ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy például egy számos változatban élő mese ne ugyanaz a mese legyen, még akkor is, ha nincs egy eredeti vagy egy „igazi”, ami a viszonyítási pont lehetne.
Még láttatóbb példát hozhatunk a népzene és néptánc köréből. Tudjuk, hogy a magyar néptáncok történetében a reneszánsz eredetű forgatós páros táncokat miként szorította háttérbe a XVIII–XIX. században betörő csárdás, az miként épült be organikusan a táncrendbe. S tudvalevő az is, hogy minden faluban kicsit másképp táncolnak még egy tájegységen belül is, sőt minden egyes ember kicsit másképp táncol, a nagy táncos egyéniségekről nem is beszélve. Tehát a néptánc is variánsokban él.
A hagyományos táncok az évszázadok folyamán számos hatást szívtak fel, építettek be, és változtak maguk is, az emberek a vásárokról magukkal vitték a más vidékek lakóitól tanult nótákat, s otthon a maguk képére formálták. A népdalok, népmesék, táncok esetében a sok hatás közül némelyiket a közösség ösztönös érzéke beépítette a sajátjába, más hatásokat pedig kilökött magából, mint szervet be nem fogadó test. De a
külső hatások nem csak horizontálisan, más tájakról érkeztek; hanem vertikálisan, azaz felülről is.
A népnek, a parasztságnak ugyanis a legújabb időkig valamiképp viszonyítási pont volt a gyakran utált nemesség, főleg az arisztokrácia élete. Ez annyit jelentett, hogy például rengeteg dallam és tánc szivárgott le az arisztokraták udvartartásából a parasztság köreibe, s folklorizálódott. Eközben a folyamat közben a hagyomány változott, de állandó, változatlan is maradt.