Itt a bejelentés Orbán Viktortól: visszatérhetnek a hatósági árak! (VIDEÓ)

A kormányfő szerint legvégső esetben még a kereskedelmi profitok korlátozására is sor kerülhet.

A környező országokhoz képest is kiugróan magas Magyarországon a tartós tejek esetén alkalmazott kiskereskedelmi árrés, nem csoda ezért, hogy az emberek inflációs érzete nincs összhangban a javuló adatokkal. A nagy üzletláncok idehaza a nem sajátmárkás UHT tejek fogyasztói árának több, mint 40 százalékát zsebre teszik.
„A termelők 200 forintért adják a tejet, a boltban 550. Ez tűrhetetlen. Szép szóval, vagy más eszközökkel, de meg fogjuk védeni az embereket az indokolatlan áremelésektől!” – fogalmazott nemrég Facebook-bejegyzésében Orbán Viktor. A miniszterelnök már többször is rámutatott, hogy
a nagy hazai multiláncok árpolitikája miatt gyorsul ma már az infláció és nem a globális piaci folyamatok hajtják fel az alapvető élelmiszerek árát.
A kormányfő ezért felkérte Nagy Márton nemzetgazdasági minisztert, hogy szükség esetén beavatkozzon a folyamatokba, akár az ársapkák újbóli bevezetésével. A Központi Statisztikai Hivatal részletes adataiból látható, hogy
a korábban árstopos, majd tavaly júliusig a kötelező akciózással érintett 2,8 százalékos tartós tej fogyasztói ára januárban 64,8 százalékkal volt magasabb, mint 2024 januárban. A korábban nem hatósági áras ESL tejek ára átlagosan 16 százalék körül nőtt egy év alatt.
Ezt is ajánljuk a témában
A kormányfő szerint legvégső esetben még a kereskedelmi profitok korlátozására is sor kerülhet.
Az infláció januárban némiképp gyorsult a megelőző hónapokhoz képest, az élelmiszerárak átlagosan 6 százalékkal nőttek, az áremelés többségében az alapvető élelmiszereket érintette. Nagy István agrárminiszter korábban a Mandinernek arról beszélt, sok alapvető termék fogyasztói ára jóval nagyobb mértékben nőtt, mint amekkorát a piaci hatásokkal még meg lehet magyarázni. A miniszter rámutatott:
Elengedhetetlen az ismét alacsony szintre leszorított infláció mellett az is, hogy az emberek is érzékeljék, nem kell tartaniuk a 2022-es és 2023-as évekhez hasonló árrobbanástól. A multiláncok árpolitikájukkal viszont ezzel ellentétes érzetet keltenek a vásárlókban, mivel olyan alapvető élelmiszerek ára nőtt tavaly is jelentősen, amelyeket a legtöbb háztartás napi szinten megvásárol.
Ezt is ajánljuk a témában
Nagy István agrárminiszter a Mandinernek adott interjújában azt is elárulta, mikor dönthet a kormány az újabb árstop bevezetéséről.
A Mandiner megvizsgálta a nyilvános piaci adatok alapján, hogy az üzletek árpolitikája mennyiben tükrözi a piaci árak változását. Az Agrárközgazdasági Intézet (AKI) adatai szerint januárban a nyerstej átlagára 25,7 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, vagyis a termelők ennyivel drágábban tudták értékesíteni a feldolgozóknak a nyerstejet, kilogrammonként 189,9 forintért. A termelői ár emelkedését az európai piaci trendek határozzák meg, elsősorban a kereslet és a kínálat aránya. A tavalyi, átlagosnál jóval melegebb és szárazabb nyári időjárás miatt szűkült a piaci kínálat, ez jelenik meg a nyerstej átvételi árában, ami az összes tejtermék árára hatással volt. A 25,7 százalékos éves termelőiár-emelkedés ugyanakkor még nem tükrözi a fogyasztói árak változását.
Az AKI jelentéséből az is kiderül, hogy a kereskedők januárban az 1,5 százalékos UHT tejet 13,7 százalékkal, a 2,8 százalékos UHT tejet pedig 17,5 százalékkal kapták drágábban, mint egy évvel korábban. A kiskereskedelmi beszerzési ár emelkedése kisebb volt tehát mind a termelői ár emelkedésénél, mind a feldolgozói értékesítési árnál.
A 2,8 százalékos UHT tej kiskereskedelmi beszerzési árának 17,5 százalékos emelkedése mellett a fogyasztói árak átlagosan 65 százalék körül emelkedtek attól függően, hogy sajátmárkás vagy gyártói termékről van szó.
A jelentős áremelkedést az tette lehetővé, hogy a kormány megszüntette 2024 közepétől a kötelező akciózás néven ismertté vált intézkedést, vagyis azt a korlátozást, hogy a multik nem alkalmazhattak árrést a korábban hatósági áras élelmiszereknél, vagyis a vevők annyiért vehették meg a 2,8 százalékos tartós tejet, amennyiért a kereskedők beszerezték, így nyereségük ezeken az alapvető élelmiszereken nem keletkezett az üzleteknek.
A 65 százalékos fogyasztóiár-emelkedés tehát az adatok alapján is egyértelműen a multiláncok árpolitikájával magyarázható, a boltok beszerzési ára ennek töredékével, mindössze 16-17 százalékkal nőtt,
ami megegyezik a korábban nem hatósági áras ESL tejek drágulásával.
Nem csak Magyarországon, de világszerte rekordot döntött az infláció 2022-ben és 2023-ban, ennek oka az orosz-ukrán háború miatt kialakult globális piaci pánik volt, amely az élelmiszer-alapanyagok, valamint az energia árában soha nem látott mértékű, gyors emelkedést hozott.
A világpiacon már 2024-re normalizálódtak az árak, amit jól mutat, hogy idehaza számos élelmiszer jelenleg is alacsonyabb áron kapható, mint 2023 januárban, az árcsúcs idején. A kormány már 2023 második felében megszüntette az alapvető élelmiszerek hatósági árazását, mivel a piaci árak csökkenése lehetővé tette, hogy a családoknak ne kelljen azonnali, jelentős áremelkedéssel szembesülniük. Ezzel együtt a kormány közel egy évig fenntartotta a már említett korlátozást, vagyis az érintett termék beszerzési árát nem haladhatta meg a fogyasztói ár.
Ezt is ajánljuk a témában
A Mandiner kibogarászta a csökkenő árú termékeket.
Az elmúlt bő fél évben tehát az olyan alapvető élelmiszerek, mint a tej ára azért emelkedik ütemesen, mert az üzletek visszaépítik az árrést, vagyis a beszerzési és a fogyasztói árak közötti bevételt. A tejtermékek 15-16 százalékos drágulása, valamint az édességek és a kávé áremelkedése piaci okokkal hozható összefüggésbe.
Nem igazak azok a baloldali sajtóban rendre megjelenő, az üzletláncok árpolitikáját tévesen alátámasztó és a kormány gazdaságpolitikáját kritizáló állítások, amelyek többségében arról szólnak, hogy a hazai élelmiszer-kereskedelmet leuraló nagy nemzetközi üzletláncok és diszkontok azért emelik az egekbe az élelmiszerek árát, mert máskülönben tönkremennének a kormány által 2022-ben bevezetett kiskereskedelmi különadó miatt.
Tény, a különadó és az árstopok veszteséget okoztak a láncoknak, ugyanakkor ez nagyrészt a több tízmilliárd forintos éves profitjuk csökkenését jelentette, de működésük még a kiskereskedelmi forgalom elmúlt években tapasztalt gyors visszaesésére és az azt követő, a várakozásoknál lassabb emelkedés ellenére sem vált veszteségessé.
A tartós tej árának éves, 65 százalékos emelkedésénél szembetűnő, hogy ez a drágulása az összes üzletláncnál tetten érhető, vagyis az árrés mértéke nem tükrözi a szabadpiaci versenyt, e helyett inkább egyfajta egyezségre utal az azonos árazási gyakorlat, ami ellentétes a szabad piaci verseny elveivel. Az AKI részletes adataiból ráadásul kiderül, hogy
a tartós tejeknél átlagosan 30 százalék körüli nettó árrést alkalmaznak az üzletláncok. A mérték eltérő, a sajátmárkás tejek árrése jóval kisebb, mint a gyártói márkáké, utóbbiaknál a nettó – 5 százalékos áfa nélküli – fogyasztói ár és a nettó beszerzési ár közötti különbség a 40 százalékot is meghaladja.
Ez az árpolitika pedig a sajátmárkás termékek megvásárlására ösztönzi a fogyasztókat, vagyis a láncok alacsonyabb áron beszerzett saját termékeinek a forgalmát növeli. Az árrés nem azonos a profittal, vagyis a beszerzési ár és a fogyasztói ár közötti különbözet fedezi részben a működési költségeket is, ám a korábban árstopos termékek kivételével az üzletek korábban szabadon választhatták meg ennek mértékét.
Nehezen hihető az a magyarázat, hogy az üzletláncok a különadó és az árstopok miatti veszteségeiket csak és kizárólag a tej, a liszt, az étolaj és a tojás árának több tíz százalékos emelésével tudják kompenzálni. Ezt a KSH adatai is alátámasztják:
nem volt olyan hónap az elmúlt években, amikor a forgalom visszaesése mellett ne nőtt volna tovább a kiskereskedelem árbevétele, ráadásul a növekedés jelentős volt akkor is, amikor az emberek lényegesen kevesebbet vásároltak.
Orbán Viktor miniszterelnöknek és a kormánynak tehát az adatok alapján igaza van abban, hogy a jelenleg tapasztalt magasabb inflációt a hazai piacot leuraló nemzetközi multiláncok látszólag összehangolt árpolitikája okozza.
Ezt is ajánljuk a témában
Felülmúlta a várakozásokat az infláció januárban. A drágulás oka nagyrészt a kereskedelmi láncok áremelése, amelyet nem indokoltak a piaci folyamatok, és társadalmi szempontból káros.
A kormány álláspontját támasztja alá az a tény is, hogy Magyarországon az üzletláncok által alkalmazott árrés a tartós tejek esetében messze magasabb, mint a környező országokban és mintegy háromszorosa a nyugat-európai átlagnak. A nyilvánosan megismerhető adatok szerint a tartós tejeknél alkalmazott árrés
A nyugat- és dél-európai országok közül csak Franciaországban haladja meg egyes tartós tejek árrése a 20 százalékot, Németországban átlagosan 15 százalék, miközben Spanyolországban és Nagy-Britanniában nulla közeli a kereskedők nyeresége a folyadéktejeken.
A kormány már a januári inflációs adat megismerése előtt jelezte, tűrhetetlen a multik árpolitikája, amivel tévesen azt a hamis érzetet keltik az emberekben, hogy az infláció leszorítása kudarcba fulladt. Nagy Márton Nemzetgazdasági Miniszter a közelmúltban nyomatékosította, ha március közepéig nem sikerül önmérsékletet gyakorolniuk az üzletláncoknak, akkor újra beavatkozik a kormány.
Első lépésben az árrésre vezethet be ársapkát a kormány, vagyis százalékosan maximalizálhatja a jelenleg a nem sajátmárkás tartós tejeknél a 40 százalékot is meghaladó kereskedelmi felárat.
Ha ezzel sem sikerül meggátolni az élelmiszerek árának további emelkedését, akkor pedig újra bevezeti a központilag meghatározott árakat. Ez a láncoknak sem érdekük, mivel a hatósági árazás összességében torzíthatja a piaci versenyt és veszteségessé teheti egyes alapvető élelmiszerek értékesítését. Fontos, hogy a probléma nem abból fakad, hogy ezeken az élelmiszereken profitot is realizálnak a boltok, hanem az áremelések olyan mértékű emelése, ami újra nehéz helyzetbe hozhatja az alacsonyabb jövedelműeket.
Ezt is ajánljuk a témában
A miniszter arról is beszélt, szerinte mit kellene tenni az Európai Unióval.
Nyitókép: Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán/MTI/MTVA