Aláírták a minimálbér-megállapodást, de a fizetések emeléséről tovább folytatódnak a tárgyalások
Kőbe vésték a bérmegállapodást, de a tárgyalások ezzel nem érnek véget.
Rugalmasabb garantált bérminimum és akár már három-négy éven belül több mint másfélszeresére emelkedő minimálbér lehet az eredménye annak a javaslatnak, amely meghonosítaná az ágazati szintű megállapodások rendszerét Magyarországon. Ezzel hazánk maradéktalanul eleget tenne az európai minimálbér bevezetésének is. Mutatjuk a részleteket.
Évtizedek óta nem látott bérreform előtt áll Magyarország: a következő években jelentősen emelkedhet a minimálbér összege, és az országos szinten meghatározott garantált bérminimumot várhatóan az ágazatonként meghatározott legkisebb kötelező bérek rendszere válthatja fel.
A hazai minimálbér-rendszer átalakítása két fontos tényező miatt került már az idén napirendre:
Az európai minimálbérről szóló irányelv legfontosabb célja, hogy előmozdítsa a megfelelő minimálbér-szint elérését. Az elvárás az, hogy a minimálbér összege mindenhol akkora legyen, hogy megvédje a munkavállalót a szegénység és társadalmi kirekesztődés kockázatától.
Az EU három területen vár előrelépést a tagállamoktól:
Az irányelv szövege világossá teszi, hogy a kötelező legkisebb kereset összegének megállapítása továbbra is tagállami hatáskör marad, ráadásul Brüsszel a tagállamok rendkívül eltérő minimálbér-megállapítási gyakorlatába sem akar beleszólni.
Palkovics Imre, a Munkástanácsok Országos Szövetségének elnöke a Mandiner megkeresésére felidézte:
már a 2023. novemberében megkötött minimálbér-megállapodás szövege is utal a következő évek változásaira. A munkáltatók és a szakszervezetek abban állapodtak meg, hogy a következő időszakban kidolgozzák az ágazati szintű kollektív megállapodások, bérmegállapodások rendszerét, amelynek egyelőre nincs hagyománya Magyarországon.
Az ágazati párbeszéd bizottságokról szóló törvény ugyanakkor – apróbb módosításokkal – ma is lehetővé teszi Magyarországon is a középszintű szociális párbeszéd rendszerének meghonosítását.
Ezt is ajánljuk a témában
Kőbe vésték a bérmegállapodást, de a tárgyalások ezzel nem érnek véget.
Palkovics Imre emlékeztetett: már hónapok óta a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumának (VKF) napirendjén szerepel a Munkástanácsok javaslata, amely – kétéves átmenetet követően – már 2027-től teljesen új rendszert vezetne be a legkisebb keresetek megállapítására és a munkavállalók és a munkáltatók közötti ágazati szintű megállapodások gyakorlatára.
„Jelenleg Magyarországon gyakorlatilag csak az országos szintű szociális párbeszéd, vagyis a VKF keretében meghozott, a munkavállalókat és a munkáltatókat érintő döntések jellemzőek, valamint a helyi, vállalati szintű kollektív megállapodásokra van gyakorlat. Ma nagyjából a munkavállalók 20 százaléka tartozik valamilyen kollektív szerződés hatálya alá. Az Európai Unió minimálbér-irányelve kimondja, hogy a tagállamoknak olyan menetrendet kell 2024 végéig kidolgozniuk, és bemutatniuk, amellyel néhány éven belül ez a kollektív szerződéses lefedettség 80 százalékra nőne. Ez kizárólag az ágazati szintű érdekegyeztetés kiterjesztésével valósítható meg” – nyomatékosította Palkovics Imre.
Ehhez az elnök szerint kisebb törvénymódosításokra van szükség, például az ágazati párbeszéd bizottságokról szóló törvényben a munkáltatói érdekképviseletek reprezentativitási küszöbének csökkentésével.
Az ágazati párbeszéd bizottságokban az adott ágazat reprezentatív szakszervezetei, valamint munkáltatói érdekképviseletei köthetnek megállapodásokat. Ezeket a megállapodásokat pedig a nemzetgazdasági miniszter saját hatáskörben kiterjesztheti az adott ágazat egészére.
Palkovics Imre kiemelte: jelenleg a középszintű érdekegyeztetésnek nincs érdemi szerepe Magyarországon, egyedül a villamosenergia-ágazatban létezik ágazati szintű bérmegállapodás, és jól is működik, mivel az érintettek keresete magas, a munkavállalók többsége pedig elégedett a kollektív megállapodás tartalmával.
Ha a Munkástanácsok javaslatát elfogadják a szociális partnerek és a kormány, akkor a következő években felálló ágazati párbeszéd bizottságoknak lenne a feladatuk az adott ágazatban megállapítani a legkisebb adható keresetet, leghamarabb 2027-től.
Ez azt jelenti, hogy 2027-től átalakulna a most országos szinten meghatározott garantált bérminimum. Ez nem jelentené azt, hogy megszűnik a középfokú végzettséghez kötött minimálbér. Akár megmarad az országos szinten meghatározott összeg, akár megszűnik ebben a formában, az egyes ágazatokban meghatározott ágazati bérminimum lenne irányadó.
A Munkástanácsok elnöke elismerte, az érdekegyeztetés eddig nem jellemző gyakorlata természetesen nem máról holnapra alakul ki Magyarországon, ezért egy ilyen horderejű változás több év átmeneti időszak után működhet élesben. Az átmeneti esztendőkben ugyanakkor már kísérleti jelleggel érdemes lehet ilyen megállapodásokat kötni.
Az ágazatonként, területenként meghatározott kötelező legkisebb bérek megállapításán felül a megalakuló testületekben a munkavállalók és a munkáltatók képviselői gyakorlatilag mindenben megállapodhatnak, amely érinti az adott terület munkavállalóit. Ezek az ágazati megállapodások a kormány közreműködésével kiterjeszthetők az adott szektorban dolgozó összes alkalmazottra. Palkovics Imre kiemelte:
Nyugat- és Észak-Európában ezek az ágazati megállapodások régóta bevett gyakorlatnak számítanak és érdemben hozzájárultak a jóléti társadalmak kialakulásához.
Ezért az elnök abban bízik, az évtizedek óta nem tapasztalt változások jelentősen felgyorsítják a hazai bérek felzárkózását a nyugati tagállamokhoz, és erősítik a munkavállalók képviseleti jogát.
A fizetéseket érintően jelentős előrelépést jelentene az ágazati garantált bérminimumok rendszere. Ez a jelenleginél sokkal rugalmasabb rendszert jelentene, és garantálná, hogy például egy sofőr, vagy egy vendéglátásban dolgozó alkalmazott egy bizonyos – ágazati szinten megállapított, évente felülvizsgált – bruttó összegnél ne kereshessen kevesebbet.
Palkovics Imre emlékeztetett: Magyarországon a jelenlegi, kettős minimálbér-rendszer 2006 óta működik, ekkor lett bevezetve a középfokú végzettséghez kötött garantált bérminimum. Ezt a decemberben bruttó 326 ezer forintra emelkedő összeget akkor kötelező kifizetni, ha az adott munkakör betöltésének feltétele a legalább középfokú végzettség megléte.
A szakmunkás bérminimum bevezetésekor a szakképzettség elismerése volt a cél, illetve a Gyurcsány-kormány alatt elszabaduló munkanélküliség időszakában magasabb jövedelmet garantált a munkavállalóknak.
„Ma már nem a munkanélküliség, hanem a munkaerőhiány okoz nehézséget a gazdaság szereplőinek, akik a képzett szakemberek megtartása és megszerzése érdekében egyre több munkakörben olyan fizetéseket is felajánlanak, amelyek jelentősen meghaladják a bérminimum összegét. Nem csak a munkaerőpiac változása tette időszerűvé a rendszer felülvizsgálatát, hanem az a tény is, hogy egyre több új szakma jelenik meg a fejlődéssel, ezzel párhuzamosan több munkakör is megszűnik, például a digitalizáció miatt” – részletezte a Munkástanácsok elnöke.
Palkovics arra is rámutatott, a decembertől 266 800 forintra emelkedő minimálbér szempontjából is előnyös lenne az ágazati bérminimumok rendszere.
A garantált bérminimum jelentős emelését nem támogatják a munkáltatók arra hivatkozva, hogy jelentős emelése komoly nehézséget jelent a hazai mikro- és kisvállalkozásoknál. A bérminimum visszafogottabb emelésének következménye, hogy a minimálbér emelése is visszafogottabb annak érdekében, hogy szintje ne közelítse meg a garantált bérminimum szintjét.
A minimálbér magasabb szintje ugyanakkor előnyös lenne mind az érintett munkavállalók körében, mind a költségvetés szempontjából, mivel csökkenne a feketén, zsebbe fizetett jövedelmek aránya, ezzel tovább fehéredne a munkaerőpiac.
Palkovics Imre leszögezte: noha a skandináv országokban vagy Ausztriában az ágazati bértarifa-rendszer számít az általános gyakorlatnak, így nincs is szükség országosan meghatározott kötelező legkisebb bérre, nálunk megmaradna a minimálbér.
A Munkástanácsok javaslata szerint a következő években a minimálbér összege jelentősen emelkedne, és kedvező esetben 2027-re, vagy 2028-ra utolérné a garantált bérminimum összegét. Ebben az időpontban ugyanakkor már élesben működnének az ágazati kollektív megállapodások, így az országosan meghatározott garantált bérminimum kivezethető lenne, vagy megtartása esetén szerepe jelentéktelenné válna.
A cél, hogy 2027-re a minimálbér összege elérje, vagy enyhén meghaladja a bruttó 400 ezer forintot.
Az elnök emlékeztetett: a kormány az elmúlt időszakban többször is kiemelte, azt tartja kívánatosnak, ha évente legalább 5 százalékkal nőnek a hazai reál-keresetek. Ez azt jelenti, hogy idén legalább 10, a következő években pedig átlagosan 8 százalékos átlagkereset-emelkedés lenne ideális. Ezzel párhuzamosan a minimálbér jóval nagyobb arányban nőne. Noha az Európai Unió irányelve csak ajánlást fogalmaz meg a minimálbér ideális összegére, 2027-ben a bruttó 400 ezer forint fölé emelkedő legkisebb kereset minden, az ajánlásban megfogalmazott szempontnak megfelelne.
Ezt is ajánljuk a témában
A rendszerváltás óta nem látott bérreform előtt áll Magyarország, de nem úgy, ahogy azt a baloldal el akarja hitetni.
A minimálbér-irányelv másik fontos kritériuma, hogy a szociális partnerek, vagyis a szakszervezetek és a munkáltatók határozzák meg azt a szempontrendszert. A minimálbér megállapításának ugyanakkor most hiányoznak a világos és következetes kritériumai. A munkáltatók és a szakszervezetek Magyarországon évente felülvizsgálják a kötelező legkisebb béreket, vagyis gyakrabban, mint az EU-s ajánlásban előírt két év.
Hiányzik a minimálbér szintjének megállapításához ugyanakkor azoknak szempontoknak a meghatározása és adott esetben jogszabályba foglalása, amely véget vetne az elmúlt évtizedekben gyakori patthelyzetnek, vagyis annak, hogy a munkáltatók nem engednek az ajánlatukból, de a szakszervezetek sem tágítanak a követeléseikből.
A Liga Szakszervezetek és a Munkástanácsok Országos Szövetsége már korábban előterjesztett egy eljárásrend-javaslatot. A dokumentum szerint a legfontosabb nemzetgazdasági mutatók és a háztartások életszínvonalának változását jelző adatok figyelembevételével döntenének a következő évi összegről.
A gyakorlatban a bértárgyalások kiindulópontja lenne a következő évi minimálbér meghatározásánál egyebek mellett
A Mandiner kérdésére Palkovics elárulta, egyelőre megosztottak a munkavállalói és a munkáltatói képviseletek. Az ágazati szintű érdekegyeztetés meghonosodása ugyanakkor nem a kormányon, hanem elsősorban a két oldal hozzáállásán múlik. A következő évekre ugyanakkor világos menetrendet kell elfogadni, és mind a munkavállalóknak, mind a vállalkozásoknak feladatuk lesz a szerveződés, hogy minél szélesebb körben képviseltethessék magukat az ágazati érdekegyeztetés fórumain.
Az országos konföderációk a VKF keretében is köthetnének ágazati szintű megállapodásokat abban az esetben, ha ágazati szinten a felek átmenetileg vagy tartósan nem rendelkeznek a kollektív megállapodás megkötésére felhatalmazott érdekképviselettel.
A Munkástanácsok álláspontja szerint a munkáltatók szervezettségét a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara is jelentősen előmozdíthatja, mivel a kamara részletes adatokkal és valós ágazati jelenléttel képes erősíteni a középszintű érdekegyeztetés rendszerét.
A VKF keretén belül már év elején folytatódnak a tárgyalások így jövőre egy hosszú távú bérmegállapodásról és a magyar minimálbér-rendszer átalakításáról is dönteni kell – ismertette a konföderáció vezetője.
Palkovics Imre határozottan cáfolja a baloldali politikusok gyakran hangsúlyozott állítását, ami szerint az európai minimálbér-irányelv átültetése érdemben növeli a minimálbér vásárlóerejét és a legkisebb keresetűek életszínvonalát. Hozzátette:
az irányelvben szereplő ajánlásoknak már most is megfelel a magyar minimálbér, amely nemzetközi összehasonlításban azért szerepel az Európai Unió sereghajtói között, mert ezek az összehasonlítások nem veszik figyelembe a jóval magasabb összegű és jóval több munkavállalót érintő garantált bérminimumot.
Míg nálunk a minimálbéres munkavállalók aránya 5-8 százalék között alakul, addig több országban – például Romániában – meghaladja a 15 százalékot.
Noha az európai minimálbérről szóló irányelv kötelező érvényű, annak elfogadásától és kihirdetésétől számítva két évük van a tagállamoknak a jogharmonizációra. A kormány tavaszi törvényalkotási programja szerint áprilisban kerülnek az Országgyűlés elé azok a törvénymódosítási javaslatok, amelyek jelentős része mindössze technikai jellegű, mivel a törvényi feltételek régóta adottak egy szélesebb körű, a munkavállalók érdekérvényesítő képességét jelentősen erősítő rendszer kialakításához.
Ezt is ajánljuk a témában
Változhat a közjegyzőkről és az igazságügyi szakértőkről szóló törvény, illetve a digitális állampolgársággal összefüggő egyes jogszabályok is.
Az európai minimálbér a baloldal, elsősorban a Dobrev Klára árnyékminiszterelnök és pártja, a Demokratikus Koalíció egyik legfőbb kampányszlogenje volt az elmúlt években. A politikus ugyanakkor éveken keresztül hazudott a magyar választóknak, a legkisebb keresetűeket azzal hitegetve, hogy „Brüsszel gondoskodik róla, hogy a legkisebb kereset jelentősen emelkedjen, és az EU megvédi a multibarát magyar kormánytól a legrosszabbul kereső munkavállalókat.”
A valóság ugyanakkor ennek ellenkezője: Brüsszel a tagállamok nyomására az irányelv elfogadásáig rendszeresen hangsúlyozta, sem a bérmegállapítás módszerébe, sem a minimálbér összegének meghatározásába nem szól bele, ez szigorúan tagállami hatáskör, és a szociális partnerek megállapodásán múlik. Ennek pedig Magyarország évek óta eleget tesz.
A „felforgatók” rendszeresen megkérdőjelezik azoknak a makrogazdasági, kereseti adatoknak a hitelességét, amelyet a Központi Statisztikai Hivatal kiad. Ezt csak abban az esetben teszik természetesen, ha a „kormány számára” – vagyis a magyar emberek számára – kedvező változásokat tartalmaznak ezek az adatok. A baloldalhoz köthető intézetek és a baloldal tiltott külföldi támogatását élvező lapok rendszeresen a statisztikai tények megkérdőjelezésével próbálnak hitelessé válni. Rendszeresek a rövid, nem alapos, néha csak másfél oldalas „elemzések”, miszerint a KSH hamis adatokat közöl a keresetek alakulásáról. Ezekről a hitelesnek beállított, valójában szakmaiatlan elemzésekről rántja le a leplet a Mandineren megjelent írásában Szalai Piroska, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem szakértője.
Ezt is ajánljuk a témában
Régi adatok, szakmaiatlan elemzések: lerántjuk a leplet a baloldali álhírgyárról! Szalai Piroska írása.
Nyitókép: Getty Images