Sok témát érintettünk, amit az új könyvében is boncolgat. Negyvenévesen nem kockázatos filozófiai típusú könyvet írni?
Kifejezetten kockázatos, nem véletlen, hogy a korombelieket óva intik az ilyesmitől. Mégis késztetést éreztem, hogy megírjam, amit hitről, tudásról, hazaszeretetről, önrendelkezésről, innovációról gondolok; ha várnék vele húsz évet, lelkifurdalásom lenne miatta. Számomra amúgy sem élvezet nélküli olyan álláspontok képviselete, amelyek ütköznek a kánonnal, és bőszítik annak ilyen-olyan rendű és rangú nagyköveteit.
Arra jut, hogy a 21. század lelki és szellemi problémáinak megoldásában a középkor embere lehet a segítségünkre. Miért pont odáig nyúlt vissza?
Szokás azt gondolni, hogy a történelem lineáris folyamat, amelyben nincs visszatérés korábbi ideálokhoz. Nem értek egyet ezzel. Itt, a nyugati világban most éppen sokan tekintenek egyirányú utcaként a történelemre, de a világ más részein egyáltalán nem általános ez a megközelítés, a maorik például saját nyelvük szerint hátrafelé haladnak a jövőbe, s közben folyamatosan a múltat kémlelik. Lehet és érdemes összehasonlítani korunk ideáljait a korábbiakéval, és ha találunk olyat, amit jobbnak és célravezetőbbnek tartunk, bátran kell képviselnünk a mai életvilágban is. Minden történelmi korszak közül talán a középkornak a legrosszabb a pr-je, holott rengeteg hasznos újítást, amit ma a felvilágosodás termékének tartunk, valójában a középkornak köszönhetünk. Akkor képviselték utoljára intézményesen, magától értetődő módon hit és tudás egységét, a résztudások egyetemes bölcsességgé formálásának fontosságát. Most érkezünk el oda, hogy nagy presztízsű oxfordi kiadóktól is napvilágot lát egy-egy rebellis kötet, amely cáfolja az előítéleteinket, és felhívja a figyelmet arra, hogy a középkor sok szempontból nem a sötétség, hanem a fény korszaka volt.
Egyre többen éreznek mély vágyakozást a régimódi közösségek iránt”
A könyvben egyenesen azt állítja, korunk legnagyobb problémája, hogy falat húztunk a hit és a tudomány közé.
A modernitás legmagasabb fala valóban hit és tudás fogalmai között húzódik, de nem álltunk meg itt, a fejlődés jegyében falakat emeltünk a különböző tudásterületek közé is. Ez mára csaknem lehetetlenné teszi az átjárást társadalom- és természettudomány vagy akár az élettudományok területei között. Minden kis tudásvilág izoláltan működik, ennek következménye például, hogy az emberek életét alapvetően befolyásoló algoritmusokat olyan mérnökök fejlesztik, akik soha semmiféle képzést nem kaptak az etika és a morál, a történelem és az erkölcs alapjairól, ahogyan az is, hogy a nyugati orvoslás csak a tünetek kezelésével és nem az okok feltárásával foglalkozik. Ideje lenne, hogy a teljességre törekvő, holisztikus ember- és világkép visszakerüljön az ideáljaink közé. Most ilyesmibe vágjuk a fejszénket a Momén, hiszen kezdetben éppen az egyetemek voltak azok a szellemi műhelyek, ahol a komplex szemléletmód formát és lendületet kapott.
Amikor négy éve felkérték a Mome megújítására, konkrét vállalásokkal indított. Hol tartanak az ígéretek?
Még ha szerénytelennek tűnik is, azt gondolom, a kiinduló állapothoz képest a Mome jutott a legmesszebbre a modellváltó egyetemek közül. Amikor megérkeztem ide, méltatlan fizetéseket, elhanyagolható nemzetközi jelenlétet találtam, komolyan vehető stratégia nélkül. A tradíció és a tehetség végig rendelkezésre állt, nem volt tehát oka, elfogadható indoka annak, hogy az intézmény a lehetőségei alatt teljesített. Egyet kivéve: az új modellt lehet jól és rosszul is csinálni, a régit viszont csak rosszul lehetett. Mi az új felállásban egy itthon a rendszerváltozás óta példátlan fizetésemeléssel kezdtünk, és széles nemzetközi nyitással folytattuk. Új ösztöndíjakat és új szakokat alapítottunk, világszerte elismert előadókat hoztunk Magyarországra. A kezdeti ígéretek teljesítésén túl útközben is tettünk új vállalásokat: országos programot indítottunk a hátrányos helyzetű tehetségek felkarolására, utánpótlásunk gondozására, ahogy fenntarthatóságban is példát mutatunk, hiszen a hallgatóink a saját kezükkel telepítenek új erdőket Magyarország pontjain. A legfontosabb újítás azonban az, hogy saját agytrösztöt hoztunk létre egy 21. századi mesterterv megalkotására, az egyetem képzési ajánlatának teljes újratervezésére. Nem jó nevű és drága tanácsadókkal dolgoztunk, ahogyan az – a felelősséget áthárítva – manapság a legtöbb intézménynél szokás, nálunk az egyetem közössége maga végezte el a szellemi munkát, hazahívva olyan öregdiákokat is, akik diplomájuk megszerzése óta látták a világot, és sikeresek lettek. Nem kapkodtunk vele. Két év alatt született meg a Jövő egyeteme koncepció, amellyel most alapjaiban újítjuk meg a Momét.