Lehet, hogy onnan fúj a szél, hogy esetleg többen a kortárs táncművészet felől közelítenek a néptánc felé, és aki az egyéni alkotásra koncentráló művészvilágból jön (ami természetesen ugyancsak értékes), az általában nehezen emészti meg, hogy a saját alkotásába ugyan beépítheti a folklórt, de a folklórba nem építheti be a saját találmányait. Ha innen fúj a szél, és az új kezdeményezés hívei ragaszkodnak az átalakításhoz, akkor viszont az úgy oké, hogy nem hívják táncháznak meg néptáncnak. Az szerzői tánc. Jogdíj jár érte.
Az LMBTQ-táncházzal az a baj, ami az LMBTQ népmesékkel is. Várhatóan, fokozatosan az apró kivételek főszabállyá lesznek, és egyre alapvetőbb jellemzőket fognak áthatni.
Először új csujogatásokat írnak, majd a lányok is csapnak, majd férfiak táncolják a női oldalt, nők a férfioldalt, meg átnevezik a férfit és nőt vezetővé és vezetetté, aztán majd rájönnek, hogy a vezető-vezetett dichotómia elnyomó, és át kell alakítani a hagyományokat úgy, hogy egalitáriusok legyenek, nincs vezető és vezetett. A női-férfi szerepcsere már ott van, de majd jön az ötlet, hogy ha eddig ketten táncolták a páros táncokat, akkor ezentúl táncolhassák hárman-négyen, alias poliamória (csoportszerelem), hiszen miért ne, és kitalálnak majd új lépéseket, meg dinamikát, hogy passzoljon az új elképzelésekhez. Meg mi van a maradék hetvensok genderrel, azoknak nincs külön szerepkör?
És a végén
a decemberi, piros bundás, öreg Mikulásból nem komcsi Télapó, hanem zöld bikinis, fiatal női Nyárcsaj lesz, aki augusztusban jön.