Álomszerű hír érkezett a magyar gazdaságról: a változás az asztalunkon is megjelenhet

2024. november 24. 06:07

Dinamikusan nő a legnépszerűbb kiskereskedelmi lánc magyarországi és külföldi polcain a magyar termékek száma, ami a vállalatok erősödése és az új munkahelyek teremtése mellett a csúcsgasztronómiára is hatással lehet.

2024. november 24. 06:07
bolt
Klein Ron

Nyitókép: Pixabay

Az elmúlt tíz évben elképesztő ütemben nőtt a hazai beszállítók és a magyar termékek száma a Lidlben – ez derült ki a kiskereskedelmi lánc húsz magyarországi évét összefoglaló eseményen.

A beszállítók esetében például belföldön 73 százalékkal, az export tekintetében 463 százalékkal több a magyar vállalkozás, összesen 487 és 167. A termékek számában még látványosabb a változás:

Magyarországon 143, az exportpiacon 614 (!) százalékos növekedést regisztráltak, így a hazai Lidl-üzletekben 4525, a külföldiekben 651 magyar termékhez juthatnak hozzá a vásárlók. Ez itthon a termékkínálat 61 százalékát jelenti.

A Lidl a magyar borok tekintetében is reményt keltő statisztikát mutatott be: míg tíz évvel ezelőtt 6 millió palackot adtak el, addig tavaly 29 milliót, amiből 14,3 milliót az exportpiacokon.

Milliárdos beruházások a partnerségért

A bolthálózat hetente átlagosan üzletenként 15 300 vásárlót szolgál ki, piaci részaránya megközelíti a 21 százalékot a legfrissebb adatok alapján. A 10 ezer munkavállalójával a kilencedik legnagyobb munkaadó Magyarországon, a nemzetgazdaságban megtermelt hozzáadott értéke 1200 milliárd forint felett jár az elmúlt öt évet tekintve, összességében pedig az éves költségvetési hozzájárulása a GDP 1, beszállítókkal együtt 1,3 százalékát teszi ki.

Ezt is ajánljuk a témában

Mindez természetesen nem csak azoknak a vásárlóknak jó, akik kifejezetten keresik a magyar termékeket a boltokban. Az eseményen elhangzott:

a hazai beszállítók több esetben milliárdos beruházásokat, fejlesztéseket hajtanak végre, hogy hosszú távon is ki tudják szolgálni a Lidl magyar és külföldi vásárlóit. Ez pedig nem csupán a német diszkontáruház-láncnak fontos, hanem a magyar gazdaságnak is.

Nyilvánvalóan erősödnek a hazai vállalkozások, a „Lidl-megrendelésekért” vásárolt eszközök, felépített gyártósorok hosszú távon is bevételt termelhetnek, új munkahelyek jöhetnek létre, ráadásul az élelmiszeriparban tapasztalt fejlődés más gazdasági területekre is hatással lehet.

Magyarország még nem tart ott

Ilyen például a csúcsgasztronómia, amelyben a legtöbb séf rendszeresen elmondja: nem tud megfelelő mennyiségű és minőségű hazai alapanyagot vásárolni, ezért kénytelen külföldről rendelni húst vagy zöldséget. A Mol Campus földszintjén működő Zazie Bistro séfje, Bíró Dániel például a Mandinernek úgy fogalmazott, mindig a legjobb helyek szerzik meg a kis termelők alapanyagait, akik két-három étteremnél többet nem tudnak ellátni. Ezek viszont olyan áron érkeznek, amit utána el is kell tudni adni az étlapon.

Egyébként szerintem nincs azzal baj, ha máshonnan jön a zöldség, de a minősége legyen elsőrangú. Inkább rendelek egy olyan beszállítótól, akiről tudom, hogy nem feltétlenül magyart hoz, a minőség viszont hónapról hónapra ugyanolyan magas. Magyarország még nem tart ott, hogy egy ekkora bázisú gasztronómiai részleget el tudjon látni itthonról

– tette hozzá.

Ezt is ajánljuk a témában

Pontosan 28 emelettel feljebb viszont másképp gondolkozik Lendvai Levente, a Virtu séfje. A tehetséges szakember az egyik leghangosabb támogatója a magyar ételeknek és alapanyagoknak a csúcsgasztronómiában, a világjárvány alatt kutatómunkába és receptgyűjtésbe kezdett.

Mivel sok étterem nem keresi a magyar termelőket, nem tudnak fejlődni, hiszen nincs kereslet az árura, bármilyen magas is a minősége. Ez egy ördögi kör, amire a bizalom a megoldás

– mondta a Mandinernek adott interjúban.

Vasárnapi terülj-terülj asztalkám

Ő úgy tapasztalja, egyelőre nagyon szűk réteg érzi a motivációt, hogy elhagyja a francia alapanyagokat, a skandináv savanyítást, meg a többi népszerű megoldást. Hozzátette, ez is azon múlik, mennyi energiát fektet bele a konyhafőnök: könnyebb a multinál webshopon leadni a rendelést, mint beszélni a pékkel, hogy pontosan mekkora kenyérre lenne szükség.

Amikor a hentesünket felhívtam, hogy magyar hátszínt szeretnék, meglepődött, miért akarnék, az drágább. Mondtam neki, hogy nem baj, nekem mindenképpen magyar kell minden termékből. Attól nem jut előrébb a magyar gasztronómia, hogy a séf külföldi prémiumtermékeket rendel

– szögezte le. Korábban hasonló véleményt fogalmazott meg Mautner Zsófi gasztronómiai szakember, aki rámutatott, a falusi közegben van egy csomó, a helyiek által sem ismert kincs, például a kisújszállási vadrizs vagy az alföldi kamilla évtizedek óta helyben terem.

A Lendvai Levente által irányított Virtu a megnyitása óta ragaszkodik ehhez a koncepcióhoz, így az őszi étlapon is a hazai ízek és alapanyagok dominálnak a magyarországi éttermek között egyedülállónak számító kilátás mellett. Az étlapon megtalálható Ilonka néni kalácsa, a paprikás csirke burgonyagombócban, a klasszikus palóc szarvasgulyás és a kicsit átfazonírozott, ám ízeiben a megszokottat hozó somlói galuska is.

A séf a főfogások változatosságáról elárulta:

A vasárnapi terülj-terülj asztalkám érzését szerettem volna itt visszahozni, megadni a szabad választás lehetőségét. Mint otthon, amikor rengeteg minden készült és abból mindenki azt szedett és olyan kombinációban, ahogy a legjobban szerette.

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 62 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
cinkegolyó
2024. november 24. 15:08
Egyébként szerintem nincs azzal baj, ha máshonnan jön a zöldség, csak legyen rá pénzem - mondogatom kisnyugdíjasként.
nempolitizalok-0
2024. november 24. 13:04 Szerkesztve
Ehhez képest a Lidl, Aldi, Tesco polcain magyar csoki csak nyomokban van, vagy nincs is. Pedig magasan jobb minőségűek mint ny-európa itt gyártott, vagy ideküldött ipari szemete. Milka, Tibi és társai. Nagy nehezen végül CBA-ból és a Spáarból össze tudtam szedni a télapócsomagba valókat.
2024. november 24. 10:50 Szerkesztve
"összességében pedig az éves költségvetési hozzájárulása a GDP 1, beszállítókkal együtt 1,3 százalékát teszi ki" Köszönhető a 31.5 % adónak. Áfa+kiskereskedelmi hozzájárulás. Amit persze mi fizetünk meg.
gebsi1
2024. november 24. 08:42
Mindenki nyugodjon le, a Lidl, Aldi és a többi hasonszőrű "élelmiszerbolt", nagyobb részben, egészségtelen moslékot, ízetlen "gyümölcsöt" stb árul jó drágán. Ez igaz mind az olasz, francia, spanyol, magyar stb stb boltjaikra, legyenek ezek bárhol.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!