Számít-e, hogy zsidó Soros?

2017. augusztus 02. 13:57

Soros György közéleti szerepvállalása kapcsán nem az a lényegi kérdés, hogy zsidó-e avagy sem. Itt ideológiák, eszmék háborújáról van szó: van miért és van miről vitatkozni.

2017. augusztus 02. 13:57
Schwezoff Dávid

Az elmúlt hetek magyar politikai csatározásokait és a közbeszédet áthatotta a Soros-féle kormányplakátok, illetve az azokkal kapcsolatosan kialakított, illetve kialakulásuktól féltett gondolatok ügye. Bizonyára nem kedvezett a „büdös zsidó” felirat sem egy plakáton, de az sem túlzottan kedvezett a sztereotípiák feloldásának, ha egy megosztó társadalmi jelenséget a világ egyik legsikeresebb zsidó üzletembere támogat. 

Soros György közéleti szerepvállalásának ügyében ugyanis – véleményem szerint – nem az a lényegi kérdés, hogy zsidó-e avagy sem. És ebből adódóan az sem merülhetne fel kérdésként, hogy az általa (és jóformán szinte egyedül általa) útjára indított, istápolt és támogatott társadalomformáló szemléletek bárminemű véleményezése – akár pozitív, akár negatív – antiszemitizmusnak avagy filoszemitizmusnak tekinthető-e. 

A nyílt társadalom filozófiai modelljéről

A Soros György által alapított és támogatott Nyílt Társadalom (Open Society) alapítványok világszerte hatást kívánnak gyakorolni a társadalmakra. A Karl Popper által megfogalmazott filozófiai tételeken alapul tevékenységük. Egyik oldalról Popper tételei egyértelműen megmutatják a totalitárius államrend elleni küzdelem szükségességét, illetve a teljes tolerancia kockázatát, miszerint az intoleranciával szemben nem lehet toleránsnak lenni. És ez nyilván az a pont, amivel minden olyan ember egyetért, aki elítéli a negatív diszkriminációt.

Viszont a popperi filozófiának van egy másik eleme is, ami ennél lényegesebben megosztó. 

Popper szerint ugyanis a historicizmus, a történelmi alapokon fejlődő (és jósolható) társadalom elmélete elvetendő. A történelemnek nincs jelentősége és hatása, „a jövő rajtunk áll, és mi nem függünk semmiféle történelmi szükséglettől” („The future depends on ourselves, and we do not depend on any historical necessity”). A nyílt társadalmak tehát függetlenítik magukat a történelmi gyökerektől, nem szemlélik azokat hagyományként, illetve a társadalom további fejlődésének alapjaként. A popperi filozófiát követők ezáltal a társadalom fejlődését nem a korábbi – történelmi és hagyományhű – lenyomathoz, hanem egyfajta aktuális és a jövőben is folyamatosan zajló társadalmi diskurzusként látják megvalósíthatónak.

A Soros-alapítványok mozgalmakként működnek szerte a világban. Érthető módon összeütközésben állnak a történelmi-hagyományos alapokon fejlődni szándékozó társadalmi modellekkel. 

Ebből a megvilágításból érthető a jelen magyar kormány, az orosz adminisztráció és az izraeli miniszterelnök szembenállása is Soros Györggyel. Hiszen mindhárom (és még oly' sok) állam társadalomképe a történelmiségen és a hagyományokon alapszik (amik a zsidóság esetében kiemelten mérvadó szempontok). 

Elmaradt megelőzés

A magyar kormánypolitika bizonyára megelőzhette volna az (ál)liberális oldal antiszemitizmussal riogató ellenpropagandáját azzal, hogy szélesebben feltárja a Soros György nevéhez és tevékenységéhez köthető társadalombefolyásoló szemléleteket és módszereket.

Ugyanakkor az antiszemitizmus aggodalmával kiáltókról is azt gondolom, hogy fontosabb lett volna helyretenniük a kérdést, tisztázva, hogy milyen politikai szellemiségek ütközéséről van itt szó; mintsem farkast kiáltani egy olyan társadalomban, ahol már a nagyobb kutyákat is farkasként irtják kormányzatilag, az antiszemitizmussal szemben hirdetett zéró tolerancia elve nyomán. 

A különféle politikai szellemiségek versengésének ismertetése azért is fontosabb lett volna az antiszemitizmus kiáltásánál, mert számos arcvesztést – például Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnök hozzáállását is megelőzte volna. Ideális esetben talán nem is kellett volna – a protokollt súlyosan megszegve – „beszólogatni” egyszerre két miniszterelnöknek is. De nyilván, az openszoszájetis-álliberális vonalnak ez kedvezett, és dörzsölhették sokan a tenyerüket, hogy milyen vagány srácok vannak mifelénk.

Így végül nem a társadalomfilozófiai különbségek, ideológiai eltérések vitájáról volt szó, hanem a „kirekesztés” és a „tolerancia” háborújává silányította ezt a jelentős kérdést mindkét oldal.

Összesen 156 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2017. augusztus 02. 20:00
"Számít-e, hogy zsidó Soros?" Hát akik úgy viselkednek, mint Kohn Béla, Rosenfeld Mátyás, Lev Bronstein stb. stb. stb. ők általában zsidók. Ezért gyanús, hogy van némi összefüggés a származásuk és a politikai nézeteik között.
koronaszepe
2017. augusztus 02. 19:54
Zuschlag János vajon hogyan vélekedik tárgykörben, már csak ő hiányzik...
duzur
2017. augusztus 02. 18:24
Nem számít! Hisz Magyarországon nincs is antiszemitizmus. A plakátokra firkált zsidózások, biztos zsidó provokátorok müvei. Keresztények ilyet nem tesznek. Ök tudják, hogy Jézus zsidó volt.Hitler le is zsidózta, amikor meglátta egy kórház falán, de ezen nincs is mit csodálkozni.
balbako_
2017. augusztus 02. 17:34
Bizonyított tény - mondhatnók történelem - hogy plakáton bizonyítottan a BIT (Kis Péter vezérletével) zsidózott.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!