„Még a teljesen kikapcsolt okoskészülék is eltereli a figyelmünket” – kommunikációkutató az iskolai mobilhasználat korlátozásáról
2024. augusztus 11. 19:32
Az iskolai eszközhasználati szigorítás arra adhat lehetőséget, hogy a diákok figyelme ne legyen kitéve a versengő párhuzamosságnak – mondta lapunknak Aczél Petra.
2024. augusztus 11. 19:32
7 p
3
3
119
Mentés
Nyitókép: GettyImages/illusztráció
Ma már alig van olyan, aki ne élné mindennapjait egy párhuzamos világ, így a telekommunikációs dimenzió állampolgáraként is, akár felnőtt, akár gyermek. Valamennyiünk zsebében, táskájában, kezében van okoskészülék – nyilatkozta a mandinernek Aczél Petra, kommunikációkutató, egyetemi tanár annak az új kormányrendeletnek a kapcsán, amely korlátozza az okostelefonok és egyéb telekommunikációs eszközök bevitelét és használatát az iskolákban.
A témáról már Bagdy Emőke klinikai szakpszichológust is kifejtette véleményét lapunknak.
Előnyök és kihívások
Aczél Petra kifejtette: tudjuk, hogy számos előnyük van ezeknek az eszközöknek a gyorsaság, az információbőség és -elérés, vagy a hatékonyság tekintetében. Ugyanakkor persze sok kihívást is jelentenek egyéni és közösségi életünkben egyaránt. „Mindenesetre 2024-ben az általuk kialakított mesterséges közeget már »természetesnek« tekintjük. Valahogy azt hisszük, ezek nélkül már nem is lehet élni – fogalmazott a szakértő, aki szerint ezért is hathat meglepően az új kormányrendelet.
A professor emerita a rendelet kapcsán hangsúlyozta, fontos szem előtt tartani azt a szabályt, hogy „ne vegyél el senkitől semmit, ha nem pótlod valamivel. Játékot játékkal például”.
Azt hihettük ugyanis, hogy ha valami már ennyi ideje ennyire elterjedt, akkor nem lehet, és nem is érdemes egyfajta szigorítással élni a használatát illetően. Márpedig ez nem igaz.
Soha nem késő tenni valami ellen és valaminek az érdekében
– húzta alá a kommunikációkutató.
Megosztja a figyelmet
A Moholy-Nagy Művészeti Egyetem tanára szerint három szempontból érdemes értékelni az új szabályt és annak várható eredményeit. Az egyik a készülék maga, a másik annak hatása, a harmadik, hogy a korlátozáson túl kell-e még valami, hogy a rendelet a remélt pozitív kimenethez vezessen.
Az első szempontól azt kérdezhetjük: számít-e, hogy egy diáknál ott-van e a készülék – akár kikapcsolva vagy elnémítva – miközben folyik a tanítás? Tehát pusztán a tárgy jelenléte okoz-e problémát? Nos, a kutatások szerint igen.
Még a teljesen kikapcsolt okoskészülék is eltereli a figyelmünket, mert jelenléte arra a párhuzamos világra emlékeztet, amelyben, legalábbis így feltételezzük, éppen történik valami.
„A »kimaradok valamiből« érzése megosztja a figyelmet. Arról nem is beszélve, hogy a némán is fel-felvillanó képernyőjű telefonok az iskolapadon akár 40 százalékos fókuszvesztéshez vezethetnek. Még arra sincs szükség, hogy magával az inger tartalmával találkozzunk, a készülék önmagában kihívást jelent – hangsúlyozta Aczél Petra.
Egymással versenyző világok
Ez pedig a szakember szerint elvezet minket a második ponthoz. Az okostelefonokon folyó kommunikáció a valóság eseményeivel versenyző párhuzamos világot jelent. Több mint 20 éve közöltek először olyan kutatási eredményeket, melyek szerint az úgynevezett multitaskingban – vagyis abban, hogy egyszerre több forrásból érkező információt egyidőben tudunk kezelni – nem vagyunk jók, legyünk akár idősebbek vagy fiatalabbak – mutatott rá Aczél Petra.
Szavai szerint a multitasking inkább korunk egyik mítosza, amellyel elfedjük, hogy egyre kevésbé fókuszálunk, szelektálunk és emlékezünk. Éppen ezért
az iskolai eszközhasználati szigorítás arra adhat lehetőséget, hogy a diákok figyelme ne legyen kitéve a versengő párhuzamosságnak
– húzta alá az egyetemi tanár.
Visszanyerni a jelenlétet
Végül, mi kell ahhoz, hogy a szabályozás jótékony eredményeket hozzon? Az, hogy az okostelefonoktól mentes iskolai tevékenységek, a tanórák izgalmasak, sokszínűek, motiválók legyenek. „Ha nincs mobiltelefon a diáknál, ugyanakkor a tanár egy unalmas diasorral prezentál, amelyről felolvassa a szöveget, mielőtt megosztja azt a tanulókkal, akkor a hiányérzet érthetően erősebb lesz, mint a haszon” – fogalmazott Aczél Petra.
Mint mondta, az intézkedés jelentősége tehát akkor mutatkozhat meg igazán, ha az iskolai tanítás képes a visszanyert diákjelenlétet és tanulói figyelmet maximálisan szolgálni, értékként használni és élménnyé tenni.
A Fővárosi Közgyűlés által korábban elfogadott Közlekedésbiztonsági Stratégia alapján újabb és újabb változtatások érik Budapestet – ezúttal a sebességhatárok csökkentek. Cél a biztonságos közlekedés.
Afrika is igyekszik bekapcsolódni a mesterségesintelligencia-versenybe a hiányos infrastruktúra és finanszírozás ellenére. A kutatók azonban leszögezik, hogy semmiképpen sem úgy, ahogyan azt a Nyugat szeretné.
Patika
2024. augusztus 11. 08:32
Beengedi a rendelet az iskola területére az eszközöket, az új konfliktusok és a (gyáva tantestőletnél) el-elnézegető megengedés forrása is lesz.
A konfliktusok többszintűek .:
A kormány és a házirend szerkesztő közti megvetés. ( rám lőcsöltétek )
A házirendet szerkesztő és az őrzésre kijelölt közti (miért én) háborgás,
A gyerek és az őrző közti ellenséges érzület és tartós alkudozás. Csak hazaszólok anyámnak stb.
Pedig a bennléte során az iskola gondoskodik a tanuló minden baját illetően...) Szóval semmiféle kifogás nem lehet elvileg.
A legalja roma iskolákban mint amik a 8. és 15, ker-ben vannak ez még szülők bandái-iskolai vezetés közti konfrontációhoz is vezet.
Aműgy a családnak kellene kötelezően kezelnie a korlátozást, ami eéeve az ő dolga lenne.
Felelhetne a nevelésbeli hiátusaiért a kütyüzni hagyó szülő.
Semmiségért jorlátozza a gyámhatóság a szülői jogokat, de az eszközre és netrecuppantásért nem ?
Pintér kontár megint,
(jellemző)
Kapitális hiba lett rendeletileg beengedniaz iskolakapun a mobilokat.
Ha az iskolába járó közelénen se lehetne kütyü akkor kikapcsolt állapotában sem járna azon az esze.
(szívhangos tahó Pintér újabb kontásrága miatt lesz belőle még baj bőven.)
„Még a teljesen kikapcsolt okoskészülék is eltereli a figyelmünket”
Miről?
A hagyományos oktatásban az van, hogy a jövő órára tanuljátok meg a tankönyvet a 83. oldaltól a 87. oldalig!
A modern oktatásban meg tankönyv sincsen és tanár sem. Csak kiadják, hogy mit kell tudni, aztán szerezze meg a tudást a diák ahonnan tudja! Ha nagyon elakad, akkor fordulhat a mentorhoz. Már ha megtalálja. Aztán akkor a mentor segít neki. Abban, hogy hogyan finomítsa a google keresését.
Mindez nem a mobiltelefon hibája. Így olcsó az "oktatás".