Tartósan velünk maradhat a magas benzinár, a drágaság miatt már kevesebbet tankolunk

2023. február 05. 07:53

A 95-ös benzin és a gázolaj ára is tartósan magas maradhat a szakma várakozása szerint, árcsökkenést csak az import rendeződése, a kőolaj világpiaci árának mérséklődése és a dollár gyengülése hozhat. Eközben már látszik: visszaesőben van a benzinfogyasztás a kutakon.

2023. február 05. 07:53
null
Helmeczi Zoltán

Bár január elejéhez képest néhány százalékkal csökkent a 95-ös benzin átlagára idehaza, a tarifák továbbra is 620-630 forint körül alakulnak a holtankoljak.hu adatai szerint. A gázolaj esetében az aktuális átlagár 690 forint. Igaz, hogy február 1-jén a dízel nagykereskedelmi ára 10 forinttal csökkent, ám – mint arra a szakmai portál felhívja a figyelmet – az elmúlt hetek tapasztalata az, hogy a nagykereskedelmi díjak változása – jellemzően emelések – nem érvényesültek a benzinkutak tarifáiban. Az üzemanyagpiac kilátásairól a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkárát, Grád Ottót kérdeztük.

Csökken az üzemanyag-fogyasztás

Lassan két hónapja, hogy a kormány kivezette a – bő egy évig hatályban lévő – 480 forintos üzemanyagár-sapkát, s a piaci visszajelzések egyértelműen azt mutatják:

a 600-700 forint közötti piaci árak miatt érezhetően csökken a fogyasztás,

amelynek mértéke 5-10 százalék közé tehető, a hatása pedig a személygépkocsi-forgalomban is észrevehető – mondta a Mandinernek Grád Ottó, aki ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy az egy éve ilyenkor már hatályos hatósági árak miatt nehézkes a statisztikai bázisérték meghatározása.
 

„Főleg a benzin esetében várható nagyobb visszaesés, mert a magánszemélyek sokkal érzékenyebbek az árra. A gázolajat jóval nagyobb arányban vásárolják a gazdasági szereplők, s körükben az ár kevésbé van hatással a fogyasztásra, mint a lakosságnál” – magyarázta az ásványolaj-szövetség főtitkára, aki ezek alapján úgy kalkulál, hogy a gázolajfogyasztásban 5 százaléknál nagyobb csökkenés nem valószínű, a benzinnél viszont 10 százalék közeli is lehet a mérséklődés.

A kútbezárásokra vonatkozó kérdésre azt közölte: a benzinársapka következtében a töltőállomások körülbelül 1-2 százaléka ment tönkre, ami azt jelenti, hogy míg az utóbbi években stabilan 2030-2050 között volt a hazai kutak száma, addig most éppen hogy meghaladja a 2000-et.

Miért drága a benzin Magyarországon?

Az elmúlt hetekben rendre arról lehetett olvasni a sajtóban, hogy a környező országok szinte mindegyikében olcsóbb az üzemanyag, mint nálunk, s a magyar árak gyakorlatilag megegyeznek az osztrákokéval. Grád Ottó ezt elsősorban azzal magyarázta, hogy az üzemanyagár-sapka eltörlése után jelentős plusz forrásokat igényelt az import újraindítása, s e megváltozott piaci helyzet begyűrűzött az árakba is.

Az érdekképviseleti vezető szerint árstabilitás, normál piaci működés csak akkor fog újra beállni, ha a behozatal ismét a korábbi gyakorlat szerint zajlik majd, de ez, vagyis a piac újraépítése még mindig folyamatban van.

„Azt azonban látni kell, hogy az árak szintjét alapvetően befolyásoló paraméter továbbra is a kőolaj világpiaci jegyzésára – amely a Brent esetében jelenleg hordónként 85 dollár –, valamint a dollár-forint árfolyam” – mondta a szakember, aki a gazdasági folyamatok alapján úgy látja, „ma jóval kisebb a valószínűsége az üzemanyagár közeljövőbeli csökkenésének, mint az esetleges drágulásának”.
Február 5. is egy kritikus időpont – tette hozzá –, ekkor lép életbe ugyanis az Európai Unió olajembargójának második fázisa, amely a kőolajtermékekre vonatkozik. Az ebből fakadó bizonytalanságokat is egyértelműen árazza a piac, ugyanakkor a szakszövetség főtitkára

jelentősebb ellátási problémákra nem számít Magyarországon,

sőt szerinte a piac is igazodik majd a körülményekhez, így február végéig tisztázódhat a piaci helyzet, és folytatódhat a „normál működésre” való visszaállás, azaz ténylegesen a kereslet-kínálat és a világpiaci tarifák határozzák majd meg az üzemanyagárakat.

 

Fotó: MTVA/Bizományosi: Faludi Imre 

Összesen 56 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
pollip
2023. február 06. 05:49
Máshol azt lehet olvasni, hogy növekedett az üzemanyag felhasználás. Az utakon is ez tapasztalható szerintem.
Igazszó
2023. február 05. 17:13
Azért a kétharmad áron vásárolt orosz olajból nyugateurópai áraknál drágábban üzemanyagot áruló, hohol hadsereget ingyen üzemanyaggal 1 éve ellátó molos hernádit valaki feladhatná egy bőröndben Zágrábba, mert azon túl, hogy a köpcös gecivel megbaszhatnák egymás kurva anyját, nem bánnám ha a horvátok bezárnák pár évre. Mellesleg.
Zolcsika
2023. február 05. 13:38
Nálunk azért drága a benzin mert az import még nem rendeződött? Ezt mondta? Kit néz ez hűlyének? Na jó tudjuk, hogy az ország 2/3-a nem igazán az eszét használja... De! Az orosz kőolaj olcsóbb mint a Brent, kb. 20 dollár/hordóval. Pont ezt az árkülönbséget súlytja a kormány 95%-os adóval. Akkor miről beszél?
-Zsolt-
2023. február 05. 10:34
"a környező országok szinte mindegyikében olcsóbb az üzemanyag, mint nálunk ... s e megváltozott piaci helyzet begyűrűzött az árakba is." Begyűrűzött az olcsóság? Vagy mi? Imádom ezt a kádári retorikát! 😂😂😂
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!