Autósok, figyelem: így alakulnak az üzemanyagárak a kutakon
Az előrejelzések szerint nyílik az olló a gázolaj és a benzin ára között.
A 95-ös benzin és a gázolaj ára is tartósan magas maradhat a szakma várakozása szerint, árcsökkenést csak az import rendeződése, a kőolaj világpiaci árának mérséklődése és a dollár gyengülése hozhat. Eközben már látszik: visszaesőben van a benzinfogyasztás a kutakon.
Bár január elejéhez képest néhány százalékkal csökkent a 95-ös benzin átlagára idehaza, a tarifák továbbra is 620-630 forint körül alakulnak a holtankoljak.hu adatai szerint. A gázolaj esetében az aktuális átlagár 690 forint. Igaz, hogy február 1-jén a dízel nagykereskedelmi ára 10 forinttal csökkent, ám – mint arra a szakmai portál felhívja a figyelmet – az elmúlt hetek tapasztalata az, hogy a nagykereskedelmi díjak változása – jellemzően emelések – nem érvényesültek a benzinkutak tarifáiban. Az üzemanyagpiac kilátásairól a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkárát, Grád Ottót kérdeztük.
Lassan két hónapja, hogy a kormány kivezette a – bő egy évig hatályban lévő – 480 forintos üzemanyagár-sapkát, s a piaci visszajelzések egyértelműen azt mutatják:
amelynek mértéke 5-10 százalék közé tehető, a hatása pedig a személygépkocsi-forgalomban is észrevehető – mondta a Mandinernek Grád Ottó, aki ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy az egy éve ilyenkor már hatályos hatósági árak miatt nehézkes a statisztikai bázisérték meghatározása.
„Főleg a benzin esetében várható nagyobb visszaesés, mert a magánszemélyek sokkal érzékenyebbek az árra. A gázolajat jóval nagyobb arányban vásárolják a gazdasági szereplők, s körükben az ár kevésbé van hatással a fogyasztásra, mint a lakosságnál” – magyarázta az ásványolaj-szövetség főtitkára, aki ezek alapján úgy kalkulál, hogy a gázolajfogyasztásban 5 százaléknál nagyobb csökkenés nem valószínű, a benzinnél viszont 10 százalék közeli is lehet a mérséklődés.
A kútbezárásokra vonatkozó kérdésre azt közölte: a benzinársapka következtében a töltőállomások körülbelül 1-2 százaléka ment tönkre, ami azt jelenti, hogy míg az utóbbi években stabilan 2030-2050 között volt a hazai kutak száma, addig most éppen hogy meghaladja a 2000-et.
Az elmúlt hetekben rendre arról lehetett olvasni a sajtóban, hogy a környező országok szinte mindegyikében olcsóbb az üzemanyag, mint nálunk, s a magyar árak gyakorlatilag megegyeznek az osztrákokéval. Grád Ottó ezt elsősorban azzal magyarázta, hogy az üzemanyagár-sapka eltörlése után jelentős plusz forrásokat igényelt az import újraindítása, s e megváltozott piaci helyzet begyűrűzött az árakba is.
Az érdekképviseleti vezető szerint árstabilitás, normál piaci működés csak akkor fog újra beállni, ha a behozatal ismét a korábbi gyakorlat szerint zajlik majd, de ez, vagyis a piac újraépítése még mindig folyamatban van.
„Azt azonban látni kell, hogy az árak szintjét alapvetően befolyásoló paraméter továbbra is a kőolaj világpiaci jegyzésára – amely a Brent esetében jelenleg hordónként 85 dollár –, valamint a dollár-forint árfolyam” – mondta a szakember, aki a gazdasági folyamatok alapján úgy látja, „ma jóval kisebb a valószínűsége az üzemanyagár közeljövőbeli csökkenésének, mint az esetleges drágulásának”.
Február 5. is egy kritikus időpont – tette hozzá –, ekkor lép életbe ugyanis az Európai Unió olajembargójának második fázisa, amely a kőolajtermékekre vonatkozik. Az ebből fakadó bizonytalanságokat is egyértelműen árazza a piac, ugyanakkor a szakszövetség főtitkára
sőt szerinte a piac is igazodik majd a körülményekhez, így február végéig tisztázódhat a piaci helyzet, és folytatódhat a „normál működésre” való visszaállás, azaz ténylegesen a kereslet-kínálat és a világpiaci tarifák határozzák majd meg az üzemanyagárakat.
Fotó: MTVA/Bizományosi: Faludi Imre