Merre tovább, Budapest? – Konferencián keresték a választ, mi lenne a jó irány a magyar fővárosnak

2025. december 01. 18:46

Miként lehetne véget vetni a budapesti utakon tapasztalható káosznak? Hogyan válhatnának tisztábbá és biztonságosabbá a köztereink? Van-e hatékony megoldás a hajléktalanság problémájára? Többek között erre keresték szakértők és lokálpatrióták a választ a BP Műhely első konferenciáján.

2025. december 01. 18:46
null
Krupincza Mariann
Krupincza Mariann

„Mérlegen Budapest – Jó vagy rossz az irány?” címmel szervezett szakmai konferenciát a BP Műhely. Az eseménynek a Királyi Lovarda adott otthont. A megnyitón elhangzott, hogy a konferencia célja, hogy a 2024-ben felállt új budapesti közgyűlés működésének elmúlt egy évében felmerült kiemelt témákat, döntéseket és azok hatásait bemutassa, valamint lehetőséget biztosítson szakértők, döntéshozók és civilek számára a nyilvános párbeszédre a magyar főváros jövőjéről.


A panelbeszélgetések témái között szerepet kaptak a közlekedési kihívások, a közterek biztonsága, valamint a városfejlesztési irányok, és azok társadalmi hatásai. Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter beszédében elmondta, hogyha a napi politikai vitákat nézzük, akkor sok problémát látunk. 

Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:

Óriási hibát követett el Magyar Péter: ez a hirtelen felindulás a vesztét okozhatja

Óriási hibát követett el Magyar Péter: ez a hirtelen felindulás a vesztét okozhatja
Tovább a cikkhezchevron

Hat éve ugyanis olyan vezetése van a fővárosnak, amely a problémák megoldása helyett ideológiai alapú vitákat folytat a kormánnyal. 

„A most megválasztott főpolgármester politikai oldal szereplőjeként lép fel, ahelyett, hogy a várost vezetné, és próbálna megállapodni a kormánnyal. (…) Ez szomorúságra, lehangoltságra ad okot, és bár sok problémát fel tudunk sorolni, – nem olyan tiszta, mint Tarlós István főpolgármestersége alatt, megugrott a hajléktalanok száma – de ha megnézzük Budapest honnan hova jutott az elmúlt 15 évben, akkor kijelenthető, hogy a magyar főváros sokat fejlődött” – hangsúlyozta.

A tárcavezető emlékeztetett, hogy a kormány az elmúlt 15 évben is kereste a lehetőségeket, hogy szépítse, építse Budapestet. Jó példa erre a Várnegyed vagy a Városliget, amelyekre napjainkban örömmel tekintünk, és már nyoma sincs az egykori lehangoló állapotoknak. De érdemes idesorolni a megújult Operaházat és az Eiffel Műhelyházat is – fűzte hozzá.

Gulyás beszédében kiemelte, hogy Budapest a turizmus szempontjából Európa egyik legfrekventáltabb célpontja, és ha a magyar gazdaságot nézzük, akkor gazdaságilag is kiemelkedik. Ennél a pontnál a miniszter kitért arra, hogy ugyan a főváros most nehéz anyagi helyzetbe került az elhibázott balliberális vezetés döntései miatt, minden híreszteléssel ellentétben 

a kormány garantálni fogja, hogy Budapest a következő hónapokban is működőképes legyen. 

Ennek megfelelő szakmai tervekkel kell Budapest felé fordulni – tekintett előre a Miniszterelnökséget vezető miniszter.

Ezt is ajánljuk a témában

Nemcsak megvédeni, hanem tovább is kell fejleszteni az identitást

Kakha Kaladze, Tbiliszi főpolgármestere, Georgia korábbi energiaügyekért felelős minisztere szerint lehetetlen a városok fejlődéséről beszélni anélkül, hogy érintenénk a világban zajló globális politikai folyamatokat. Különösen akkor, amikor feltesszük a nagy kérdést: hogyan lehet fenntartani az egyensúlyt a változások és a történelmi identitás megtartása között.

A városvezető leszögezte, hogy Georgia tudja, mi a béke ára. Elhangzott, hogy a világra erőltetett álliberális ideológia azonban komoly veszélyt jelent országaink és városaink megfelelő fejlődésére.

Kaladze felidézte, hogy a georgiai kormány az elsők között szólalt fel ezekkel a fenyegetésekkel szemben. Elutasították, hogy egy olyan háborúba keveredjenek, amely elpusztította volna Georgiát; és nem csatlakoztak olyan szankciókhoz sem, amelyek súlyos gazdasági válságba sodorták volna a hazájukat.

„Cserébe számos puccskísérletet, az országon belüli ügynökök által szított radikalizmust és külső fenyegetéseket kaptunk, amelyek az európai integrációs folyamat és a vízumliberalizáció felfüggesztésére irányultak” – sorolta.

A főpolgármester kiemelte, hogy 

az európai értékek nem a háborút, az igazságtalanságot és a politikai zsarolást, hanem a méltóságot, az igazságosságot, a jogállamiságot, a saját és mások kultúrájának tiszteletben tartását, a békéért folytatott küzdelmet és a fejlődésre való törekvést jelentik”. 

Mindezek után köszönetet mondott Magyarországnak és Orbán Viktor miniszterelnöknek a támogatásért, és „az igazság kimondásáért”

Beszéde végén párhuzamot vont Tbiliszi és Budapest között. Elhangzott, hogy a georgiai főváros is ugyanazokat a kérdéseket teszi fel, mint a magyar: jó irányba haladnak-e. Illetve, hogyan őrizhetik meg az egyensúlyt a változás és a történelmi örökség megóvása között. 

Ez már nemcsak városfejlesztési kérdés – ma ezt a kérdést mindenekelőtt politikai kontextusban kell feltenni, hogy együtt ne csak megtaláljuk a helyes válaszokat, hanem megvédhessük és továbbfejleszthessük identitásunkat” 

– szögezte le Kakha Kaladze.

Cél a helyreállítás

Kőrösi Koppány, a BP Műhely alapítója köszöntőjében reagált Gulyás Gergely és Kakha Kaladze szavaira. Hangsúlyozta, sokszor hajlamosak vagyunk elfelejtkezni arról, hogy mennyire büszkék lehetünk a magyar fővárosra. Majd ismertette, hogy sokan nem is tudják, hogy Európában is egyedülálló módon nagy utasforgalmat bonyolít le a 4-6-os villamos vagy azt, hogy Londont megelőzően itt indult el először a földalatti közlekedés. 

Kőrösi arra is felhívta a figyelmet, hogy 1990 óta nem sikerült helyreállítani azt az ideilli állapotot, ami a 19. század végén jellemezte Budapestet. Majd leszögezte, hogy mikor a Budapest Műhelyt létrehozták, azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy helyreállítsák az elmúlt időszak hibáit. Ebben az évben hét szakmai konferenciát tartottak, nagyszabású elemzéseket készítettek, és konkrét javaslatokat fogalmaztak meg – többek között a barnamezős területek rendezésére és a rakparti közlekedés újragondolására..

A Műhely alapítója előre tekintve arról is beszélt, hogy a jövőben is nagy hangsúlyt kívánnak fektetni a szakmai párbeszédre, minél több javaslat megfogalmazására.

Kőrösi Koppány, a BP Műhely alapítója. Fotó: BP Műhely Facebook-oldala

Ezt is ajánljuk a témában

Mikor lélegezhet fel a belváros?

Közlekedés helyett káosz – Budapest mobilitási válsága című panelbeszélgetésben Schneller Márton Domonkos, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója ismertette a jelenlévőkkel, hogy 2010-hez képest Budapesten és az agglomerációban mintegy 1,5-szer többgépkocsi van forgalomban napjainkban, és jellemzően nagyobb autókkal is közlekedünk, mint 15 évvel ezelőtt. S ezek zöme áthalad egy nap a fővároson, ez pedig nagy terheket ró a belváros útjaira.

Almássy Kornél, egyetemi docens, BP Műhely kutatási és elemzési vezetője szerint Budapest azzal küzd, hogy 

a ’80-as évek óta nem épültek meg azok a közlekedési  fejlesztések, amelyek tehermentesíteni tudnák a belvárost az autós forgalomtól. 

Ez más európai nagyvárosokban már megvan, és ezért is nincs ilyen problémájuk mélygarázs építés, infrastruktúrafejlesztésre lenne szükség.

Somodi László, a MAHART PassNave Személyhajózási Kft. ügyvezetője, a BKK korábbi közlekedésszervezési és fejlesztési vezérigazgató-helyettese szerint az nem lenne megoldás, hogy épületeket bontsanak le azért, hogy szélesíteni tudják a közutakat újabb sávokkal. De azt sem tartaná alternatívának, hogy kiköltözzenek belőle. A tervezhetőség viszont véleménye szerint nagyon fontos lenne, igaz ez a közlekedési fejlesztésekre és a mindennapi utazásokra is.

Almássy arra a szociális problémára is felhívta a figyelmet, hogy sokakat visszatart a fővárosi tömegközlekedéstől a járművek higiéniai állapota, a járatokon jelenlévő hajléktalanok nagy száma. 

Fotó: BP Műhely Facebook-oldala

Ezért van szükség szigorra a hajléktalan ellátásban

Fülöp Attila, a Belügyminisztérium gondoskodáspolitikáért felelős államtitkára a hajléktalanság társadalmi kezelése című panelbeszélgetésben hangsúlyozta, hogy a hajléktalanság problémája zömében a főváros utcáira, köztereire koncentrálódik Magyarországon. 

Lőrincz Norbert, a Hajléktalanokért Közalapítvány kuratóriumi elnöke arról beszélt, hogy a hajléktalan ellátásban a legalacsonyabb szint az utcai szociális szolgálat, amelynek az a feladata, hogy a közterületeken, az erdős részeken felkutassák, és segítsék a hajléktalanokat. Folyamatosan visszatérő kérdés: meddig van joga egy fedél nélkülinek az említett tereken, illetve meddig érhet el a szociális munkás „keze”. 

Kiss Ambrus, Karácsony Gergely főpolgármester egykori helyettese, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója bár korábban elfogadta a meghívást a rendezvényre, de a rendkívüli közgyűlés miatt végül nem tudott mégsem megjelenni.

Wintermantel Zsolt, a BP Műhely vezető szakértőjének kérdésére Lőrincz azt felelte, hogy az a hajléktalan, aki segítségre szorul, az a rendszeren belül tud segítséget kérni. Elhangzott, hogy 

  • krízisautók,
  • 24 órás egészségügyi ellátás,
  • nappali melegedőrendszer
  • és éjszakai menedékhely is a rászorulók rendelkezésére áll.

Fülöp Attila azzal folytatta, igaz, hogy önkormányzati feladat a hajléktalanellátás, de az állam is ad hozzá forrást. 

Budapest Főváros Önkormányzata mintegy 9 milliárdot kap erre a célra évente

 – jegyezte meg.

A budapesti lakosokat a hajléktalan ellátó rendszer mélysége „nem izgatja”, de az zavarja, hogyha az, akinek a melegedőben a menedéken kellene legyen, nincs ott, hanem helyette az utcán él életvitelszerűen.

„Van a hajléktalanságnak egy szűk rétege, akik nem veszik igénybe az ellátást pedig pszichés vagy egészségügyi okokból szükségük lenne rá. Ha ezt a főváros megoldaná, akkor kevesebb fedél nélkülit látnánk az utcán. 10-ből 2 férőhely pedig üres” – húzta alá Fülöp Attila.

A kerekasztal-beszélgetés során a hatóságok – rendőrök, polgárőrök, mentők stb. –  beavatkozási lehetőségeire is kitértek. Mint kiderült 2018 óta folyamatosan igyekeztek úgy alakítani a jogi környezetet, hogy minél kevesebb legyen a feszültség az intézkedések során. S az elmúlt időszakban egyre több helyen van arra példa, hogy az aluljárókat az utolsó metró vagy földalatti után lezárják.

Azért van szükség szigorra a hajléktalan ellátásban szigorra, mert senkinek nem terjed ki a joga arra, hogy veszélyeztesse saját magát”

 – szögezte le Fülöp Attila.

Ezt is ajánljuk a témában

Áldatlan állapotok Budapesten

Rohamosan romlik a közbiztonságérzet és a köztisztaság a fővárosban, az aluljárókat és a tereket ismét birtokba vették a hajléktalanok. Körbejártuk, milyen módon lehetne kezelni a helyzetet.

Végül arra a kérdésre is választ próbáltak találni, hogy miért olyan nehéz sokszor segítséget nyújtani a hajléktalanoknak. Lőrincz Norbert ismertette, hogy amikor egy hajléktalant otthonhoz juttatnak akkor annak két lépése van: a segítségre szorulót fel kell az új helyzetre készíteni, és igaz ez a lakóközösségre is, ahova az addig az utcán élő kerül.

Fülöp Attila szerint az egyik elsődleges feladat az lenne, hogy azoknak a fedél nélkülieknek, akik tartós ellátásra szorulnak pszichés vagy fizikai állapotuk miatt létrehozzanak egy speciális ellátó helyet.

Fotó: BP Műhely Facebook-oldala

Ezek a trendek a városfejlesztésben

Az utolsó etapban Losonci Gergely, BP Műhely stratégiai igazgató rövid betekintést adott abba a felmérésbe, amelyet mintegy 8 ezer budapesti bevonásával készítettek. Ebben többek között a közterek biztonságára, a közlekedés állapotára, illetve az általános elégedettségre is rákérdeztek. Losonci elárulta, hogy a felmérés eredményét december 11-én ismertetik majd részletesen az érdeklődőkkel.

A rendezvény záróprogramján pedig georgiai és osztrák szakértők beszélgettek a fővárosok városfejlesztési tendenciáiról. A zárszót Heil Kristóf, a BP Műhely operatív igazgatója mondta, aki előre tekintve kijelentette, hogy ez a konferencia csak egy kezdet volt, ahol kinyitottak egy ajtót, és megtették az első lépéseket afelé, hogy egy olyan összetartó közösséget teremtsenek meg, amely számára fontos Budapest jelene és jövője.

Nyitókép: Pixabay

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 9 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
csulak
2025. december 01. 19:19
Felelosegre vonni azokat akik Csodbe vittek Butapestet. Ha e znem tortenik meg megint, akkor nincs ertelme semmi konferencianak meg beszelgetesnek
Válasz erre
0
0
Obsitos Technikus
2025. december 01. 19:10
(Folyt.) A helyi elöljáróságokat (amelyek a járások mintájára a kerületeknél kisebbek, közvetlenebb kapcsolatban vannak az ott lakókkal) közvetlenül választják, a régió(kerület) vezetőivel együtt, közülük delegálják a közgyűlésbe a tagokat, a lakosságaránynak megfelelően.
Válasz erre
0
0
Obsitos Technikus
2025. december 01. 19:05 Szerkesztve
Az lenne jó, amiről a kormány 2012-ben lemondott, pedig akkor már egy kész törvényjavaslat hevert a fiókban. De se a kormány, se a főpolgármester, se a frissen választott kerületi polgármesterek nem akarták. Röviden: A főváros közigazgatási státusza legyen az 1873-1944 között meglévőnek a XXI. századra alkalmazott módosítása. Bővebben: - a főpolgármester legyen a megyei főispánokhoz hasonló hatalmú és beosztású, az államot képviselő ember (a homo regius régiesen), ő felel az egész főváros anyagi javaiért. Őt régen a király/kormányzó által javasolt három ember közül választhatta meg a fővárosi közgyűlés. - Budapest polgármesterét a közgyűlés választotta a tagjai közül, ő felelt a mindennapi működésért, a munkák elvégzéséért, a feladatok összehangolásáért. Ő volt a közmunkatanács vezetője a főpolgármesterrel együtt. - 23 helyi kiskirályság helyett, bőven elegendő 5-7 régióra (mindegy minek nevezzük) osztani a fővárost, de messze nem annyi jogkörrel, mint ami ma a kerületeknek van.
Válasz erre
0
0
pesti051
2025. december 01. 19:04
Mondjuk egy városát szerető, - ráadásul még ért is valamihez - főpolgármester nagyon kellene. Ilyen volt Tarlós István, húsz évig Óbudán, kilenc évig a főváros élén. A jelenlegi főpolgármesterről még nem derült ki olyasmi, hogy valami hasznos dologhoz értene, bár lehet, hogy bűvész, csiribí, csiribá, huss, pénz sehol, és nem is épült semmi, és lassan nem is működik a város. Viszont sírni nagyon jól tud...
Válasz erre
0
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!