annál inkább szembesülhetnek majd a következményekkel az autósok. Toldi Ottó, az MCC Klímapolitikai Intézetének vezető kutatója a Mandinernek azt mondja: a Mol ismét figyelmeztetett, hogy
a Barátság vezeték kiesése az ellátásból üzemanyaghiányhoz vezethet Közép-Európában,
ami közvetlen áremelkedéssel járhat. Ennek kezdeti mértéke szakértői becslés szerint 10 százalékos lenne. „Ezután minden attól függene, hogy van-e kilátás a vezeték újraindítására. Ha véglegesen leáll, további áremelkedésre kellene számítani. Ez egyrészt abból fakad, hogy a tengeri szállítás drágább, másrészt abból, hogy Horvátország már eddig is folyamatosan emelte a tranzitdíjat az Adria-vezetéken” – húzza alá a szakértő.
Felmerülhet a kérdés, hogy végleges leállás esetén mikorra alakulhat ki hiány. Toldi Ottó rámutat, hogy az Európai Unió előírásai szerint minden tagállamnak legalább 90 napra elegendő stratégiai kőolajkészletet kell fenntartania; Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója közlése szerint ehhez még hozzá kell adnunk, hogy a vállalat 25-30 napnyi olaj- és üzemanyagkészlettel rendelkezik. Vannak továbbá kisebb-nagyobb tartalékok erőművekben és egyéb ipari üzemekben is.
De az összesített készlet is csak néhány hónapra elegendő.
Az Európai Bizottságnak régóta kívánalma, hogy a tagállamok minél előbb szüntessék meg az oroszenergia-függőséget. A szakértő szerint ha a bizottság leválást akar, akkor annak kizárólagos indoka a zöldítés, a fosszilis energia használatának elhagyása. „Ha viszont így van, akkor az EU finanszírozza is ezt az átállást, hiszen anélkül rövid és középtávon jelentős pénzügyi károkat okoz hazánknak” – hangsúlyozza. Az ellátás diverzifikációja régóta kiemelt feladata a magyar olajvállalatnak, de nem észszerűtlenül. Kikötő híján nehézkesen és drágán lenne megoldható a népszerű norvég vagy más olaj behozatala. Nem beszélve arról, hogy ezek finomítása is körülményes lenne.
A kiemelt régiós szereplő Mol két finomítót üzemeltet, egyet Százhalombattán, egyet Pozsonyban, ezekből látja el a lengyelországi, a csehországi, a horvátországi, a szlovéniai, a romániai, a szerbiai és a bosznia-hercegovinai piacot is. Mindezeken felül még több tucat országba szállítja a termékeit. Nem meglepő – amint Hernádi Zsolt kifejtette a Mandinernek adott interjújában –, hogy a teljes kiesés láncreakciót generálna, amit egész Közép-Európa megérezne. Szemléletesen úgy fogalmazott: az egész régió letérdelne.
„Nem felsorolva a Mol érdemeit, mégiscsak régiós multivá nőtte ki magát saját erőből és tudásból, ma már döntő hatást gyakorolva az üzemanyagok és a finomított termékek közép-európai piacára. A profitjából sok-sok adót fizet be az államkasszába – ágazati különadót is –, és futja a sport, a művészetek és az innováció támogatására is. Mindenkori pénzügyi teljesítménye nagyban köszönhető annak, hogy az európai uniós tőzsdei árat meghatározó brent és az észak-amerikai tőzsdei árat megszabó WTI kőolajfajtánál jellemzően 15-20 százalékkal olcsóbb orosz olajból gyártott termékeit évtizedeken át kedvező áron tudta kínálni. Ezért fontos, hogy továbbra is hozzáférjen az orosz kőolajhoz” – magyarázza Toldi Ottó. Hozzáteszi: a Barátság vezetékre mint diverzifikációs eszközre is szükség van, ami ellátásbiztonsági szempontból is releváns. „A háborúnak inkább előbb, mint utóbb vége lesz, akkor pedig nem lesz indok a szankciók fenntartásához” – teszi hozzá.
A Mol mindkét finomítója az urals típusú kőolajra van optimalizálva; a brentet is képesek finomítani, de csak bizonyos százalékig. Az orosz–ukrán háború eszkalációja után jelentős kiadással járó fontos lépéseket tett a vállalat ezen a téren, így a korábbiaknál már jóval nagyobb mértékben képes boldogulni más típusú kőolajjal is. A teljes átálláshoz azonban további nagyarányú beruházás kellene, ami extra költséggel járna.
Magyarország főként Azerbajdzsánból importál olajat – ez az azeri light típus – az Adria-vezetéken keresztül, ennek egy része a Mol-leányvállalat Slovnaft pozsonyi finomítójába kerül. Kisebb mennyiségben, tesztelés céljából észak-afrikai könnyűolajok is voltak a beszerzett tételek között. Korábban egyébként az orosz olaj szállításában is szerepet kapott az Adria, de nem közvetlenül, hanem török és olasz olajterminálokon keresztül.
„Magyarország éves kőolaj-felhasználása nagyjából 10 millió tonna, amivel megegyezik az Adria-vezeték kapacitása.
A Mol teljes kőolajigénye azonban 13 millió tonna, ennyire kellene bővíteni a szállítható mennyiséget ahhoz, hogy az adriai beszerzési irány önmagában elég legyen.
Ehhez egy 80 kilométeres szakaszon fennálló szűkületet kell megszüntetni. Nem tűnik megoldhatatlan feladatnak, bár kétségtelenül drága mulatság” – jegyzi meg az MCC vezető kutatója.
A magyar kormány importdiverzifikációs célból új kőolajvezetéket épít Szerbia felől,
amely a jövőben csatlakozhat a Triesztet Konstancával összekötő páneurópai kőolajvezetékhez, illetve szeretne kapacitást vásárolni az Odessza–Brodi-csövön, ezzel Ukrajnán keresztül tengeri szállítású kőolajhoz jutni.
A hazai ásványvagyon-nyilvántartás és a Magyar Bányászati és Földtani Szolgálat szakértői becslése alapján az ismert kitermelhető hagyományos kőolajvagyon 21,5 millió tonna, a reménybeli kitermelhető mennyiség pedig 30–50 millió tonna. A nem hagyományos kőolaj- és gázkondenzátum-készlet 45-46 millió tonnára tehető. A 10 millió tonnás éves felhasználásunkat és a 0,9–1 millió tonnás kitermelésünket számításba véve kijelenthető, hogy szükség esetén – a földgázhoz hasonlóan – lenne lehetőség a kőolajtermelést akár 30 százalékkal is növelni. Toldi Ottó kiemeli: az alkalmazható megoldások eltérő idő- és pénzbefektetést igényelnek, s a növelt mennyiségű termelés elindításához időre van szükség. Alapvetően minden a politikai szándék és a pénzügyi források kérdése.
Fotó: MTI/AP/Efrem Lukackij
***
Ezt is ajánljuk a témában
SCO-csúcs és kínai katonai szemle üzeni: vagy erős, bölcs és a pályán látó vezetőket választ a Nyugat, vagy bajban leszünk. Nagy bajban. Kohán Mátyás írása.
***