Franciaországban például Emmanuel Macron elnök vezette be az iskolai tilalmat, az USA-ban is egyre terjednek a különböző szintű korlátozások, az UNESCO pedig elég határozottan a telefonok iskolai tiltása mellett szállt síkra. A szervezet 2023-as jelentésében azt írta, hogy „az okostelefonok iskolákból való eltávolítása Belgiumban, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban kimutatottan javította a tanulmányi eredményeket”.
A Mandinernek korábban nyilatkozó szakértők ugyancsak egyetértettek azzal, hogy a helyzet megérett a kezelésre. Aczél Petra kommunikációkutató, egyetemi tanár többek között azokra a komoly kutatásokra hívta fel a figyelmet, miszerint a lenémított, de még a teljesen kikapcsolt okoskészülékek is nagy mértékben elterelik a figyelmünket.
Az ok egyszerű: már a puszta jelenlétükkel arra a párhuzamos világra emlékeztetnek, amelyben – legalábbis ezt hisszük – minden pillanatban valami fontos történik, az ebből következő „kimaradok valamiből” érzés így folyamatosan ott dolgozik bennünk a háttérben. A lenémított telefonok fel-felvillanó képernyője pedig bizonyítottan negyvenszázalékos fókuszvesztéshez vezet.
A szakember ugyanakkor azt sem rejtette véka alá, hogy egy efféle intézkedés csak akkor lehet hosszú távon életképes, illetve érheti el a kívánt célt,
ha a pedagógusok a gyerekek nagy nehezen visszanyert figyelmét fent is tudják tartani.