Az elmúlt évek gyakorlata során egyértelműen kijelenthető, hogy
az Európai Parlament jelenlegi többsége nem fél a szerződések adta eszközöket latba vetni politikai akarata érvényesítésére,
aktivizmusának egyik eredményé pedig az lett, hogy a magyar jogállamiságról szóló vita a Bizottsággal politikai-ideológiai síkra terelődött, a felek közötti egyeztetések pedig elhúzódtak.
Közel lehet a megegyezés magyar kormány és a Bizottság között, az Európai Parlament megakasztaná a folyamatot
A jogállamisági, szakmai kérdések politikai síkra terelésének a tendenciájába illeszkedik az CONT-bizottság múlt heti látogatása is, ugyanis április végén technikai megállapodást kötött a magyar kormány és az Európai Bizottság a magyar igazságügyi reformcsomagról.
A döntés azonban szakértői szinten született, az egyezségre még rá kell bólintaniuk a biztosoknak és a bizottsági elnöknek, vagyis a politikai jóváhagyás hátravan, abban az esetben viszont, ha az Európai Bizottság elfogadja a javaslatot, Magyarország hozzáférhet a visszatartott kohéziós alap egy részéhez. Az Európai Parlament magyar jogállamisági helyzetért aggódó, a magyar kormánnyal politikailag antagonista tagjai pedig ebbe, a sikeres szakmai egyeztetések és konstruktív együttműködés által elindított folyamatba szerettek volna ismét éket verni.
A delegáció vezetője, Monika Hohlmeier a Magyarországon eltöltött három nap után egy sajtótájékoztatón hosszan sorolta a magyarországi jogállamisági problémákat, majd a pozitívumokat néhány mondattal lerendezték. A delegáció szerint ezek közé tartozik az a fejlemény, hogy
az Integritás Hatóság, és a bírói önkormányzás szervei plusz jogköröket kaptak.
A problémákra rátérve a delegáció többek között azt állapította meg, hogy a a magyar törvényhozás „nagyon kapkodó és gyors”, nehezményezték, hogy idén többször is módosította a költségvetést az Orbán Viktor vezette kabinet. Azt is kiemelték, hogy a regionális és települési önkormányzatokat nem vonják be a fejlesztési tárgyalásokba, és az ellenzéki vezetésű önkormányzatok hátrányt szenvednek. A megállapítások között az is szerepel, hogy a magyar hatóságok különféle módokon vegzálják a külföldi cégeket, és a magyar törvények azt a célt szolgálják, hogy kiszorítsák a multinacionális vállalatokat Magyarországról.
Ezek a megállapítások abban a tekintetben több sebből is véreznek, hogy egyfelől a végletekig leegyszerűsítik a magyar kormányzati döntéshozatal mögött meghúzódó stratégiai lépéseket és azok indokait, nincsenek tekintettel a kabineten túlmutató, olyan külső tényezőkre, amelyek az államháztartás gazdálkodásának átstrukturálást teszik szükségessé, valamint a rugalmasságot, másfelől a változó körülményekhez történő gyors alkalmazkodást és a kompetens döntéshozatalt egyértelműen negatívumnak értékelik.
Természetesen egy állam költségvetésének módosítása, főleg különleges jogrend idején, amikor a jogforrási hierarchia a normál állami működéshez képest megváltozik, és a költségvetést rendeleti szinten is lehet módosítani, a mindenkori kabinetnek hatványozott körültekintéssel, a piaci szereplők tekintetében a jogbiztonság és kiszámíthatóság elvének szem előtt tartásával kell eljárnia, azonban
a döntések meghozatala során a hatékonyság és a cselekvőképesség sem kerülhet partvonalra.
A másik félre nem kíváncsiak
A bizottsági delegáció tagjai továbbá homályos, a tárgyilagosságra nem igazán törekvő, a konkrét bizonyítékokat nélkülöző megállapításokat tesznek, és megállapításaikat politikailag függetlennek nem mondható szervezetek és személyek véleményére alapozzák.
Ennek iskolapéldája azon német cégek és vállalatok ügye, amelyeket állítólag szisztematikusan diszkriminálnak a magyarországi pályázati kiírásokban. E tekintetben a delegáció tagjai szintén konkrétumok nélkül, bizonyítékok felmutatása nélkül vádolják a magyar kormányt a külföldi cégek hátrányos megkülönböztetésével.
Az Európai Parlament bizottságának részrehajló hozzáállásáról már április végén szomorú képet kaphattunk, amikor a CONT-bizottság ülésén meg akart szólalni Arne Gobert üzleti jogász, a Német Gazdasági Klub elnöke, ugyanis a bizottság nem engedélyezte számára, hogy kifejtse véleményét az ügyben.
Gobert utólag elmondta: felszólalásban arra szerette volna felhívni a figyelmet, hogy a CONT által kiküldött anyagok rendkívül elfogultak voltak. Szerette volna elmondani, hogy évről évre újabb német cégek fektetnek be Magyarországon, és általánosságban elégedettek a kölcsönös együttműködéssel, azonban erre nem kapott lehetőséget a bizottságtól, mondván, a tagok „már kellő információval rendelkeznek a magyarországi helyzetről”.
Látszik tehát, hogy az Európai Parlament delegációja nem csak a média, az igazságszolgáltatási rendszer vagy az önkormányzatiság tekintetében, de a gazdasági helyzet vonatkozásában is homogén véleményeket vesz figyelembe, a más meglátással rendelkezők véleményét pedig nem lesöpri az asztalról, hanem számba sem veszi.
A delegáció programjának tekintetében is felfedezhető volt ez a fajta egyoldalúság: nem gondolták fontosnak, hogy kiegyensúlyozott információszerzésre törekedve valós képet kapjanak a magyarországi igazságügyi, gazdasági és politikai helyzetről, a vállalkozások és a média helyzetéről, ugyanis
a véleményük kialakítása során döntő részt a kormányzattal kritikus szereplők benyomásaira hagyatkoztak.
A bizottság ittléte során Iványi Gáborral, különböző civil szervezetekkel, Karácsony Gergely főpolgármesterrel, baloldali és liberális újságírókkal, míg a politikai paletta másik oldalról pusztán Navracsics Tiborral (a miniszter egyébként a tőle megszokott kimértséggel és diplomáciai érzékkel tárgyszerű és a kölcsönös megértésre törekvő beszélgetésnek nevezte a találkozást), valamint az országgyűlés szakbizottságainak tagjaival találkozott.
A látogatást összefoglalva az mondható el, hogy a delegáció látogatásának politikai jelentősége hatalmas, noha nem a személyi összetétele vagy a bizottság által folytatott „oknyomozó” tevékenység miatt. A látogatás jelentősége abban áll, hogy az EP-képviselők vizsgálódásának időzítéséből, a bizottság személyi összeállításából, valamint a delegáció programjából és megállapításaiból arra lehet következtetni, hogy
a magyar kormány és az Európai Bizottság közötti megállapodás célegyenesbe ért,
ugyanis az Európai Parlament önjelölt jogállamisági ellenőrei mindig ilyenkor kapcsolnak rá, és próbálnak meg újabb és újabb visszásságokat feltárni, valamint az Európai Bizottságra politikai nyomást gyakorolni.
Egyértelműen látszik, hogy az Európai Parlament továbbra sem szeretné, ha ez a megegyezés létrejönne, ezért – ahogy azt tavaly is tette – újra aktivizálja magát a kérdésben, és a magyarországi látogatása során szerezett egyoldalú és részleges információkra alapozottan ismét nyomás alá fogja helyezni az Európai Bizottságot.
Nyitókép: Monika Hohlmeier Facebook-oldala