A főváros felé tartva a börtönmissziónál végzett szolgálatról kezdünk beszélgetni, s ezen a ponton bekapcsolódik Ferenc felesége, Marianna is – ezáltal női szemszögből is megismerhetjük a börtönszolgálatot. A kezdeményezés a rendszerváltás idejére nyúlik vissza, amikor a Kozma utcai börtön munkatársainak megkeresésére (Albrecht Győző, Szabó József és munkatársai munkájának hála) elindult a Magyar Evangéliumi Börtönmisszió Alapítvány és az Élő Reménység Alapítvány. Később Ferencet egy pasaréti gyülekezeti testvére, Karády László hívta erre a szolgálatra, amit el is fogadott – ennek köszönhető, hogy huszonhárom éve heti rendszerességgel járja Magyarország börtöneit, ahol Isten Igéjét hirdeti.
A börtönmisszió működése
Ezt az teszi lehetővé, hogy a MEB szerződésben áll a BV Országos Parancsnokságával és az ország 16 börtönével, ahová megegyezés szerint heti egy vagy két nap igazolvánnyal rendelkező missziós munkatársak érkeznek szolgálatot végezni. Az ellenőrzést követően – ami a reptéri biztonsági átvilágításhoz hasonló – a szolgálat keretein belül többnyire csoportos foglalkozásokat tartanak az arra jelentkező fogvatartottaknak.
A foglalkozások során közösen imádkoznak, énekelnek, tanítják az igét, hirdetik az evangéliumot, valamint beszélgetnek a Biblia alapján felmerült kérdésekről. Általában egy órán át tart egy alkalom, de adott esetben három órára is elnyúlhat. „Nagyon nagy igény van ezekre az alkalmakra, a végére mindenki igazán boldog lesz” – teszi hozzá Marianna. Elsőre talán különös lehet – ahogyan számomra is az volt –, hogy a fogvatartottak boldogságáról beszélünk, ám rövid időn belül teljesen érthetővé válik, hogy valóban ez a legjobb szó.
„Mi senkit nem térítünk meg, arra csak Isten képes. A mi munkánk a postásokéhoz hasonló: visszük az örömhírt, a hírt, hogy az Úr szereti az embert akkor is, ha bűnös. A fogvatartottak pedig vágynak rá, hogy Istenről halljanak, így a mi feladatunk csak az, hogy szeretettel átadjuk az Úr üzenetét” – foglalja össze szolgálatának lényegét Ferenc. Ennek a munkának köszönhető, hogy „aki eddig rab volt, megtapasztalhatja, hogy Jézusban lehet teljesen szabad, – ha testében éppen fogvatartott is” – teszi hozzá.
A börtön ideális színtere a missziós munkának, hiszen az ott lévők elcsendesedésre kényszerülnek, így törvényszerűen megjelenik életükben az önvizsgálat is.
Ez a csendesség, befelé figyelés, önreflektív állapot pedig táptalaja annak, hogy Isten Igéje szárba szökhessen: megismerjenek egy új világot, egy új etikai mércét, aminek használatával megláthatják eddigi életük csorbáit. Nem csoda hát – vagy éppen ez a hatalmas csoda –, hogy sokan ráébrednek korábbi bűneik súlyára és szakítani szeretnének azokkal, élve a felkínált kegyelemmel.
A börtönmisszió sikere
Részben ennek köszönhető, hogy a börtönmisszió munkája sikeres lehet, amiért mind a börtönök, mind a fogvatartottak hálásak. A szolgálat hatékonyságát mutatja, hogy a misszió kezdeti idejében a Kozma utcai börtönben a belső bűnözés 70 százalékkal csökkent – számol be róla Ferenc. További kedvező adatként elmeséli, hogy a börtönben megtérők élete teljesen máshogyan alakul, mint meg nem térő társaiké: a visszaesés esélye 90 százalékról körülbelül 2 százalékra csökken. „Az ő esetükben inkább a megtéréssel voltak szerintem problémák” – mondja a bűnözéshez visszatérőkről. Az egyház további szolgálatában a börtönben megtért hívekkel „utógondozást” végez a már említett Albrecht Győző és Szabó József is. Az Élő Reménység munkatársai a frissen szabadultakkal élnek egy fedél alatt, hogy megmutassák nekik a hívő élet mindennapjait.
A megtért foglyok között jó néhány közéleti személyiség Istenhez vezetésével is büszkélkedhet(ne) Ferenc. Az ő szolgálata játszott szerepet többek között Hagyó Miklós és Száva Lajos megtérésében is. Ferenc nyomatékosítja: sosem törekedett arra, hogy „híres embereket” térítsen, egyszerűen mindig olyan helyekre került, ahol ők is tartózkodtak. Mindemellett soha nem tett velük kivételt, hiszen vallja, hogy minden fogvatartottnak ugyan arra van szüksége. „Magasról lehet nagyot esni” – teszi hozzá arra utalva, hogy a korábban sikeres emberek börtönbe kerülésükkor többet veszíthetnek, mint egy átlagos fogvatartott – így talán még inkább igénylik a kegyelmet.
Mire mindezeket megtudom, már ismét Budapestre érkezünk, ahol az út közbeni telefonos szervezkedést követően már két helyen is várják Ferencet, hogy újabb adományokat vegyen magához és induljon vissza Tolna megyébe – még aznap. Ha pedig a Dob utcába nem érne el ötig, holnap is lesz nap, ha Isten is úgy akarja.