Húzós bevásárlás? Így változott az alapvető élelmiszerek ára, mióta kivezették az árstopot
Tavaly augusztus óta megszűntek itthon a hatósági árak, nemhogy drágulás nincs, sok esetben még olcsóbban vehetjük meg azóta a termékeket.
A magas infláció időszakában a vásárlók közül sokan elhagyták a brandeket és rászoktak a kiskereskedelmi láncok olcsóbb, saját márkás termékeire, és bár az áremelkedés üteme jelentősen csökkent, a Mandiner által készített összeállítás alapján a fogyasztók már nem kívánnak visszatérni a korábbi szokásaikhoz.
Nyitókép: MTI/Lakatos Péter
Az infláció idén 4 százalék alá csökkent, szeptember óta ismét nőnek a reálbérek, ám a kiskereskedelmi forgalom nagyon lassan állhat helyre Magyarországon, ez pedig az áfabevételek elmaradása miatt a központi költségvetés állapotát is befolyásolja. Bár januárban másfél év után végre megint nőtt az előző év azonos időszakához képest a kiskereskedelem forgalmának volumene, a Mandiner által készített körkép azt mutatja, hogy a vásárlási szokások nem változtak a kirobbanó infláció idején felismertekhez képest.
Az akciók és az élelmiszerárstop által érintett cikkek népszerűsége mellett megfigyelhető volt, hogy a hazai boltokban elindult a lefelé vásárlás, tehát a drágább brandek helyett a magyarok elkezdték a kiskereskedelmi láncok saját márkás termékeit választani.
A vállalatok azt állították, hogy ezek ugyanolyan jó minőségűek, mint a jól ismert versenytársaké – a folyamat elindulása óta eltelt szűk két év, emiatt rákérdeztünk, változtak-e a trendek és a fogyasztói igények.
Ezt is ajánljuk a témában
Tavaly augusztus óta megszűntek itthon a hatósági árak, nemhogy drágulás nincs, sok esetben még olcsóbban vehetjük meg azóta a termékeket.
A Lidl tapasztalatai alapján a vásárlói trendek nem változtak az elmúlt időszakhoz képest, a kereslet továbbra is a kedvező ár-érték arányú és az akciós áron kínált, elsősorban saját márkás termékek irányába tolódik el
– írta a cég, amely kiemelte, tartós árcsökkentési programjának köszönhetően több mint 600 terméket kínál akár 50 százalékkal olcsóbban az előző év azonos időszakához képest.
A Tesco úgy reagált, hogy a tapasztalatok alapján a vásárlók jellemzően nem lemondanak egyes termékkategóriákról, hanem a megvásárolt mennyiséget csökkentik.
„Nem tapasztalunk jelentős elmozdulást a saját márkás termékek irányába, ugyanakkor az látható, hogy a brandtermékek iránt egy-egy promóció során regisztrálunk nagyobb érdeklődést. Hasonló a tapasztalatunk a non-food termékek iránti kereslettel kapcsolatban, itt is megfigyelhető a saját márkás termékek iráni élénkebb érdeklődés” – jelezte a Tesco, amely
a forgalom javulására az év második felében számít, ugyanakkor volumenben már lát egy folyamatos erősödést, melyet a közelgő sportesemények, azaz a nyári labdarúgó Európa-bajnokság és a párizsi olimpia is erősíthetnek.
Megjegyezték, árgarancia programukban mintegy 600 alapvető élelmiszer és háztartási cikk árát tartják tartósan alacsonyan – ha a vásárló mégis olcsóbban találná meg valahol az árgaranciás termékeket, a Tesco visszafizeti az árkülönbözetet.
„Igen, érezhető, hogy vásárlóink inkább a saját márkás termékek felé fordulnak, amelyek nem csak kiváló minőségűek, de alacsony árral is rendelkeznek. Az is megfigyelhető, hogy vásárlóink sokkal árérzékenyebbek, fontosak számukra az akciók, a kiemelt ajánlatok” – írta megkeresésünkre az Auchan, amely leszögezte, üzletpolitikája hosszú távú, ezért a vásárlóerő megtartását tartja szem előtt. A válaszból kiderült, hogy idén több mint hétezer termék lett olcsóbb, mint tavaly, ezen felül hetente háromezer terméket ad OkAuchan áron, amelyben a kedvezmény mértéke akár 40 százalék is lehet.
A jelen állás szerint Magyarországon maradó SPAR-nál megkeresésünkre azt felelték, nem látnak változást a magas infláció idején elindult folyamatban: továbbra is kiemelten magas az igény a jó ár-érték arányú, akciós, valamint a saját márkás termékekre.
Érdekesség, hogy miközben a piac meghatározó szereplői a fent olvasható módon, készséggel válaszoltak a Mandiner körkérdésére, addig az Aldi szűkszavúan csak annyit írt: ezzel a témával forduljunk az Országos Kereskedelmi Szövetséghez, a vállalat nem kíván külön nyilatkozni.
Ezt is ajánljuk a témában
Az utóbbi hetek benzinár-emelkedése érdemben csak a jövő hónapban jelenik meg az inflációs mutatóban, de a tavaszi telekommunikációs drágulás már márciusban benne volt a friss KSH-adatokban – értékeli a mai adatsort a Makronóm Intézet elemzője.