„Még a teljesen kikapcsolt okoskészülék is eltereli a figyelmünket” – kommunikációkutató az iskolai mobilhasználat korlátozásáról

2024. augusztus 11. 19:32

Az iskolai eszközhasználati szigorítás arra adhat lehetőséget, hogy a diákok figyelme ne legyen kitéve a versengő párhuzamosságnak – mondta lapunknak Aczél Petra.

2024. augusztus 11. 19:32
Baranya Róbert
Baranya Róbert

Nyitókép: GettyImages/illusztráció

Ma már alig van olyan, aki ne élné mindennapjait egy párhuzamos világ, így a telekommunikációs dimenzió állampolgáraként is, akár felnőtt, akár gyermek. Valamennyiünk zsebében, táskájában, kezében van okoskészülék – nyilatkozta a mandinernek Aczél Petra, kommunikációkutató, egyetemi tanár annak az új kormányrendeletnek a kapcsán, amely korlátozza az okostelefonok és egyéb telekommunikációs eszközök bevitelét és használatát az iskolákban. 

A témáról már Bagdy Emőke klinikai szakpszichológust is kifejtette véleményét lapunknak.

Előnyök és kihívások

Aczél Petra kifejtette: tudjuk, hogy számos előnyük van ezeknek az eszközöknek a gyorsaság, az információbőség és -elérés, vagy a hatékonyság tekintetében. Ugyanakkor persze sok kihívást is jelentenek egyéni és közösségi életünkben egyaránt. „Mindenesetre 2024-ben az általuk kialakított mesterséges közeget már »természetesnek« tekintjük. Valahogy azt hisszük, ezek nélkül már nem is lehet élni – fogalmazott a szakértő, aki szerint ezért is hathat meglepően az új kormányrendelet. 

Ezt is ajánljuk a témában

Azt hihettük ugyanis, hogy ha valami már ennyi ideje ennyire elterjedt, akkor nem lehet, és nem is érdemes egyfajta szigorítással élni a használatát illetően. Márpedig ez nem igaz. 

Soha nem késő tenni valami ellen és valaminek az érdekében

– húzta alá a kommunikációkutató. 

Megosztja a figyelmet

A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem tanára szerint három szempontból érdemes értékelni az új szabályt és annak várható eredményeit. Az egyik a készülék maga, a másik annak hatása, a harmadik, hogy a korlátozáson túl kell-e még valami, hogy  a rendelet a remélt pozitív kimenethez vezessen. 

Az első szempontól azt kérdezhetjük: számít-e, hogy egy diáknál ott-van e a készülék – akár kikapcsolva vagy elnémítva – miközben folyik a tanítás? Tehát pusztán a tárgy jelenléte okoz-e problémát? Nos, a kutatások szerint igen. 

Még a teljesen kikapcsolt okoskészülék is eltereli a figyelmünket, mert jelenléte arra a párhuzamos világra emlékeztet, amelyben, legalábbis így feltételezzük, éppen történik valami. 

„A »kimaradok valamiből« érzése megosztja a figyelmet. Arról nem is beszélve, hogy a némán is fel-felvillanó képernyőjű telefonok az iskolapadon akár 40 százalékos fókuszvesztéshez vezethetnek. Még arra sincs szükség, hogy magával az inger tartalmával találkozzunk, a készülék önmagában kihívást jelent – hangsúlyozta Aczél Petra. 

Aczél Petra szerint már az is számít, hogy ott van-e a gyereknél a készülék. Fotó: Ficsor Márton

Egymással versenyző világok

Ez pedig a szakember szerint elvezet minket a második ponthoz. Az okostelefonokon folyó kommunikáció a valóság eseményeivel versenyző párhuzamos világot jelent. Több mint 20 éve közöltek először olyan kutatási eredményeket, melyek szerint az úgynevezett multitaskingban – vagyis abban, hogy egyszerre több forrásból érkező információt egyidőben tudunk kezelni – nem vagyunk jók, legyünk akár idősebbek vagy fiatalabbak – mutatott rá Aczél Petra. 

Szavai szerint a multitasking inkább korunk egyik mítosza, amellyel elfedjük, hogy egyre kevésbé fókuszálunk, szelektálunk és emlékezünk. Éppen ezért 

az iskolai eszközhasználati szigorítás arra adhat lehetőséget, hogy a diákok figyelme ne legyen kitéve a versengő párhuzamosságnak

– húzta alá az egyetemi tanár.

Visszanyerni a jelenlétet

Végül, mi kell ahhoz, hogy a szabályozás jótékony eredményeket hozzon? Az, hogy az okostelefonoktól mentes iskolai tevékenységek, a tanórák izgalmasak, sokszínűek, motiválók legyenek. „Ha nincs mobiltelefon a diáknál, ugyanakkor a tanár egy unalmas diasorral prezentál, amelyről felolvassa a szöveget, mielőtt megosztja azt a tanulókkal, akkor a hiányérzet érthetően erősebb lesz, mint a haszon” – fogalmazott Aczél Petra. 

Mint mondta, az intézkedés jelentősége tehát akkor mutatkozhat meg igazán, ha az iskolai tanítás képes a visszanyert diákjelenlétet és tanulói figyelmet maximálisan szolgálni, értékként használni és élménnyé tenni. 

Összesen 119 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
stormy
2024. augusztus 12. 03:40
"Még a teljesen kikapcsolt okoskészülék is eltereli a figyelmünket" ez egy kertén. fejlettebb országokban meg már könyv sincs csak egy tablet.
2024. augusztus 12. 01:45 Szerkesztve
Patika 2024. augusztus 11. 08:32 Beengedi a rendelet az iskola területére az eszközöket, az új konfliktusok és a (gyáva tantestőletnél) el-elnézegető megengedés forrása is lesz. A konfliktusok többszintűek .: A kormány és a házirend szerkesztő közti megvetés. ( rám lőcsöltétek ) A házirendet szerkesztő és az őrzésre kijelölt közti (miért én) háborgás, A gyerek és az őrző közti ellenséges érzület és tartós alkudozás. Csak hazaszólok anyámnak stb. Pedig a bennléte során az iskola gondoskodik a tanuló minden baját illetően...) Szóval semmiféle kifogás nem lehet elvileg. A legalja roma iskolákban mint amik a 8. és 15, ker-ben vannak ez még szülők bandái-iskolai vezetés közti konfrontációhoz is vezet. Aműgy a családnak kellene kötelezően kezelnie a korlátozást, ami eéeve az ő dolga lenne. Felelhetne a nevelésbeli hiátusaiért a kütyüzni hagyó szülő. Semmiségért jorlátozza a gyámhatóság a szülői jogokat, de az eszközre és netrecuppantásért nem ? Pintér kontár megint, (jellemző)
Patika
2024. augusztus 12. 01:33
Kapitális hiba lett rendeletileg beengedniaz iskolakapun a mobilokat. Ha az iskolába járó közelénen se lehetne kütyü akkor kikapcsolt állapotában sem járna azon az esze. (szívhangos tahó Pintér újabb kontásrága miatt lesz belőle még baj bőven.)
Akitlosz
2024. augusztus 12. 00:22
„Még a teljesen kikapcsolt okoskészülék is eltereli a figyelmünket” Miről? A hagyományos oktatásban az van, hogy a jövő órára tanuljátok meg a tankönyvet a 83. oldaltól a 87. oldalig! A modern oktatásban meg tankönyv sincsen és tanár sem. Csak kiadják, hogy mit kell tudni, aztán szerezze meg a tudást a diák ahonnan tudja! Ha nagyon elakad, akkor fordulhat a mentorhoz. Már ha megtalálja. Aztán akkor a mentor segít neki. Abban, hogy hogyan finomítsa a google keresését. Mindez nem a mobiltelefon hibája. Így olcsó az "oktatás".
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!