Ha augusztus, akkor István, a király. A rockoperát 1983. augusztus 18-ától 28-áig hét alkalommal mutattuk be a budapesti Városliget Királydombján. A filmforgatáshoz megszervezett szabadtéri színházi bemutatót Andor Tamás operatőr vezetésével több kamerával rögzítettük, így készítettem el a Nemeskürty István vezette Mafilm stúdióban a második mozifilmemet A koncert után.
Nemeskürty tanár úr, az István, a király – ma úgy mondanánk – producere, a film és a zenemű megrendelője, tartalmának, a mű sorsának kezdetektől alakítója rendületlenül bátorított, amikor sokfajta ellenállással kellett megküzdenem. Elrepült a gyors idő című életrajzi kötetében 1998-ban írja: „Bármit is mondjanak ma róla akár maguk az alkotótársak, akkor a siker eufóriájában éltünk mindannyian. Megkockáztatom azt az állítást, hogy hozzájárultam a rendszerváltás folyamatának megindításához. Ez nekem egyébként elhatározott célom volt.”
Az előadásokat több mint százezer ember látta, a filmet közel kétmillió néző tekintette meg, az utóbbi négy évtizedben a televíziócsatornák többször is vetítették. A hangzóanyagot tartalmazó dupla nagylemez és magnókazetta, 1989-től pedig CD a Hungaroton kiadó legnagyobb sikere lett. A mű keletkezéstörténetét és fogadtatását közkívánatra kétszer is összefoglaltam, a filmbemutatóval egy időben megjelent karcsúbb kötetben, valamint 2008-ban, az ősbemutató 25. évfordulóján egy jóval gazdagabb összeállításban.
Kivételes időszakot éltünk át akkor a Városligetben, a közreműködők és a nézők serege valószínűleg soha meg nem ismételhetően elválaszthatatlan közösséget alkotott. Ritka művészi-közéleti katarzis volt ez, a kirobbanó sikerű produkció a magyar közélet jelentős eseménye lett. Bizonyította, hogy bátor akarattal lehet, sőt kell is történelmünkről őszintén beszélni. Óriási tömegigény van erre.
A közelgő rendszerváltozás előszele lett volna az István, a király? Mi nem gondoltunk ilyesmire, de azért arcunkat és az estéről estére összegyűlő tízezrekét megsimogatta a szabadság fuvallata. A korabeli viszonyokra jellemző, hogy a darab egy-egy részletét, különösképpen pedig a finálét, a Királydomb horizontján a hatalmas nemzeti színű zászlócsík megjelenését az előadásokat megelőzően az egyre sokasodó spontán nézőközönség előtt próbálni sem mertem – ezek beállítására csak késő éjjel került sor –, mert attól féltem, hogy bizonyára lesz valaki közülük, aki illetékes helyen majd bejelentést tesz.