„Gyakorlatilag már kármentésben vagyunk” – Bagdy Emőkét kérdeztük a telefonhasználat iskolai korlátozásáról

2024. augusztus 10. 19:21

A professor emerita a rendelet kapcsán hangsúlyozta, fontos szem előtt tartani azt a szabályt, hogy „ne vegyél el senkitől semmit, ha nem pótlod valamivel. Játékot játékkal például”.

2024. augusztus 10. 19:21
Krupincza Mariann
Krupincza Mariann

Nyitókép: Mandiner/Földházi Árpád

Orbán Balázs, a miniszterelnök politikai igazgatója Facebook-oldalán közölte szombat reggel, hogy megjelent a telefonhasználat iskolai korlátozásáról szóló rendelet. A bejegyzésből kiderült, hogy a jövőben 

az általános iskolás és gimnáziumi diákoknak a nap elején, a tanítási órák megkezdése előtt le kell adniuk a telekommunikációs eszközeiket,

 – különösen a mobiltelefonokat –, a kép- vagy hangrögzítésre alkalmas eszközöket, valamint az internetelérésre alkalmas okoseszközöket, melyeket a nap végén kapnak majd vissza.

Orbán Balázs a posztban hangsúlyozta, hogy az okoseszközök iskolai korlátozása elengedhetetlen, hiszen egyre több hazai és nemzetközi kutatás támasztja alá, hogy 

használatuk jelentősen korlátozza a fiatalok koncentrációs képességeit, és hátráltatja iskolai teljesítményüket. 

A politikai igazgató hozzátette, hogy Magyarország mellett számos más ország is fontolgatja a mobiltelefonok iskolai használatának szigorúbb szabályozását, míg több európai ország – Franciaország, Hollandia, Olaszország, Szlovákia, Anglia – már határozott lépéseket is tett a mobiltelefonok iskolából való kiszorítására.

Kapcsolódó vélemény

undefined

Orbán Balázs

Facebook

Idézőjel

A tanítási órák megkezdése előtt le kell adniuk a mobiltelefonokat.

Nem a technológiát tiltják ki az iskolákból

A témában korábban Pöltl Ákos, az MCC Ifjúságkutató Intézetének családbiztonsági szakértője a Mandinernek kijelentette, szerinte az iskoláknak képzést kell arra kidolgozniuk, hogy miként lehet a személyes képernyők – egy felhasználó egy képernyő – nélkül, de a technológia megfelelő használatával segíteni az oktatást. A szakértő lapunknak hangsúlyozta, 

hatalmas félreértésnek tartja, hogy az okostelefonok kitiltásával a technológiát tiltanák ki az iskolákból. 

„Az okostelefonok, tabletek és laptopok csak elvonják a figyelmet. Ha a szórakozás és a tanulás egy eszközön található, a gyerek mindig a neki kedvezőbbet, vagyis a szórakozást fogja választani, amikor csak teheti” – hívta fel a figyelmet Pöltl.

Ezt is ajánljuk a témában

„A mobiltelefon biztosítja a gyors kontaktust, ugyanakkor kikapcsolja a személyességet”

A legfrissebb fejlemények kapcsán megkerestük Bagdy Emőke klinikai szakpszichológust, a Károli Gáspár Református Egyetem professzorát. „Ebbe a jelenségbe szép lassan az egész világ belecsúszott, minden kultúra, ahol elterjedt a mobiltelefon, különösen mióta a telefonok a zsebünkbe is beleférnek. Mióta ezekbe a pici készülékekbe befoghatóvá vált, azóta a világunk a sarkából is kifordult. 

Mert az emberi kapcsolatokban két ember közé állt egy átvivő, úgymond átmeneti eszköz, és elválasztóvá vált, miközben összekötő akar lenni”

 – mondta el a professor emerita.

Megjegyezte, hogy „Janus-arcú dologról van szó: egyrészt óriási a jelentősége, mert 

biztosítja feltétel nélkül a gyors kontaktust, másrészt kikapcsolja a személyességet. 

Az ember specifikuma, hogy SZEMélyisége van, SZEMélyes, a SZEME benne van. A mobiltelefon a SZEMkontaktus fölé nő, belép, és átveszi az élő, eleven szemnek a funkcióját. Ez azért tragikus, mert időközben, mintegy negyedévszázada  felfedezték a tükörneuronokat, ezek  a jobb agyféltekében az érzelmi életünknek a generátorai, betöltő és újratöltő elemei. Az élő, eleven beszédben, ez a szemkontaktus során reagál, feltöltődik. Ez  a szerepük, és így az egymásra nézés beszélgetés közben nincs tudatosítva. Önkéntelen, metakommunikáció. Mindez nincs a köztudatba beemelve. Így elhatalmasodhatott a mobilozás kezdetben játéka, öröme, netán élvezete” – jelentette ki Bagdy Emőke.

Majd azzal folytatta, „hirtelen és észrevétlenül, mint a cunami, elöntött minket az eszköz pozitív használatával kapcsolatos tapasztalat, ez a rászoktatás alattomossága. A rászoktatás nagyon egyszerű, mivel, ami kényelmes könnyű, azt az ember nagyon gyorsan beveszi. Így vagyunk az étellel, itallal, az alkohollal, a különböző szerekkel, amik jó közérzetet idéznek elő. Valójában pedig az érzelmi életünket korlátozza, érzelmileg kiéhezetté tesz. Nem is vesszük észre, rossz a közérzetünk, de azt sem, hogy romboljuk az egymás közötti kapcsolatot. 

Ne felejtsük el, hogy az élet maga  kapcsolatokban való lét, ahol értjük és ÉREZZÜK  is a másikat” 

– húzta alá a klinikai szakpszichológus.

Hozzátette, „ma már tudjuk, hogy van gyógyszerfüggés és eszközfüggés. Egy olyan világba sodródtunk, ahol megadták nekünk, hogy a mobilunkról és otthonról dolgozhassunk. Utóbbinak a járvány okozta helyzet nyitott egy nagy teret. Így belecsúsztunk abba, hogy egyetemes lett a függés. Különösen mióta nem kell nagy készülékeket cipelni, ott vannak a zsebünkben,a kezünkben. A német kultúra nem véletlen nevezi handy-nek, »a kezemben van, így kezelem a világot«”.

Ezt is ajánljuk a témában

„A korlátozás valóban az egyedüli lehetőség”

A Károli-egyetem professzora ezután reagált  a rendeletre, amely a telefonhasználat iskolai korlátozásáról szól. „Gyakorlatilag már kármentésben vagyunk, hiszen miután felmérték, kutatták ennek a folyamatnak a romboló hatásait, most kapkodunk, hogy csináljunk valamit. Tudom, hogy a korlátozás valóban az egyedüli lehetőség. Kívülről, hatalmi szóval korlátozzunk, de csak akkor ha az, akit korlátozni akarunk, még nincs mellettünk a saját döntésével.

Minden függésről az úgymond leszoktatás lényegében lemondatási folyamat. 

Abból áll, hogy az illető fejben eldönti, hogy egyetért azzal, hogy őt korlátozzák valamiben, mert ő maga is akarja. Ez a leghatékonyabb, nem lehet máshogy eredményt elérni”.

Ezután hozzáfűzte, hogy mivel az emberek félnek a büntetéstől, ezért kényszerítik is magukat, hogy lemondjanak akár egy szokásról vagy használati tárgyról. „Ez nagyon sok következménnyel jár, mert minden veszteség feszültséget okoz, lehangol,  és felkelti a tiltakozás ingerét. Tehát ne várjuk, hogy ennek túlságosan pozitív következményei lesznek. S mivel rázuhant most az iskolákra, a mondhatni fáziskéséssel kiadott rendelkezés, ennek nagyon komoly következményei lesznek. De hosszú távon ezzel felzárkózhatunk: csak az tud igazán belülről engedelmes lenni, akivel meg lehet értetni a tiltást, és mellé is tud állni. Ez az első szabály. Amíg ez nem történik meg, addig csak kényszerű intézkedések következményeit élhetjük meg. 

Ha a gyermek, a tanuló maga is megérti és akarja a szabály betartását, bármi is a vesztesége ezért, akkor lesz igazán eredmény”

 – hívta fel a figyelmet a klinikai szakpszichológus.

Játékos és közösségi élményeket vagy mozgásos gyakorlatokat kell adni a mobil helyett

„De még mindig jobb ha elkezdjük, mert akik már kicsiként ebbe belenőnek, tudják, hogy ez a szabály, ez a természetes, ezt szokják meg. A másik nagy pszichológiai szabály pedig az, hogy 

ne vegyél el senkitől semmit, ha nem pótlod  valamivel. Játékot játékkal például.  

Hiszen ott a sóvárgás, aminek van egy, a cselekedeteket irányító hatalma, például a gyerekeknél az,  hogy amit tiltanak, azt csak azért is megteszik. Ilyen például a dohányzás is” – ismertette egy példával a szakember.

Bagdy Emőke végül azt a kérdést tette fel, hogy mit adunk helyette. „Mielőtt a szabályozás kijött, az a testület, amely érv szinten helyesen járt el, viszont gyakorlatilag a következményeket ninncs is ideje felmérni, vajon átgondolta-e, hogy mit fognak helyette adni. Mert be kell iktatni a várhatóan előálló feszültség csökkentésére hasonlót. Mint említettem, 

játékos és közösségi élményeket, mozgásos gyakorlatokat, továbbá fokozni kell a sportokban való részvételt és meg kell tanítani a gyerekeknek különféle mindfulness módszereket, koncentrációs gyakorlatokat és a relaxációt is.

 Fontos, hogy a jobb agyféltekéjükben is időt tudjanak tölteni, ne csak  magába merülő  módon, mintegy bekötött szemmel, verbális úton legyenek kinn világban” – sorolta.

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 176 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
nmedve
2024. augusztus 21. 16:47
Most valóban azt hiszi bárki hogy ez a tiltás bármit is megold? Túl azon hogy feloldhatatlan konfliktusok sorát indukálja a gyerek - tanár - diák kapcsolatrendszerben. Ha lenne még azt kellene mondanom a katedrán éltem végig az éveket amik alatt a mobil mánia eluralta az ifjú nemzedékeket (is). Megoldást kellett keresnem. Az én óráim úgy kezdődnek hogy ahogy belépek a terembe látványos mozdulattal kiteszem az asztalra az elnémított telefonomat. Aztán erre kérem a diákokat is. Mármint hogy maguk elé az asztalra tegyék ki elnémítva. Nem vaszem el. nem gerjesztek olthatatlan gyűlöletet, nem kell magyarázkodni hogy képzelem hogy elveszem...Még meg is tanítom egyik másik csapatnak hogy csináljanak egyetlen gombnyomással elküldhető villámüzenetet: "Órán vagyok, visszahívlak. " Hogy úgyis hozzányulnak majd? Persze hogy lesz olyan.
oberennsinnen49
2024. augusztus 13. 14:06
„ne vegyél el senkitől semmit, ha nem pótlod valamivel. Játékot játékkal például”. A teljes oktatási, iskolai - egyetemi képzésig bezárólag - rendszer TELJES ÚJRAGONDOLÁSÁRÓL, ÚJRAINDÍTÁSÁRÓL kell gondolkodni. Humán tárgyak, játékok, foglalkozások minden mennyiségben népmesék, népi szólások, népdalok, népi imák, templomi énekek felelevenítése - Létünk alapjai tantárgyi néven. Az érzelmi intelligencia lekaszabolva a közösségi média, tv, "film" celebség stb.-k által. --------------------Ne hagyjátok az iskolát!--------------------- Ti megbecsültök minden rendet, Melyen a béke alapul. De ne halljátok soha többé Isten igéjét magyarul?! S gyermeketek az iskolában Ne hallja szülője szavát?! Ne hagyjátok a templomot, A templomot s az iskolát! Kicsi fehér templomotokba Most minden erők tömörülnek. Kicsi fehér templom-padokba A holtak is mellétek ülnek. A nagyapáink, nagyanyáink, Szemükben biztatás vagy vád: Ne hagyjátok a templomot, A templomot s az iskolát!
5m007h 0p3ra70r
2024. augusztus 11. 09:27
Ahogy egy szakember ismerősöm mondta: a gyermek eleme rendszerek egy összetett hálózátának, ebben a legmeghatározóbb alrendszer a család, amíg egy területen ez az alrendszer diszfunkcionál, addig a többi erre rákapcsolódó rendszer is diszfunkcionál az adott területen. Teljesen feleslegesen veszik el a gyerektől a telefont, még ha bele is menne, majd a szülő fog lázadni amit a gyerek másol majd. Mindenek előtt a szülők edukációjával kellene kezdeni.
5m007h 0p3ra70r
2024. augusztus 11. 09:21
» Akitlosz 2024. augusztus 10. 21:54 "meg kell tanítani a gyerekeknek különféle mindfulness módszereket" valamint a professzor emeritáknak a magyar nyelvet.« Megosztanád velünk a mindfulness magyar nyelvű terminusát? Kérlek, kérlék, lécci, lécci, lécci!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!