A játékszabály annyi, hogy viselkedni kell (miként egy jógaszeánszon is), emellett célszerű nyitottan, nem pedig a kétezer éves egyház instant megreformálásának igényével hozzáállni a dologhoz. Így tesz a miniszterelnök? Így hát: egyetlen szóval sem sérelmezi, hogy a mise rögtön három Üdvözléggyel indul. Ergo helye van a közösségben. Ugyanúgy helye van ott, mint annak a testvérünknek, aki néhány évtizeddel eltévedve, 2022 adventjének szent időszakában
besúgta az újságíróknak, ki jár melyik templomba és hány órára
– simán lehet, hogy már meg is bánta. Legkésőbb a másnapi rorátén, amikor konkrétan így figyelmeztetett minket az evangélium: „A vámosok és utcanők megelőznek titeket Isten országában”.
A roráte ugyanis úgy zajlik, hogy a bűnbánat után elhangzanak efféle szentírási részletek (lásd még: „Jaj a hatalmaskodónak!”, vagy másutt: „Az Úr igazságos és jóságos, ezért a bűnösöknek is utat mutat” – hogy csak az eheti szövegekből szemezgessek), aztán vannak mindenféle könyörgések, úgymint „Őrizd meg tieidet attól, hogy szívüket észrevétlenül gőg és önelégültség kerítse hatalmába!”, vagy például „Töltsd el, Urunk, Lelkeddel vezetőinket, hogy igazságban és igazságosságban vezessék országunkat!”.
Helyénvalóbb volna, ha Orbán Viktor nem lenne jelen az összes többi bűnös ember között, amikor mindezek elhangzanak? Tényleg a képmutatás netovábbjának minősül egy órával korábban felkelni a hideg, sötét hétköznap hajnalokon, és kedélyes otthoni szalonnázás helyett megtérésre hívó szövegeket hallgatni a templomban, történetesen már évek óta feltűnés nélkül, valamely hátsó padban?