„Több kutatás is megerősítette, hogy a magyarországi roma gyermekek iskolaérett korukban átlagosan magasabb intelligenciával rendelkeznek, mint nem roma társaik, és kifejezetten társaságkedvelőek. Közismert tény azonban, hogy ennek ellenére tanulmányi eredményeik évről évre romlanak. Az okok nyilván túlontúl sokrétű és komplex folyamatok a hiánytalan és pontos meghatározáshoz, ám álljon itt pár kutatási eredmény, amelyek összefüggést sejtethetnek ezzel a (szociológiailag egyébként legkevésbé sem meglepő) tendenciával.
Az eredmények arra utalnak, hogy a roma nebulók énképe eltér nem roma társaikétól. Bodnárné 2002-es hetedikes és nyolcadikos osztályokon végzett, önbevalláson alapuló, kérdőíves kutatása alapján jellemző rájuk a társas bizonytalanság, önértékelésük ambivalens. Énhatáraik elmosódnak, határozatlanok. Ez egyrészt azt jelenti, hogy az önmagukról alkotott képük idődimenziója nem terjed a jövőbe.