Vármegyebérlet: Most mit csináljak? Megvegyem? Ne vegyem? Mennyit is spórolhatok ezzel?

2023. február 25. 12:00

Minden, amit a vármegye- és országbérletről tudni érdemes.

2023. február 25. 12:00
null
Nagy Gábor
Nagy Gábor

Május elsejétől minden eddiginél kedvezőbb bérletrendszer használatával teljes vármegyét, de akár az egész országot be lehet utazni a MÁV-START, a Volánbusz, a MÁV-HÉV vagy a GYSEV járatainak igénybe vételével, jelentette be Orbán Viktor.

  • Az új, 30 napos érvényességű, teljesárú vármegyebérlet 9450 forintba kerül majd. De a munkáltató ennek 86 százalékát megtéríti(!), így a munkavállónak igazából 1300 forint lesz a saját költség.
  • Vármegyebérletet a diákok is vehetnek, természetesen, ők 90 százalékos kedvezményre jogosultak(!), ezáltal nekik 945 forint lesz a saját költség.
  • Az új, 30 napos érvényességű, teljesárú országbérlet 18900 forintba kerül majd. De a munkáltató ennek 86 százalékát megtéríti, így a munkavállónak igazából 2600 forint lesz a saját költség.
  • Országbérletet a diákok is vehetnek, természetesen, szintén jogosultak 90 százalékos kedvezményre, ezáltal nekik 1890 forint lesz a saját költség.

Amit még tudni kell az új bérletkonstrukcióról:

Május 1-től a vármegye- és országbérletet vásárlók a MÁV-START, a Volánbusz, a MÁV-HÉV és a GYSEV helyközi járatait korlátlanul használhatják majd a bérleten feltüntetett területen.

Az új bérleteket a szolgáltatók legtöbb értékesítési csatornáin meg lehet majd vásárolni. Április utolsó hetében várhatóan elővásárlásra is lesz lehetőség.

Fontos azonban, hogy a vármegye- és országbérlet nem vehető igénybe helyjegyköteles vonatokon, 1. osztályon, továbbá a helyi közösségi közlekedési társaságok járatain sem. A Pest vármegyei bérlet illetve az országbérlet a BKK járatain sem érvényes, de Budapesten belül a helyközi szolgáltatók járatain lehet velük utazni. Ezentúl megmaradnak a jelenleg megvásárolható bérletek is. Fontos, úgyszintén,

gyűjtik majd a tapasztalatokat, a visszajelzéseket, hogy ha kell, a szükséges korrekciókat el tudják végezni.

Megjegyzendő, Budapesten belül a vonatokra nem kell majd Budapest-bérlet (BKK) a vármegyebérlet mellé, ergo: a fővárosban lehet a vármegyebérlettel közlekedni, a HÉV-re viszont kell.

Hogy is ment ez #BezzegNémetországban?

Az úgynevezett tarifaközösség régóta napirenden volt szakmai és minisztériumi körökön belül. Lázár János például már 2021-ben is azt pedzegette, hogy ki kell alakítani a MÁV és a Volán járatait egyaránt érintő egységes jegyrendszert. Ennyi idő kellett tehát, hogy beérjen a gondolat.

De ennek, mondhatni, német megfelelőjével, a Deutschland-Tickettel (idehaza: klímabérlettel) az LMP is haknizott: hogy tudniillik legyen egy országosan megvásárolható, minden tömegközlekedési eszközre érvényes bérlet, amely 5000 forintba került volna.

Azóta sok víz lefolyt a Rajnán, az Elbán az Oderán és persze a Dunán is. Németországban időközben a 9 eurós szuperbérletből 49 eurós jegy lett, miután óriási vita, egyben óriási forgalom generálódott az ország tömegközlekedési eszközein.

Megéri váltani vármegye- vagy országbérletre?

Nézzük előbb a vasutat, mégpedig a 30 napos bérletárakat 2. osztályú kocsiosztályra. Ha 10 kilométer alatt ingázunk A-ból B-be, akkor NEM éri meg vármegyebérletre váltani.

Miért? Egy 5 kilométerre szóló, 30 napos vasúti bérlet 5940 forintba kerül; a 86 százalékos kedvezmény miatt a munkavállalónak 830 forintot; a 90 százalékos kedvezmény miatt a diáknak 595 forintot kell fizetni. (Vármegybérlettel: 1300 és 945 forint.) Ha

Nézzük most az autóbuszt, mégpedig a 30 napos bérletárakat. Itt is ugyanez a helyzet: ha 10 kilométer alatt ingázunk A-ból B-be, akkor NEM éri meg vármegyebérletre váltani. Ha viszont 10 kilométer felett ingázunk A-ból B-be, MEGÉRI váltani.

Mennyibe fáj ez az államnak, mi lehet a gond?

Németországban az állami kompenzáció volt a legfőbb kérdés. Voltak szolgáltatók, melyek kimaradtak a pénzosztásból; voltak, akik kevesellték a kompenzációt.

Az utasok viszont leginkább a zsúfoltság miatt panaszkodtak, amit az okozott, hogy a szolgáltatók kapacitásaik határán üzemeltek (és üzemelnek a mai napig). Vagyis: a vasút nem tudott megfelelő számú kocsit kiadni, ahogy a buszok száma, járatsűrűsége sem volt megfelelő, miközben rengetegen váltottak Deutschland-Ticketet.

Magyarországon is hasonló helyzet állhat elő: a MÁV-START például évek óta járműhiánnyal küzd (lásd: elöregedő járműpark); de az idei költségvetési szigorítások a társaságot is érintik. (Még ha lesz is állami kompenzáció, az maximum a veszteség pótlására lehet elegendő.)

Ahogy azt a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) írta közösségi oldalán: amellett, hogy idén nem lesz több mozdony, kocsi, mozdonyvezető és jegykezelő a vonalakon; forrás sem lesz pályakarbantartásokra, járműfelújításra, valamint járműbeszerzésre.

Szóval, ha sikeres lesz a vármegye- és országbérlet, az minden bizonnyal tumultust fog okozni a közlekedési eszközökön.

Ugyancsak problémaforrásként jelölték meg, hogy az új bérletek nem használhatóak az önkormányzatok által fenntartott közlekedési eszközökön. Például: a vármegye- és országbérlet nem lesz érvényes a BKK járatain.

Nyitókép: Facebook

Mandiner éves előfizetés féléves áron!

Összesen 36 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
DFK
2023. február 26. 07:01
Na megjöttek a mindenszaristák. Remélem egy elégedetlen ellenzéki se fogja megvenni ezeket az olcsó bérleteket.
konfucius
2023. február 25. 19:15
Nagyon jó kezdeményezés! Alakítani kell majd rajta. Viszont nekem pl nem világos, hogy az országbérletet milyen vonatokon használhatja az ember. Budapestről egy vidéki nagyvárosba feláras vonaton utazik az ember (gyorsvonati pótjegy). Az ilyen vonatra nem érvényes? Ebben az esetben ki lenne az országbérlet célközönsége? A helyi közlekedést valahogy bele kell venni opcióként.
Agnieszka
2023. február 25. 16:43
"Megjegyzendő, Budapesten belül a vonatokra nem kell majd Budapest-bérlet (BKK) a vármegyebérlet mellé, ergo: a fővárosban lehet a vármegyebérlettel közlekedni, a HÉV-re viszont kell." A rendeletben nem egészen ez van, hacsak nem vátoztatták meg. Viszont a jövő útja mégis az, hogy a helyi kőzlekedést is valahogy bevonják. Akinek nem tetszik, nem veszi meg, nem vették el semmilyen korábbi kedvezményét.
Akitlosz
2023. február 25. 14:56
"Szóval, ha sikeres lesz a vármegye- és országbérlet, az minden bizonnyal tumultust fog okozni a közlekedési eszközökön." A buszokon már tilos állva utazni. Már nincsenek azok a régi szép idők, amikor egy buszon 3 busznyi ember utazott hering módjára. Ha nem lesz több járat, akkor hogyan fogják elszállítani az utasokat, ha megnövekedik a forgalom?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!