A boltok megfejtették a magyar lélek titkát – nincs többé visszaút
A lefelé vásárlás népszerűsége a padlóra küldött infláció ellenére töretlen.
Dinamikusan nő a legnépszerűbb kiskereskedelmi lánc magyarországi és külföldi polcain a magyar termékek száma, ami a vállalatok erősödése és az új munkahelyek teremtése mellett a csúcsgasztronómiára is hatással lehet.
Nyitókép: Pixabay
Az elmúlt tíz évben elképesztő ütemben nőtt a hazai beszállítók és a magyar termékek száma a Lidlben – ez derült ki a kiskereskedelmi lánc húsz magyarországi évét összefoglaló eseményen.
A beszállítók esetében például belföldön 73 százalékkal, az export tekintetében 463 százalékkal több a magyar vállalkozás, összesen 487 és 167. A termékek számában még látványosabb a változás:
Magyarországon 143, az exportpiacon 614 (!) százalékos növekedést regisztráltak, így a hazai Lidl-üzletekben 4525, a külföldiekben 651 magyar termékhez juthatnak hozzá a vásárlók. Ez itthon a termékkínálat 61 százalékát jelenti.
A Lidl a magyar borok tekintetében is reményt keltő statisztikát mutatott be: míg tíz évvel ezelőtt 6 millió palackot adtak el, addig tavaly 29 milliót, amiből 14,3 milliót az exportpiacokon.
A bolthálózat hetente átlagosan üzletenként 15 300 vásárlót szolgál ki, piaci részaránya megközelíti a 21 százalékot a legfrissebb adatok alapján. A 10 ezer munkavállalójával a kilencedik legnagyobb munkaadó Magyarországon, a nemzetgazdaságban megtermelt hozzáadott értéke 1200 milliárd forint felett jár az elmúlt öt évet tekintve, összességében pedig az éves költségvetési hozzájárulása a GDP 1, beszállítókkal együtt 1,3 százalékát teszi ki.
Ezt is ajánljuk a témában
A lefelé vásárlás népszerűsége a padlóra küldött infláció ellenére töretlen.
Mindez természetesen nem csak azoknak a vásárlóknak jó, akik kifejezetten keresik a magyar termékeket a boltokban. Az eseményen elhangzott:
a hazai beszállítók több esetben milliárdos beruházásokat, fejlesztéseket hajtanak végre, hogy hosszú távon is ki tudják szolgálni a Lidl magyar és külföldi vásárlóit. Ez pedig nem csupán a német diszkontáruház-láncnak fontos, hanem a magyar gazdaságnak is.
Nyilvánvalóan erősödnek a hazai vállalkozások, a „Lidl-megrendelésekért” vásárolt eszközök, felépített gyártósorok hosszú távon is bevételt termelhetnek, új munkahelyek jöhetnek létre, ráadásul az élelmiszeriparban tapasztalt fejlődés más gazdasági területekre is hatással lehet.
Ilyen például a csúcsgasztronómia, amelyben a legtöbb séf rendszeresen elmondja: nem tud megfelelő mennyiségű és minőségű hazai alapanyagot vásárolni, ezért kénytelen külföldről rendelni húst vagy zöldséget. A Mol Campus földszintjén működő Zazie Bistro séfje, Bíró Dániel például a Mandinernek úgy fogalmazott, mindig a legjobb helyek szerzik meg a kis termelők alapanyagait, akik két-három étteremnél többet nem tudnak ellátni. Ezek viszont olyan áron érkeznek, amit utána el is kell tudni adni az étlapon.
Egyébként szerintem nincs azzal baj, ha máshonnan jön a zöldség, de a minősége legyen elsőrangú. Inkább rendelek egy olyan beszállítótól, akiről tudom, hogy nem feltétlenül magyart hoz, a minőség viszont hónapról hónapra ugyanolyan magas. Magyarország még nem tart ott, hogy egy ekkora bázisú gasztronómiai részleget el tudjon látni itthonról
– tette hozzá.
Ezt is ajánljuk a témában
Más országokban kisebb a különbség a top száz-százötven és a többi között.
Pontosan 28 emelettel feljebb viszont másképp gondolkozik Lendvai Levente, a Virtu séfje. A tehetséges szakember az egyik leghangosabb támogatója a magyar ételeknek és alapanyagoknak a csúcsgasztronómiában, a világjárvány alatt kutatómunkába és receptgyűjtésbe kezdett.
Mivel sok étterem nem keresi a magyar termelőket, nem tudnak fejlődni, hiszen nincs kereslet az árura, bármilyen magas is a minősége. Ez egy ördögi kör, amire a bizalom a megoldás
– mondta a Mandinernek adott interjúban.
Ő úgy tapasztalja, egyelőre nagyon szűk réteg érzi a motivációt, hogy elhagyja a francia alapanyagokat, a skandináv savanyítást, meg a többi népszerű megoldást. Hozzátette, ez is azon múlik, mennyi energiát fektet bele a konyhafőnök: könnyebb a multinál webshopon leadni a rendelést, mint beszélni a pékkel, hogy pontosan mekkora kenyérre lenne szükség.
Amikor a hentesünket felhívtam, hogy magyar hátszínt szeretnék, meglepődött, miért akarnék, az drágább. Mondtam neki, hogy nem baj, nekem mindenképpen magyar kell minden termékből. Attól nem jut előrébb a magyar gasztronómia, hogy a séf külföldi prémiumtermékeket rendel
– szögezte le. Korábban hasonló véleményt fogalmazott meg Mautner Zsófi gasztronómiai szakember, aki rámutatott, a falusi közegben van egy csomó, a helyiek által sem ismert kincs, például a kisújszállási vadrizs vagy az alföldi kamilla évtizedek óta helyben terem.
A Lendvai Levente által irányított Virtu a megnyitása óta ragaszkodik ehhez a koncepcióhoz, így az őszi étlapon is a hazai ízek és alapanyagok dominálnak a magyarországi éttermek között egyedülállónak számító kilátás mellett. Az étlapon megtalálható Ilonka néni kalácsa, a paprikás csirke burgonyagombócban, a klasszikus palóc szarvasgulyás és a kicsit átfazonírozott, ám ízeiben a megszokottat hozó somlói galuska is.
A séf a főfogások változatosságáról elárulta:
A vasárnapi terülj-terülj asztalkám érzését szerettem volna itt visszahozni, megadni a szabad választás lehetőségét. Mint otthon, amikor rengeteg minden készült és abból mindenki azt szedett és olyan kombinációban, ahogy a legjobban szerette.
Ezt is ajánljuk a témában
„Nem tartom nagyra azokat, akiknek ekkora ismertség mellett sincs semmiféle felelősségtudatuk” – mondta a Mandinernek Lendvai Levente.