Tehetség és motiváció

A tanárság a legmenőbb szakma a világon! – Joós Andrea élménybiológia-tanár a Mandinernek

2018. augusztus 30. 10:10
Érdemjegy helyett pontok, folyamatos önfejlesztés és kapcsolatteremtés. Joós Andrea, a rendhagyó módszereiről ismert pedagógus, az Élménybiológia oldal kitalálója mesélt arról, hogy más is lehet a biológiaoktatás, mint az megszoktuk. Sőt, az egész iskolai légkör is lehetne más, amihez sokszor a pedagógus hozzáállása szükséges csak. Interjúnk.

Sorozatunkban olyan pedagógusokat mutatunk be, akik a hazai oktatási rendszerben dolgozva próbálnak ki új eszközöket, lépnek új utakra. Akik hisznek abban, hogy az osztálytermek megtölthetőek friss ötletekkel, hogy máshogyan is meg lehet közelíteni az olykor száraznak tűnő tananyagot. Legutóbb Balatoni Józseffel, Jocó bával beszélgettünk, most pedig Joós Andreával ültünk le.

***

Joós Andrea műsorszerkesztőként kezdte pályáját, majd a Deák Téri Evangélikus, a Lauder Javne és a Szent Imre Gimnázium biológiatanáraként folytatta azt, később – túlzás nélkül állítható – saját márkát épített. Elindította a tanulók és tanárok körében is rendkívül népszerű Élménybiológia oldalt, rendszeresen tart előadásokat, és nemrég jelent meg a Szívtetkó című anatómiai színezőkönyve is.

Nagy port kavart fel néhány évvel ezelőtti TEDx-előadásod: „A tanári pálya márpedig menő”. Most is így gondolod? Mi a „menő” a tanárságban?

Ezt egy összehasonlítással tudnám a legjobban megvilágítani. Mielőtt tanárnak mentem, televíziós és rádiós műsorkészítőként dolgoztam. Akkoriban mindenki azt gondolta rólam, hogy elképesztően menő munkahelyem van és szuper dolgokat csinálok, ám én nem mindig éreztem így, egy idő után öncélúnak tűnt a műsorkészítés. Épp ezért fordultam a tanítás felé. A katedrán rögtön azt éreztem, hogy végre valóban olyan dolgot csinálok, amivel igazán jót teszek, nemcsak magamnak, hanem talán a világnak is.

A tanár ugyanis az az ember, akinek igazán lehetősége van hatni a jövőre.

A TEDx előadásomban is erről beszélek, hogy ott ül velem szemben az a diák, aki 20-30 év múlva a házamat építi vagy az országomat vezeti. És nekem csupán a jelenlétemmel lehetőségem van segíteni őt az útján. Szerintem ez sokkal menőbb, mint az oly sokak által különlegesnek tartott (adott esetben lelketlen) divatszakmák.

A videóban egy olyan rendszerről beszélsz, ahol a gyerek maga választja meg a számonkérés tárgyát és formáját, illetve osztályzatok helyett pontokat gyűjtöget. Mennyire működőképes egy ilyen rendszer a közoktatásban? Nem esik ki a tanár kezéből az irányítás és értékelés fegyvere?

Nem feltétlen értek azzal egyet, hogy folyamatosan és kizárólagosan a tanárnak kell irányítani mindent. Természetesen ő az, aki irányt mutat, és ő az, aki tudja a kereteket, azonban az, hogy egy diák hova szeretne eljutni, elsősorban saját magán múlik. Sokszor számon kérjük a fiatalokon, hogy nincsenek saját céljaik. Ha mi, felnőttek, szülők, tanárok nem tanítjuk meg őket arra, hogy hogyan tűzzenek ki célokat, hogyan válasszanak a végtelen lehetőség közül, és hogyan tapasztalják ki azt, hogy ők miben jók igazán,

akkor nem kérhetjük számon rajtuk, hogy 20-30 évesen még mindig a mamahotelben ülnek.

Az előadásban vázolt módszer pont erre jó. Gamifikáció a neve, és szerencsére sokan alkalmazzák már az óráikon.

Az MCC FIT Program képe

Ez lenne a csodaszer?

Ó, csodaszer az nincs. Ráadásul minden tanárnak magának kell kitapasztalnia, hogy melyik módszer passzol őhozzá. Itt sem könnyű eleinte sem a diáknak, sem a tanárnak: mindkét féltől sok munkát igényel. De hosszú távon, úgy egy év elteltével ez a munka megtérül, a tanár és a diák is elképesztően sokat kap belőle.

E módszereken túlmenően hogyan lehet egy bioszórát élvezetessé tenni?

Nagyon érdekes, hogy a tanulás fogalmához általában nem kötjük az élvezetesség fogalmát. Ha megnézzük a kisgyerekeket, akkor láthatjuk, hogy

a világ felfedezése számukra az egyik legnagyobb élvezet.

És mi ez, ha nem tanulás?! Azt gondolom, ha egy diákot kíváncsivá tudok tenni, már sokat tettem az ügy érdekében. Tehát én nem az élvezet fokát szeretném növelni egy biológiaórámon, hanem inkább kapcsolatot szeretnék kialakítani a diákok között, hogy együtt legyünk jelen és együtt fedezzük fel a minket körülölelő világot. Ennek csak következménye maga az élvezet.

Mennyire várható el egy pedagógustól, hogy rendhagyó eszközökkel kísérletezzen? Sok esetben nincs energiájuk új módszerek kipróbálására, elsajátítására, hiszen számos különórát vállalnak, hogy felszínen tartsák magukat.

Szerintem senkitől nem lehet elvárni semmi ilyesmit, és itt nem csupán a tanárokról beszélek. Minden munkában nehézség, ha külső elvárásoknak kell megfelelnünk. Tőlem nem várta el soha senki, hogy kísérletezzek, hogy az interneten keresgéljek új módszerek után, és hogy azokat ki is próbáljam. Nekem ez egyszerűen belülről jött. Pontosan azért, mert az első néhány hét után azt láttam, hogy kísértetiesen hasonlítok a saját régi tanáraimra. És én nem a bennem élő klasszikus mintákat akartam követni, hanem

valóban jelen akartam lenni saját magamnak és a környezetemnek

– ami az én munkámban főként a diákokat jelenti –, és ez rettentő sok munkát igényel.

Mivel ösztönöznél egy fiatalt arra, hogy bátran válassza a tanári pályát?
 
Természetesen azzal, hogy ez a legmenőbb szakma a világon! Az nem lehet akadály, hogy a rendszer rosszul működik. Ugyanis ha ezt tartjuk szem előtt, akkor soha nem is fog jól működni. Ha részese vagyok egy problémának, akkor az én felelősségem is, hogy az megoldódjon. Tehetek érte. Jane Goodall egyik legfontosabb jelmondata, hogy minden ember számít. Ez nagyon igaz ebben az esetben is. Előfordul, hogy egy ifjú pedagógus eljön erre a pályára, szuperül végzi a munkáját, ám sajnos a körülmények miatt öt-tíz múlva másik munkát keres. Szerintem ez egyáltalán nem baj. Ne feledjük, ez az öt-tíz év igenis nyomot hagy. Van értelme. Rengeteg diákkal találkozik, akikre mind üdítő hatással lehet. Akik ezt talán továbbadják egyszer. És végül majd elérkezünk a világbékéhez... (nevet).

Turchányi Dániel fényképe

Milyen az iskolák hozzáállása az általad is alkalmazott módszerekhez? Nem túl merev a rendszer?

Minden iskola más. Nekem öt intézményben is volt szerencsém tanítani, és az egyik legfontosabb kérdés, hogy az iskola vezetősége támogató-e. Az én esetemben szerencsére ez mindig így volt. Ez természetesen nem egyoldalúan az igazgatón múlik, hanem rajtam, a pedagóguson is. Elképesztően fontos a kommunikáció, amit megelőz az, hogy letisztázzuk magunkban: mit és miért csinálunk.

Csak azért, hogy „újítsunk”, azért nem érdemes belekezdeni

valamilyen hipermodern módszer bevezetésebe. De ha megvannak a céljaink, ahhoz mindig lehet találni innovatív eszközöket. Ilyen a gamifikáció is.

Evezzünk más vizekre! Magyarországon elsőként neked sikerült közösségi finanszírozással megjelentetned egy élménypedagógiai taneszköznek is felfogható anatómiai színezőt. Mi a Szívtetkó tanulsága? Kik használják?

A mostanában nagyon divatos felnőtt színező könyvek sikerén felbuzdulva jelentettem meg ezt a magyar népi motívumokkal díszített szervszínezőt. Sokan rendelik, szeretik is, főleg felnőttek. Azt mondják, a rajzokat színezve újrakapcsolódhatnak saját testükkel. Egyszer egy vadidegen vásárlóm azt írta, hogy szerinte

aki ilyet rajzol, az biztosan istenhívő

— nem tudom, honnan látta, de tényleg így van. Persze diákoknak is nagyon jó, sőt, sok diákomtól kaptam visszajelzésként, hogy az egyik kedvenc tevékenységük az unalmas órák vagy előadások alatt az, hogy az én könyvemet színezik.

Élménybiológiát oktatsz az MCC Fiatal Tehetség Programjában is. Itt mire fókuszáltok, miben más ez, mint a hagyományos iskolai oktatás?

Az egyik legnagyobb különbség, hogy egy szinte teljes nap áll rendelkezésemre, hogy egy 25 fős csoporttal foglalkozhassak. Ez óriási luxus. Így rengeteg játék és kaland fér bele az időbe. Pontosan azt teszem, amiről fentebb meséltem: a kíváncsiságukat keltem fel bizonyos tevékenységekkel, majd hagyom őket szabadon garázdálkodni, alkotni és kalandozni. Egy csirkeszárny boncolása kapcsán mondta az egyik diákom, hogy ez pont olyan, mint a szobrászkodás, csak visszafelé… Az ilyen pillanatokért már megéri csinálni!

***

Borítókép: Nagy Mihály

Összesen 120 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Ezek az alternatív módszerek legfeljebb a belváros/megyeszékhelyek elit iskoláiban, az elit gyerekeknél alkalmazható...a magyar oktatás problémái nem itt találhatóak.

Valahogy úgy....de jóval komolyabb problémák vannak itt annál, mint hogy a gyerek hetedikben Jókait vagy Harry Potter-t olvas....egyre silányabb minőségú generációk követik egymást (ez alól én sem vagyok kivétel) és a merítési lehetőségek is egyre szűkülnek.

Válaszok:
Sulammit | 2018. augusztus 30. 12:07

Egyetértek a módszer alkalmazásával. A módszerhez minden napra készülni kell és a tanórát meg kell tervezni. Ehhez azonban a jelenlegi oktatók kétharmada alkalmatlan, igénytelen, lusta.
A magyar oktatás "biflázó" oktatás, pedig ezt nem írja elő, sőt semmilyen módszert sem ír elő központilag a jogszabály. Ezért szükséges az alkotó, a nap mint nap megújuló oktató.
Nagy igazság: "A tanár ugyanis az az ember, akinek igazán lehetősége van hatni a jövőre." Ez pedig független a nemzeti alaptantervtől.
Ha valakit érdekel a gamifikáció módszer, itt olvashat róla.
http://folyoiratok.ofi.hu/uj-p..

Válaszok:
Sulammit | 2018. augusztus 30. 11:54
Karvaly | 2018. augusztus 30. 13:04

Kedves Andrea! Ez a Szívtetkó anatómiai színező zseniális!
Népi motívumok, a mandala és az emberi szervek.
A mandala, amúgy is nyugtatja a gyerekeket. Az emberi szervek pedig érdeklik őket. Tuti, hogy megveszem.

Ez hülyeség! Már az, amit írtál.

Írjál pedagógust, ha kérhetnélek. A véleményed a tanárokról sommás és téves.

Válaszok:
Berecskereki | 2018. augusztus 30. 12:16

A gyerekek Harry Pottert negyedikben olvasnak nem hetedikben.

Mi bajod van az orrával? Normális szép orr. Ne nagyítóval nézzed!

Mikor tanítottál te biológiát és kiknek?
Lapozz csak bele a nyolcadikos biosz könyvbe, és mondd meg nekem, hogy mi élvezetes van benne.

Nem írok pedagógust, mert a tapasztalatom nem teszi lehetővé. Így továbbra is oktatót írok.
Igen sommás a véleményem, mivel a saját tapasztalatomra épül.
Ha összeadom a saját tanulmányaimat - alap-közép-felsőfokú és tanfolyamok - akkor ez 27 évet tesz ki. Két gyermeket neveltem fel, mindkettő felsőfokú végzettségű. (Nem büfészakon végeztek.) Mindkét gyermekem iskolájában, az általános és közép iskolában tagja voltam a szülői munkaközösségnek. Sokat olvastam és a lányomat én készítettem fel, mert óvodába nem tudott járni. Amikor beírattuk az első osztályba tudott írni, olvasni és amit elolvasott a saját megfogalmazásában, saját szavaival vissza tudta mondani. Ennek során azt is felhasználtam amiről Joós Andrea beszél. Ezen alapszik a tapasztalatom és nem a "tanítanék" által megfogalmazottakon.

Válaszok:
Sulammit | 2018. augusztus 30. 12:52

Előbb értse meg, szeresse meg, aztán jöhet az otthoni meló.

Na kérlek alássan, mindenben egyetértek veled!

Nem bifláztam. A közép és felsőfokú tanulmányaimat levelező tagozaton végeztem. Előadásokra nem jártam, saját magam készültem fel. Sokat olvastam, kommunikáltam és a tanultakat, olvasottakat hozzákötöttem a munkámhoz.

"Ennek az élménybohócnak a tévedése, hogy a tanulást játéknak tekinti s nem munkának!" - írod. Ha ezt vontad le az olvasottakból, akkor valami baj van nálad az értelmes olvasással. A tanulásban a játékosságot eszközként használja, ami nem azt jelenti, hogy a tanulás játék, szórakozás, élvezet.
Ha elolvasod a http://folyoiratok.ofi.hu/uj-p.. linken lévő írást, akkor ott is ezt tapasztalhatod.

Javaslom; olvass többet, többször és próbált meg értelmezni és akkor nem lesz ilyen fellengzős az írásod.

Csakhogy ez tárgyi tévedés. Más a végzettsége a pedagógusnak és más az oktatónak.
A leírtakból arra a következtetésre jutottam, hogy te is egy pedagógus vagy. Nem "csak" édesapa nem csak egy oktató, töltőtoll koptató a családodban. Gratulálok!
"Lehettem volna oktató,
nem ily töltőtoll koptató"

Válaszok:
Berecskereki | 2018. augusztus 30. 13:19

Elmondanád dióhéjban, hogy hogyan zajlott le nálad egy órád?

Onnantól kezdve, hogy: Osztály vigyázz!

Nincs már olyan tantárgy, hogy "kézimunka".

Az biztos, hogy ilyen módszerrel tanítva (őszintén, belülről fakadó lelkesedéssel) sokkal könnyebb a tanulókat is inspirálni, felkelteni bennük az érdeklődést, ami után már önmaguktól néznek utána a dolgoknak, és önmaguktól tanulnak. Viszont nagyon nehéz éveken, évtizedeken át őszintén lelkesedni, annál sokkal hamarabb jön a rutin és a kiégés. ("évek és a rutin", ugye)

Harmadik út, vagy közép út nincs? Olyan elképzelhetetlen, hogy jól tanítson egy nő matekot, kémiát, fizikát?
Történelmet, földrajzot, biológiát, technikát, tesit, számítástechnikát, taníthat?

Már hogyne érteném! Egy gyenge képességű és magatartás zavaros osztályt nyilván nem tudsz úgy tanítani, mint egy jó képességű érdeklődőt.
De azért mégis, van egy óravázlatod, amit ugye...szóval?

Attól, hogy valaki 80 éves még nem jelent tudást. Én is hasonló korú vagyok, mint te. Igaz én nem tanítottam, csak a gyermekeimmel foglalkoztam, akik jeles eredménnyel végezték el az iskolájukat.

Értem az okfejtésedet. Ezek szerint te is oktató voltál és nem pedagógus. Netán tagja vagy a "tanítanék" mozgalomnak?

Hol állítottam én, hogy a tanulás nem munka, hanem játék? Sehol. Azt viszont állítottam és most is állítom, hogy az oktatáshoz a játékos eszközöket is fel lehet használni. Szerintem ez az igazi pedagógiai munka, amely magába ötvözi a nevelést is.
Feltételezem, hogy tudod a pedagógus a görög paidagogoszból származik, jelentése: gyermekvezető. Aki pedig másként képzeli, gyakorolja, az nem pedagógus, hanem oktató.

A szék lábába is! Abba kötök bele, ha te ezt annak nevezed, ami nem a valóság. Amit nem a valóságnak megfelelően írsz le.
Pl. Ha tudod, hogy nincs kézimunka, akkor miért azt írod, miért nem nevezed meg a tantárgyat? Most is csak mellébeszélsz, de nem tetted meg. Na milyen tantárgyról beszéltél, hogy a mai fiatalok is értsék?

Kedves fórumtársam!
Engem nem érdekel, hogy kinek milyen a végzettsége. A gyakorlati munka alapján minősítek. A kétharmadot is ennek alapján minősítettem, melyhez a saját tapasztalatom használtam fel.

Minden szülő lehet pedagógus, de nem minden szülő jó pedagógus. A pedagógus pedig nemcsak oktat hanem nevel is és nem mindegy, hogy milyen eszközöket vesz igénybe.

"Lehettem volna oktató,
nem ily töltőtoll koptató"
- két verssorod lehet ironikus, de nagyon sok igazság is van benne. A vezető is lehet oktató, de lehet pedagógus is. Igen. Vezetőként mindig igyekeztem pedagógus lenni. Olyan pedagógus amilyennek én tartom a pedagógiát.

Válaszok:
Sulammit | 2018. augusztus 30. 14:08

Nem írtam olyant, hogy nem jártam iskolába. Csupán annyit, hogy a közép és felsőfokú tanulmányaimat levelezőn végeztem és előadásokon nem vettem részt. Felmentést kaptam. Egyébként közgazdasági szakon végeztem, de középfokon közlekedési plusz kereskedelmi végzettségem is van.
Ha figyelmesen olvastad az írásomat, akkor azt is észrevetted, hogy mindkét gyermekemnél tagja voltam a szülői munkaközösségnek, amit sohasem tisztségnek tekintettem.
Így te vagy tévedésben amikor azt állítod; még iskolába sem jártál.
Úgy látom még mindig nem érted, hogy szerintem mi a különbség - nem elnevezésben - az oktató és a pedagógus között. Ez azonban legyen a te bajod. Részemről amit szándékomban volt mindent leírtam. Minden további szó csak szócséplés lenne. Köszönöm a válaszokat.

"Szabad beszélgetés, kézimunka, az ember élete, szépírás – ma már nemcsak a diákok, hanem a tanárok számára is ismeretlenek ezek a tantárgyak, pedig a 20. század első felében az elemi és polgári iskolák tantervének fontos része volt. Sok közülük beolvadt más tantárgyakba, átalakult vagy teljesen kikopott az oktatásból. De olyan tárgyra is találunk példát, amely sokévnyi elfeledettség után – úgy tűnik – ismét része lesz a kötelező tananyagnak."
http://eduline.hu/kozoktatas/2..

Amit te kézimunka tantárgynak aposztrofálsz az technika volt és nem kézimunka. Vajon az erkölcstant miért nem említetted?

:D

Nem azt mondta: "A tajga hőmérséklete érezhetően nem emelkedett attól, hogy megfagyott benne a második magyar hadsereg.", hanem azt; "A tajga hőmérséklete érezhetően nem emelkedett attól, hogy megfagyott benne Senki Alfonz" ;-)

Igen, ezt már írtad "bölcs" bagoly. Mert ez a régi jó lejáratott nickneved.
Nem óravázlatot kértem tőled, ami nem a jegyzeteidet jelenti, hanem az órádnak a menetét. Vagyis, hogy megértsd, hogyan zajlott le egy órád attól fogva, hogy bementél az osztályba.
Merthogy kritizálni nagyon jól tudod, ezt a tanárnőt, de arról nem beszélsz, hogy te hogy csináltad.
Azt írtad, hogy általánosban is tanítottál. Erre lettem volna kíváncsi.

Tudod, mindenki tudja kívülről a tantárgyát, mégis naponta!!! készül az óráira.

Pedig olyan kíváncsi lettem volna, hogy milyen egy jó tanár.

Tudom. OK. írtad helyett jobb lett volna, ha azt írom; idézed
A lényegen azonban nem változtat.
Ha már előhoztad, akkor én is idézek a versből két sort.

"Én egész népemet fogom
nem középiskolás fokon
tanítani!"

Rendben, nem téma, majd Counter elmagyarázza neked, - ha akarja - hogy mi a különbség pedagógus és oktató között, annyit azért elárulok neked, hogy rossz nyomon jársz.

Minden szülő pedagógus, de valóban nem biztos, hogy jó.
Annyit még hozzá tennék, hogy a legrosszabb pedagógus a szülő.
Türelmetlen, ordít a gyerekkel, ha az nem érti, vagy nem akarja megcsinálni a feladatot. Némelykor elcsattan egy-egy tasli is.

A vers részletet, József Attilától idéztem, nem saját költemény.

Válaszok:
Berecskereki | 2018. augusztus 30. 14:30

A matek, fizika, kémia tanárok kitöltik maguknak a könyvükben szereplő összes példát, ha több könyvből tanítanak, márpedig ilyen gyakran van, mert évenként is választhatnak más, más kiadótól, akkor is természetesen. Vagyis egy egész Példatár van a fejükben.
Csakhogy nem az órán fogják kitalálni, hogy melyiket vegyék elő, bár működik a spontaneitás, hanem készülnek az óráikra, ha párhuzamosan tanítanak 6 osztályt, márpedig tanítanak, akkor is.

Persze, hogy tudják, hogy hányféle óratípus van, ez a legkevesebb, vizsgáznak is belőle, és bemutató órát is kell tartaniuk, a saját iskolájukban, sőt a gyakorló iskolákban is.

:DDDDDDDDDD

"majd Counter elmagyarázza neked"

Most viccelsz?

Pont az orrod előtt.Jelen! Itt beszélgetsz eggyel.

Szólok előre, hogy nehogy felizgasd magad, és nyelvtannácinak nevezz, a "megérteted" szót helytelenül írtad.

Megkérdeztem a nagyszüleimet, mondjuk jóval fiatalabbak nálad, de nekik sem volt "kézimunka" tantárgy.
Még a nagypapának sem! Pedig, akkor nem a mamának kellene felvarrnia a gombját, mondván, hogy ő nem tud varrni.

Na várjál csak! Azért a Szent Imrébe, a Lauderbe, és a Deák téribe, csak kitűnő képességű tanárokat vesznek fel.

Ezt te írtad, erre válaszoltam.
"Remélem ma is tudják a tanárok, hogy sokféle óratípus van s használják is őket, a célnak megfelelően. Nos, én is tudtam, s úgy tartottam meg az órát, hogy a cél érdekében milyen óratípusban gondolkoztam."

Nem szép dolog, és nem is etikus, hogy te oktató létedre, így beszélsz egy kollégádról, aki többet akar kihozni a tantárgyából és a gyerekeiből, mint az átlag.

Elhiszem, de az már jó régen lehetett. és az elnevezése is más volt.
Jó iskola válogatja, de azért friss ez a nem papír alapú napló, csak lassanként vezették be az iskolák.
Az iskola szerverét hiába töri fel, mert nem ott tárolják.

Nem tartom valószínűnek, hogy kézimunkának hívtátok ti fiúk is, a
különböző fiús szerelési munkákat.

Ráadásul szeretem az Ókort, és Németh György könyveit.
De még Hermann Róbertét is, az 1848-as történészét.

Azt honnan lehet tudni, hogy ő ment-e el, vagy segítettek neki?
A Lauderben még nadrágot sem hordhat egy nő. És egyéb kritériumok is vannak.

Azt honnan lehet tudni, hogy ő ment-e el, vagy segítettek neki?
A Lauderben még nadrágot sem hordhat egy nő. És egyéb kritériumok is vannak.

Nézd meg, hogy milyen okos, és aranyos ez a tanárnő!

Hermann Ottó a szívem csücske!
A Madártani Intézetben az ő tervezte madárodúkat, etetőket lehet kapni fenyőfából. Szépek és strapabírók.

Hermann Ottó a szívem csücske!
A Madártani Intézetben az ő tervezte madárodúkat, etetőket lehet kapni fenyőfából. Szépek és strapabírók.

Na itt nézd meg! És nincs is eltelve magától.

https://www.youtube.com/watch?..

Az utánalevőt is nézd meg és meglátod, hogyan tanít.

Ezt nem tudom. Talán valahol leírja, elmondja.
Te is több iskolában tanítottál.

Akkor sincs vész, kis vitéz, mert ott vannak a papír alapú felmérők és a szép kis témazárók, Ezek viszont a tanároknál maradnak.

Kritikusan beszél magáról. Nem rólad, - magáról - hanem magamagáról.

Hol hosszú az orra? A Lauderben nem csak zsidók taníthatnak.

Nem ismerik se a szót, se a fogalmat. De még csak fel sem ismerik. Siralmas!

Az én fényképemen normális szép kis orra van.

És, ha nagy lenne is, te a szerint minősítesz valakit, hogy mekkora orra van? Mert akkor Cyrano sem lenne nyerő nálad.

Csakhogy azt otthon is megcsinálhatod, nem kell a tanáriban ezzel töltened az időd.

Én biztos, hogy nem írtam ilyen hülyeséget.

Egybemosták a rajzot a kézimunkával? Na ezt nem hiszem.

Linket kérek.

Válaszok:
Berecskereki | 2018. augusztus 30. 19:05

Dokumentumokról hallottál már? Digitális könyvtárról, gyűjteményekről hallottál már?
Te viszont nem okoska, ki mondta neked, hogy volt digitalizálás a hatvanas, hetvenes években? Viszont ami volt, az visszakereshető, mivel ma van digitalizálás és minden megkereshető.

Fogadjunk, ha megkérném Countert, hogy keresse meg nekem, megtudná keresni és meg is találná, ha lett volna ilyen tantárgy, hogy kézimunka óra.
Nincs itt kórodbeli, aki ezt az állításodat meg tudná erősíteni?

Ebben biztosan, hogy tévedsz. A rajz és a technika, ma így nevezik, két külön tantárgy ma is és régen is.

Nem vonták össze, de voltak technikai órák keretében tantárgyak. Külön a lányoknak és a fiuknak.
A kedvdért megkerestem a linket.
http://kerikata.hu/publikaciok..

Válaszok:
Sulammit | 2018. augusztus 30. 19:12

Nem az enyém, az ókos telefoné. :)

Köszi szépen!

Válaszok:
Berecskereki | 2018. augusztus 30. 19:32

Tök jó! Akkor ügyes voltál. Késsel faragtatok? Már az élessége miatt kérdezem.

"fogkrémmel polírozva" az milyen?

Válaszok:
Berecskereki | 2018. augusztus 30. 19:34

Nem.

Prof. dr. Kéri Katalin, Ambrus Attiláné
az MTA doktora/Dsc, egyetemi tanár
intézetvezető, tanszékvezető, doktori iskola vezetője
Neveléstudományi Intézet›Nevelés- és Művelődéstörténeti Tanszék Pécs
http://btk.pte.hu/keri_katalin..

"fogkrémmel polírozva" az milyen?

Kémia. Az ezüstöt, réztárgyat is fogkrémmel szoktam kifényesíteni. Próbáld meg.

Válaszok:
Sulammit | 2018. augusztus 30. 19:51
Sulammit | 2018. augusztus 30. 19:51

A négy alsó tagozatos osztály esetében az előírt tananyag... gyakorlati foglalkozások órái nem jelentettek különböző foglalatosságokat a fiúknak és lányoknak.

1. A fiúk felső tagozatos korukban soha többet nem voltak kénytelenek ilyen „nőies” dolgokkal foglalkozni.

2.Tehát gyakorlati foglalkozásnak hívták azt a tantárgyat, nem kézimunka órának.
3.Felsőben csak a lányoknak volt.
4. Nem tanították együtt a rajzzal.
5. Azt mondtad, hogy felsőben tanítottál.
6. Hogy hívhattátok kézimunkának, azt a tantárgyat, amikor ilyen komoly szerelési és egyéb fa és fémmunkákat végeztetek?

Jó, kipróbálom. Szidollal szoktuk.

Jó, kipróbálom. Szidollal szoktuk.

Válaszok:
Berecskereki | 2018. augusztus 30. 19:57

Egy másik felhasználási mód.
A műhelyekben több ezer forintért polírozzák a fényszórókat, a műveletet viszont odahaza is elvégezhetjük, nagyjából 300 forintból.
Mivel?
Fogkrémmel.
http://hvg.hu/cegauto/20170318..

Válaszok:
Sulammit | 2018. augusztus 30. 22:57

A felmászásért két lájkot érdemelsz.

Kitűnő ötlet. Ezt is köszönöm. A hvg.hu rendszeresen hozz ilyen cikkeket.

Köszönöm Dodó bácsi, hogy vetted a fáradságot és megnézted.
És azt is, hogy hű nődét is megkerestétek.
Természetesen, hű nődnek is köszönöm! :)

Természetesen jár a lájk tőlem is.

A lényeg az, hogy senki nem beszélt arról, hogy elméleti órák lettek volna. Nyilván, hogy nem elméletben kézimunkáztak a gyerekek.

De tudok veszíteni. Miféle bosszúról beszélsz?
Na jó, kaptál tőlem egy diszlájkot, mert nem vagy egy úriember, mint Dodó bácsi, vagy mint Berecskereki.
Látod, ők tudják, hogy hogyan kell bánni a nőkkel. Egy nővel!
Neked még tanulnod kell. Kapsz még 15 évet rá. Elég lesz?
95 év az egy nagyon szép kor. Mit szólsz?

"De kevesen használták úgy a kést, mint ő"
Mármint te, kedves Senki Alfonz!

Te meg nagyon megértő szekulával. Tudod, hogy mi kell neki és meg is adnád.
Már megint az a jó szíved!

Joós Andrea, egy hitét gyakorló római katolikus tanárnő.
Tehát a zsidóságára vonatkozó állításoddal bizony mellélőttél.

https://www.youtube.com/watch?..


Senki Alfonz 2018. augusztus 30. 11:12

@Quip
Mi a bajod vele? Egy átlagos fiatal zsidónő így néz ki, csak később lesz belőle Heller Ágnes féle aszaltszilva.
De az orra már most is kiemelkedő.

Joós Andrea, egy hitét gyakorló római katolikus tanárnő.
Tehát a zsidóságára vonatkozó állításoddal bizony mellélőttél.

https://www.youtube.com/watch?..


Senki Alfonz 2018. augusztus 30. 11:12

@Quip
Mi a bajod vele? Egy átlagos fiatal zsidónő így néz ki, csak később lesz belőle Heller Ágnes féle aszaltszilva.
De az orra már most is kiemelkedő.

Ezt neked is küldöm, mert te is egyből lezsidóztad.

Joós Andrea, egy hitét gyakorló római katolikus tanárnő.
Tehát a zsidóságára vonatkozó állításoddal bizony mellélőttél.

Óraadó tanár volt, egyszerre két iskolában.
Ahova ő is járt a Szent Imrében és a Lauderben.

https://www.youtube.com/watch?..

Ezt neked is küldöm, mert te is egyből lezsidóztad.

Joós Andrea, egy hitét gyakorló római katolikus tanárnő.
Tehát a zsidóságára vonatkozó állításoddal bizony mellélőttél.

Óraadó tanár volt, egyszerre két iskolában.
Ahova ő is járt a Szent Imrében és a Lauderben.

https://www.youtube.com/watch?..

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés