s mindjárt megelőznénk Romániát és Lettországot.
A mi fenti grafikonunkon a minél nagyobb összehasonlíthatóság érdekében nem egy tetszőleges árfolyamon euróba átszámított adatokkal dolgozunk, hanem vásárlóértéken hasonlítottuk össze a tagállami adatokat. A vásárlóérték számítását most is az Eurostat végezte el, az adatokat május 12-én kérdeztük le, így ezek a jelenleg elérhető legfrissebbek. Ahogy az előző cikkben is említettem, az Eurostat a vásárlóerő-számításhoz használt adatait június 20-án tervezi ismét frissíteni, akkor visszatérek majd a legújabb adatokkal, de nagy változást nem várok.
Az Eurostat adatai szerint 2021-ben vásárlóértéket vizsgálva még öten voltak mögöttünk, 2022-ben pedig megelőztük Görögországot és holtversenyben utolért bennünket Csehország, így léptünk előre egy helyet. Tavaly a minimálbérek reálértékének növekedése nálunk volt a legnagyobb az Eurostat szerint, ez eredményezte, hogy előre léptünk.
Tehát a DK állításával ellentétben nem leszakadnak a magyar minimálbérek a többi tagállam minimálbéreihez képest, hanem felzárkóznak.
Az unióban 22 tagállamban van hivatalos, törvények által szabályozott minimálbér, legutóbb idén már Cipruson is bevezették. Mivel nincs mindenhol, és ez egy szabályozási limit, így szakmailag nem indokolt uniós átlagot képezni. Jól érzékelteti a felzárkózásunkat az, hogy míg a magyar minimálbér vásárlóértéke 2010. január 1-jén a luxemburginak a 30%-a, vagyis kevesebb mint harmada volt, addig idén január 1-jén már 54%-a, azaz több mint a felére emelkedett. Zárult az olló köztünk és a legmagasabbak között. Ezek a tények is mutatják, hogy nem most, hanem 2010-ig építette az akkori gazdaságpolitika a kiszolgáltatott és olcsó munkaerőre a magyar gazdaságot.