A közigazgatás részvételének kérdésére Szécsényi elmondta, hogy sok helyütt már a rendeletek nyilvánossá válása előtt gettósítani akartak, például Kárpátalján, ahol az SS és a csendőrség együtt akart gettósítani, ám végül a magyar honvédség megakadályozta őket ebben. Kovács beszélt arról, hogy a korszakban „hihetetlen szabálykövetés volt, elég ha arra gondolunk, hogy maguk a zsidók is minden egyes szabályt betartottak abból az elvből kiindulva, hogy ha betartom ezt meg ezt a rendeletet, akkor úgysem lehet rosszabb”. Kovács szerint ez utóbbi tragikus tévedés volt. A történész szerint „mindent, de tényleg mindent felülírt tehát az a fajta, logikusnak tűnő érv, hogy „parancsra teljesítettem”, „ez mindent visz”.
Ungváry azt fejtegette, hogy
egészen napjainkig egyetlen akkora közigazgatási munkát sem végzett el a magyar közigazgatás, mint a holokausztot,
összesen 800 ezer ember életét vagy életvezetését számolták fel. „Hihetetlenül rövid idő alatt elképesztő mennyiségű ügyet bonyolítottak le”, ebbe ráadásul bevonták a tanárokat, a postásokat, a leventéket is, „de maguk a zsidók lettek a legjobban bevonva”, hiszen listázniuk kellett saját közösségeiket és javaikat. A történész a mentési kísérletekre is kitért, kifejtve, hogy „a mentési akciókra, amelyekből több száz volt, sokkal több feljelentés, besúgás és rosszindulat vetül. Tehát bár nagyon fontos ezeknek az embereknek az emléke, mivel mutatja, hogy még egy ennyire rossz helyzetben is volt, aki ember tudott maradni”, „de semmiképp se tévesszék meg az utókort arról, hogy a magyar zsidóságnak viszonylag csekély esélye volt túlélni”. Egy elbújt zsidó valószínűleg „elég hamar lebukott, mert valaki feladta”.
Zárszavában Gecsényi a legfontosabbnak azt értezte, hogy szembesüljünk a holokauszt történetével, és legyünk tudatában annak, hogy mi történt. „Voltak, nagyon csekély számban, akik emberek maradtak, de sajnos a többség megtagadta saját kultúráját, megtagadta önmagát, megtagadta emberségét”.