Pedig a MOL egyáltalán nem jött ki rosszul eddig a nemzetközi energiapiaci változásokból. A 2021-es 2,8 milliárd eurónyi adózás előtti nyereségüket idén várhatóan 4,4 milliárdra tudták volna növelni, ha minden változatlan formában megy tovább. De még több, akár 5,5 milliárd euró is lehetett volna ez a haszon, ha nincs ársapka a 95-ös benzinen, amelynek köszönhetően viszont több, mint 1,1 milliárd euró (460-480 milliárd forint) maradt az emberek zsebében. Most majd jön persze az extraprofit adó, ami egyes számítások szerint 210 milliárd forinttal, más becslések szerint 400 milliárd forinttal apasztja a tovább MOL pénztárcáját. De így is marad nagyjából 1410 milliárd forint (3,2-3,4 milliárd euró) profit, ami 20 százalékkal több, mint a 2021-es eredmény. A MOL nyereségességét tehát nem kell félteni.
Ennyiben lehetne összefoglalni a hazai benzin ársapka történetét. Minden napján tudtunk belőle profitálni amíg működött, de ahogy a kormány is megerősítette, ez csak addig fenntartható, amíg a MOL el tudja látni az országot, teljes kapacitással üzemelnek a finomítók és folyamatos a szállítás a Barátság kőolajvezetéken. És itt jön be egy olyan szempont, amit nem szoktak említeni pedig talán a legfontosabb.
Semmilyen garancia nincs arra nézve, hogy az oroszok az EU-G7 ársapkára való általános válaszként nem állítják le a vezetékes olajszállítást. vagy az ukránok nem csapolják meg drasztikus mértékben a Közép-Európába szánt olajmennyiséget – hiszen óriási ott az üzemanyaghiány –; kihasználva, hogy a Barátság vezeték nyomvonala rajtuk keresztül halad.
Vissza kell állítanunk tehát a piaci körülményeket az ellátásbiztonság szavatolása érdekében,
azért, hogy a Barátság kőolajvezeték leállása esetén is biztosítható legyen a kőolajimport.