Hasonló nézetekre persze később is volt igény. Amikor Adolf Hitler 1933-ban hatalomra jutott, Oláh György szélsőjobboldali író sietve meghirdette a „világliberalizmus végét”, azt is egyértelművé téve, hogy itt egy „igazságtalan gazdasági rendszert” készül letörni a náci Németország. Érdekfeszítő módon Joachim Prinz német rabbi csak kontrázott, mikor azt írta, hogy Hitler uralmával „a liberalizmus elbukott, a parlamentáris demokrácia darabokban hever a földön”. Aztán persze Hitler, és később a Szovjetunió sem döntötte meg a magántulajdont és a demokráciát. Amire a fenti szerzők nem gondoltak, az az a teória, miszerint a kapitalizmus és a magántulajdon alapvető törvényei talán mégis csak a társadalom alapjaiba vannak kódolva, és talán mégsem ördögtől való a gondolat, hogy ha nekem sok körtém van, a szomszédnak meg téglája, és nekem tégla kell, akkor elcserélem vele a körtémet. Aztán meg a fiamra hagyom a téglát, aki úgy sáfárkodik vele, ahogy szeretne.
Itt persze szólni kell a másik végletről is. Hazai kontextusban természetesen
már a húszas évek elején is létezett egy magát egyetlen konzervatív álláspontnak nevező nézet,
amely elsősorban a Cobden-kör (kb. a mai szabadpiac-hívők) vonzáskörében összpontosult, amelyik azt hitte, hogy vissza lehet térni a dualizmus gazdasági és társadalmi viszonyaihoz. Amit nem értett meg ez a társaság, az az volt, hogy R. Cobden- és J. S. Mill-idézetekkel nem lehet százezrek nyomorát enyhíteni, ilyenkor – a nagyobb felfordulás elkerülése végett – a piacpártiak is az állami beavatkozáshoz nyúlnak. Ahogy Sándor Pál üzletember és liberális parlamenti képviselő egy beszédében kifejtette, eredendően „dogmatikus híve [voltam] a szabadkereskedelemnek”, de a világháború, majd a forradalmak és az ellenforradalom eseményei meggyőzték arról, hogy a „dualizmus bűneit” – azaz a súlyos társadalmi egyenlőtlenségeket – „az állam kezével kell korrigálni”, és „ezzel nincsen semmi gond”. Dogmatizmusnak, lám, egy szabadpiacpárti klasszikus liberális szerint sem volt helye.
Ilyen értelemben tehát biztosan a Pesti Srácok szerzőjének, Békés Márton történésznek van igaza, amikor azt mondja, hogy a globális események igenis szülni fognak állami reakciókat, és nem valószínű, hogy az emberek lelkesen fogják visszasírni azokat a tényezőket, amik néhány röpke hónap alatt karanténba kényszerítették a bolygót. Az emberek a vírus lecsengése után is fel fognak ülni az olcsó gépekre, de az államok nem fognak habozni ellenőrizni az emberforgalmat. A nyakló nélküli, kontraproduktív liberalizmusnak hamarabb lesz vége, mint a korlátok közötti és szabályozott, de lehetséges mozgásnak általában.