Indul a hajtóvadászat – elsöprő többség támogatja Orbán Viktor bejelentését

A Nézőpont Intézet felméréséből kiderült, nincs olyan vizsgált demográfiai csoport, ahol 85 százaléknál alacsonyabb lenne a kormány céljaival való egyetértés.

Erre a kérdésre igyekszünk választ adni gondolkodástörténeti és történelmi összefüggések felvillantásával. Boros János, az MTA doktora és Palkó Attila, filozófia szakos bölcsész írása.
Boros János, az MTA doktora és Palkó Attila, filozófia szakos bölcsész írása
A középosztályt nyugaton az antikvitástól a felvilágosodáson át napjainkig a stabil és sikeres állam alapjának tekintették. Egyedül a marxizmus és az abból kinövő baloldali ideológiák próbálták felszámolni. Ez Kelet-Európában megbukott, de 1990 után a Nyugaton az újbaloldali eszmék – mint a sokszínűség, egyenlőség, elfogadás (DEI) programok és a genderideológia – egyre inkább kormányzati politikává váltak. A Nyugat világpolitikai gyengülése ezzel párhuzamosan zajlik, ami nem véletlen egybeesés. Ha Magyarország sikeres akar lenni, a középosztály megerősítése kulcsfontosságú. Sok közgazdász elemzi ennek gazdasági előnyeit, mi pedig a nyugati gondolkodás történetén keresztül mutatjuk be, miért a középosztály a tartós államberendezkedés alapja.
Az erős középosztályra épülő stabil állam koncepciója nem új keletű; alapjait Arisztotelész már több mint kétezer éve lefektette. Szerinte a tartós társadalmi rend és stabilitás záloga az, ha az állam nem a szélsőségekre, hanem a mértéktartó középosztályra épül. Nem véletlen: ez a réteg nemcsak vagyoni helyzete, hanem értékrendje alapján is középen áll. Nem jellemző rá a politikai hisztéria, tagjai közül nem kerülnek ki zsarnokok, és ódzkodnak attól, hogy forradalmak útján, a törvényesség keretein túllépve politikai hatalomra törjenek.
A középosztály tagjai azok, akik a legtöbbet teszik a közösségért. Bár nem törekszenek önkényesen hatalomra, szívesen vállalnak közhivatalt. S ami talán a legfontosabb: Arisztotelész szerint a középosztály a társadalom valódi összetartó ereje. Soraiban különböző hivatású, más-más élethelyzetben lévő, eltérő anyagi hátterű emberek találhatók, ám a középosztályhoz tartozás tudata elfedi e különbségeket, és egységbe kovácsolja a közösség tagjait.
Mindez olyan leírást ad, amely napjainkban is érvényes, és a nyugati állam- és közösségszervezés alapját képezi. Gondoljunk csak bele:
ma is a középosztály tagjai vállalják a legtöbb felelősséget a közösségért.
A modern társadalmak gerincét alkotó hivatások – a közigazgatás, az oktatás, a kereskedelem, az orvostudomány és a jog – hagyományosan ehhez a réteghez tartoznak. Nem véletlen, hogy azok a társadalmak, ahol erős középosztály van, kevesebb belső feszültséggel küzdenek, és ellenállóbbak a kívülről érkező kihívásokkal szemben.
Bár a középosztály fogalma az antikvitástól folyamatosan a nyugati politikai gondolkodás centrumában volt, fejleményként mindenképpen ki kell emelni a felvilágosodást, azaz a modern állam születésének és az annak megalapozásaként szolgáló szerződéselméleteknek a korát. A kor gondolkodói közül érdemes kitérni Thomas Hobbesra, akinél a középosztály megléte végérvényesen összekapcsolódott a szuverenitás fogalmával.
Kortársaihoz hasonlóan Hobbes is a természeti állapotból indul ki. Ebben a társadalom előtti állapotban mindenki egyenlő – nemcsak a szabadság, hanem a veszély tekintetében is. Az irodalom is gyakran ábrázolja ezt a kaotikus világot. William Golding A Legyek Ura, Robert Musil Törless iskolaévei és Ottlik Géza Iskola a határon című műve mind ilyen törvények nélküli állapotot mutat be.
Ebben az állapotban az egyén szabadságát semmi nem korlátozza, még az emberölés tilalma sem. Ez azonban belső ellentmondáshoz vezet, hiszen a szabadság és az önfenntartás iránti törekvés kölcsönösen kioltják egymást. Az egyetlen kiút az észszerű számítással megkötött társadalmi szerződés. Az emberek lemondanak korlátlan szabadságukról, hatalmukat egy szuverénre ruházzák, ami jellemzően a nemzetállamot, akár a királyt, de leginkább a parlamentet jelenti. A szuverén garantálja a biztonságot és az együttélés szabályait. A szerződés azonban csak akkor marad fenn, ha mindenki belátja: a törvények betartása nagyobb hasznot hoz, mint azok megszegése. A stabil rend záloga az erős szuverén, aki képes érvényt szerezni a jog uralmának.
Ugyanakkor a szuverén csak akkor lehet erős, ha erős a polgári társadalom, vagyis a középosztály. A szuverén hatalmát a polgárok szerződése hozza létre, ez adja legitimációját. Egy stabil államban a polgárok nem fordulnak saját maguk ellen, hiszen a szuverén ereje és jóléte az ő erejükből és jólétükből fakad. Ha azonban a hatalommal való visszaélés miatt úgy érzik, hogy a szuverén már nem őket képviseli, a társadalmi szerződés felbomlik, és ismét a természeti állapot zűrzavara következik.
Hobbes megállapításai szintén máig ható relevanciával bírnak. A világ egyre nagyobb mértékű összekapcsoltsága, az információ gyors áramlása, a kulturális hatások egyre könnyebb keveredése kihívás elé állítja a nemzetállamokat és a nyugati politikai közösségeket. Ilyen kihívások közepette csak az a közösség lehet erős és önazonos, ahol a kormányzás a széles társadalmi rétegek érdekében, minél inkább a közösség egészére tekintettel és erős felhatalmazás mellett folyik. A rend nem magától marad fenn – csak ott, ahol van, aki megvédi.
Egészen a 19. századig a politikai filozófusok közös törekvése volt, hogy választ találjanak a jó élet feltételeire és a pusztító veszélyek kivédésére. Ekkor azonban egy olyan intellektuális katasztrófa következett be, amely egyszerre hordozta magában a 20. század borzalmainak csíráit, s vezetett végül a nyugati államok napjainkban tapasztalt meggyengüléséhez. Eszméi kidolgozásával Karl Marx mesterséges törésvonalat húzott a nyugati államok társadalmában és az emberiségen belül is. Ezt a törést ő az elnyomók és elnyomottak közötti harcként értelmezte.
Innen nézve Marx filozófiája nem más, mint a Nyugat és annak középosztálya elleni támadás. Ott, ahol erős volt a középosztály, Nyugat-Európában, megjelentek ugyan kommunista mozgalmak, de nem tudtak érdemben megerősödni. A kommunizmus végül elbukott, így Közép-Európa népei nekiláthattak újraépíteni az ideológiával és erőszakkal felszámolt középosztályt.
Azaz csak nekiláthattak volna, mert a kommunizmus bukásával csak a politikai rendszer omlott össze, de a kommunisták maradtak. Sőt, egy váratlan fejleményként a nyugati liberálisok, akik a nyugati hagyomány és éppen Thomas Hobbes, John Locke és John Stuart Mill örökösei voltak, egyre inkább a marxizmusból ismert tételeket vallottak. Mintha elfelejtették volna, mit tanultak egykor a filozófia nagyjaitól és a történelemből. A progresszív liberálisok nem fogadják el, hogy a politikai stabilitást a társadalmi többség által megválasztott kormányok biztosítják. Baloldalnak nevezik magukat, miközben valójában magával a társadalommal állnak szemben. Ezt látjuk ma nyugaton: addig tagolják a társadalmat elnyomottak csoportjaira, míg vissza nem tér a természeti állapot.
A dolog úgy áll, ahogy Arisztotelész írja, a szélsőségesek állnak szemben a mérsékeltekkel. A politikai bal-jobb felosztás valójában tévedés.
Milliárdos spekulánsok fognak össze a társadalmi rendet megdönteni igyekvőkkel.
Velük szemben nem egy „jobboldal” áll, hanem maga a társadalom, a mértéktartó közép, amely biztonságot, nyugalmat és kiszámíthatóságot akar, és amely szerint
a közösségért hozott áldozat és értékeink megőrzése a jó élet záloga.
A középosztály legfőbb védelme a műveltség, a vitakészség és a politikai tisztánlátás, valamint az érdekeit és értékeit képviselő politikum. A szerződésünk évezredes, de a jövő kihívásaira fel kell készülnünk. Ha széles és művelt középosztály épül, amely érti a nyugati hagyományt, akkor sem Marx, sem a kommunizmus, sem annak modern változatai nem lesznek képesek meghonosodni Magyarországon. fíA középosztály megerősítése nemcsak gazdasági, hanem szellemi feladat is!
Nyitókép: Wikipédia