A boltok megfejtették a magyar lélek titkát – nincs többé visszaút

2024. május 06. 16:13

A magas infláció időszakában a vásárlók közül sokan elhagyták a brandeket és rászoktak a kiskereskedelmi láncok olcsóbb, saját márkás termékeire, és bár az áremelkedés üteme jelentősen csökkent, a Mandiner által készített összeállítás alapján a fogyasztók már nem kívánnak visszatérni a korábbi szokásaikhoz.

2024. május 06. 16:13
null
Klein Ron

Nyitókép: MTI/Lakatos Péter

Az infláció idén 4 százalék alá csökkent, szeptember óta ismét nőnek a reálbérek, ám a kiskereskedelmi forgalom nagyon lassan állhat helyre Magyarországon, ez pedig az áfabevételek elmaradása miatt a központi költségvetés állapotát is befolyásolja. Bár januárban másfél év után végre megint nőtt az előző év azonos időszakához képest a kiskereskedelem forgalmának volumene, a Mandiner által készített körkép azt mutatja, hogy a vásárlási szokások nem változtak a kirobbanó infláció idején felismertekhez képest.

Az akciók és az élelmiszerárstop által érintett cikkek népszerűsége mellett megfigyelhető volt, hogy a hazai boltokban elindult a lefelé vásárlás, tehát a drágább brandek helyett a magyarok elkezdték a kiskereskedelmi láncok saját márkás termékeit választani.

A vállalatok azt állították, hogy ezek ugyanolyan jó minőségűek, mint a jól ismert versenytársaké – a folyamat elindulása óta eltelt szűk két év, emiatt rákérdeztünk, változtak-e a trendek és a fogyasztói igények.

Ezt is ajánljuk a témában

A Lidl tapasztalatai alapján a vásárlói trendek nem változtak az elmúlt időszakhoz képest, a kereslet továbbra is a kedvező ár-érték arányú és az akciós áron kínált, elsősorban saját márkás termékek irányába tolódik el

– írta a cég, amely kiemelte, tartós árcsökkentési programjának köszönhetően több mint 600 terméket kínál akár 50 százalékkal olcsóbban az előző év azonos időszakához képest.

A Tesco úgy reagált, hogy a tapasztalatok alapján a vásárlók jellemzően nem lemondanak egyes termékkategóriákról, hanem a megvásárolt mennyiséget csökkentik.

„Nem tapasztalunk jelentős elmozdulást a saját márkás termékek irányába, ugyanakkor az látható, hogy a brandtermékek iránt egy-egy promóció során regisztrálunk nagyobb érdeklődést. Hasonló a tapasztalatunk a non-food termékek iránti kereslettel kapcsolatban, itt is megfigyelhető a saját márkás termékek iráni élénkebb érdeklődés” – jelezte a Tesco, amely

a forgalom javulására az év második felében számít, ugyanakkor volumenben már lát egy folyamatos erősödést, melyet a közelgő sportesemények, azaz a nyári labdarúgó Európa-bajnokság és a párizsi olimpia is erősíthetnek.

Megjegyezték, árgarancia programukban mintegy 600 alapvető élelmiszer és háztartási cikk árát tartják tartósan alacsonyan – ha a vásárló mégis olcsóbban találná meg valahol az árgaranciás termékeket, a Tesco visszafizeti az árkülönbözetet.

„Igen, érezhető, hogy vásárlóink inkább a saját márkás termékek felé fordulnak, amelyek nem csak kiváló minőségűek, de alacsony árral is rendelkeznek. Az is megfigyelhető, hogy vásárlóink sokkal árérzékenyebbek, fontosak számukra az akciók, a kiemelt ajánlatok” – írta megkeresésünkre az Auchan, amely leszögezte, üzletpolitikája hosszú távú, ezért a vásárlóerő megtartását tartja szem előtt. A válaszból kiderült, hogy idén több mint hétezer termék lett olcsóbb, mint tavaly, ezen felül hetente háromezer terméket ad OkAuchan áron, amelyben a kedvezmény mértéke akár 40 százalék is lehet.

A jelen állás szerint Magyarországon maradó SPAR-nál megkeresésünkre azt felelték, nem látnak változást a magas infláció idején elindult folyamatban: továbbra is kiemelten magas az igény a jó ár-érték arányú, akciós, valamint a saját márkás termékekre.

Érdekesség, hogy miközben a piac meghatározó szereplői a fent olvasható módon, készséggel válaszoltak a Mandiner körkérdésére, addig az Aldi szűkszavúan csak annyit írt: ezzel a témával forduljunk az Országos Kereskedelmi Szövetséghez, a vállalat nem kíván külön nyilatkozni.

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 169 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
gebsi1
2024. július 27. 06:53
Rendszeresen, heti 2 alkalommal, vásárolok, Lidl, Aldi, Auchan stb üzletekben, szerte nyugat Európában. Nyugodtan ki merem jelenteni, hogy döntően, silány minőségű "szemetet" árulnak jó drágán. Minőségi élelmiszert nem kapszvagy csak ritkán de azt is "aranyárban". (például: Franciaországban még 20 éve tudtak kenyeret sütni, ma már nem....)
B_kanya
2024. május 14. 21:45
Ez D-dúr és e-moll 2024. május 06. 19:37 • Szerkesztve "A dicsőséges demokrácia 35. évében, az EU-tagság 20. évében a magyarok végül csak belekényszerültek a szemétevésbe." Akkor nosza, irány a fogyasztóvédelem, tegyél feljelentést. Vagy ne hazudozz.
B_kanya
2024. május 14. 21:43
Zsolakomarom 2024. május 06. 17:03 "4%-os inflacio az nem alacsony, hanem magas." De nem olyan magas, mint a szlovákiai, 24 januári 4,4%
Ez D-dúr és e-moll
2024. május 06. 19:37
(előz. komm. folyt.) Nemrég olvastam, hogy az ENSZ-nek van egy programja a túltápláltak éhezésének kutatására: azokban a jóléti társadalmakban, ahol elméletileg bőségesen jut mindenki számára ennivaló, egyre többen szenvednek hiánybetegségekben, mivel a hipermarket-élelmiszereknek annyira alacsony a vitamin, nyomelem (és effélék) tartalma.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!