Köznevelési kerekasztal: a Klik után is maradni fog az állami fenntartás

2016. március 23. 09:54

Újabb részletek kerültek nyilvánosságra a köznevelési kerekasztal tárgyalásokról. Kiderült többek között, hogy a Klik helyébe egy másik, hasonló, ám kevésbé centralizált állami fenntartó fog lépni. Ezenfelül hamarosan jogszabályi formát kap a minősített pedagógusok tanfelügyelettől való mentessége, valamint megegyezés született a nyugdíjas pedagógusok továbbfoglalkoztatásáról is.

2016. március 23. 09:54

Az oktatási államtitkár szerint a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) megszűnése azt jelenti, hogy jelenlegi formájában nem működik tovább, de az állami fenntartás jó döntés volt és az továbbra is feltétel. 

Palkovics László elmondta: abban maradtak a nyugdíjazott pedagógusok ügyében, hogy adott esetben az intézményvezető döntése alapján legyen mód legfeljebb kétéves továbbfoglalkoztatásra. Fontosnak tartják, hogy ezen pedagógusok tudása ne vesszen el, és lehetőséget kívánnak biztosítani, hogy szakértőként továbbfoglalkoztathatók legyenek. Kitért arra is, hogy a jövő héttől az iskolaigazgatók rendelkezésére bocsátják azt a kártyát, illetve készpénzt, amely a mindennapi működéshez szükséges beszerzéseket biztosíthatja.

Hozzátette: a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) élén egy hónappal ezelőtt bekövetkezett vezetőváltás óta a tervezett feladatok megfelelő ütemben haladnak, a működéshez szükséges forrásokat folyamatosan biztosítják. Az ülésen tájékoztató hangzott el a szakszervezetekkel folytatott sztrájkbizottsági tárgyalásokról is, amelyek április 4-én folytatódnak – jelezte az államtitkár.

Május 17-re várhatóak konkrétumok a finanszírozásról

Bíró Gábor a fenntartói munkacsoport képviseletében elmondta: nem kerülhető meg az állami fenntartás a jövőben sem. Azon az állásponton vannak, hogy továbbra is kell egy központi szervezet, ami alá tagozódnának a szervezeti egységek. Elképzeléseik szerint a struktúra a megyékhez, járásokhoz igazodna. Azt is elképzelhetőnek tartotta, hogy megyéket és járásokat összevonnának az új rendszerben.

Rögzítette: minőségorientált, költséghatékony, profi fenntartói működésre van szükség. A hatékonyság növelésébe ugyanakkor beletartozik a gazdasági racionalitás és a pedagógiai hatékonyság is. Azt is javasolják, hogy például az iskolaigazgatók nagyobb jogosultságot kapjanak a jelöltek, pályázók meghallgatása során, és fontosnak tartják, hogy a törvényileg előírt feladatokhoz törvényileg garantált források legyenek biztosítva.

Felvetette, hogy az iskolaigazgatókat tegyék érdekeltté a bevételekben, arról azonban még vita van, hogy ezen bevételek hány százaléka maradjon helyben – jelezte. Részletes javaslatukat a május 17-i ülésre dolgozzák ki.

Az ellenzék véleménye megoszlik a kérdésben

Az MSZP szerint fel kell hagyni a központosítással, az önkormányzati logikán működtetett közoktatási rendszernek nincs alternatívája, ezért újra kell szervezni tankerületi szinten az egész rendszert – mondta Kunhalmi Ágnes, az Országgyűlés kulturális bizottságának szocialista alelnöke kedden Budapesten sajtótájékoztatón.

Szabó Tímea, a Párbeszéd Magyarországért társelnöke szerint a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) megszüntetéséről szóló bejelentéssel a kormány csak a pedagógusok március 30-ra tervezett sztrájkjáról akarja elterelni a figyelmet. A Magyar Liberális Párt „olcsó kormányzati próbálkozásnak” tartja a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ megszüntetését, amellyel – a párt álláspontja szerint – a kormányzat csak a tiltakozó pedagógusok között akar zavart kelteni. A Demokratikus Koalíció szerint az oktatási rendszer egésze csak akkor tud megváltozni, ha az Orbán-kormány távozik a posztjáról.

A Jobbik úgy értékeli, hogy bár a kormányzat formálisan megszünteti a Klebelsberg Intézményfenntartó Központot (Klik), annak „csápjai”, a központosítás, államosítás logikája megmarad.

Éles vita folyt a Kulturális Bizottságban is

Palkovics László az Országgyűlés kulturális bizottsága előtt kiemelte: az iskolákhoz tartozó döntéseket lehetőség szerint az igazgató kezébe teszik, aki az intézmény költségvetését és létszámgazdálkodását is megtervezheti, de nagyobb szerephez jut a minősítési rendszerben, a tantestület motiválásában is. Beszámolt a köznevelési kerekasztal keddi ülésének azon döntéséről is, amellyel megteremtik a nyugdíjas pedagógusok továbbfoglalkoztatásának lehetőségeit is, maximum két évig.

A vitában Hoffmann Rózsa (KDNP) korábbi köznevelési államtitkár felvetette: nem volna szerencsés, ha a visszafoglalkoztatott nyugdíjasok elszakadnának a tanítástól, pusztán tanfelügyelői feladatokat látva el. Hangsúlyozta azt is: a fenntartói szervezetet létszámarányosan kellene létrehozni, az egy járás egy tankerület rendszerét túlzottan mechanikusnak ítélte. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet sorsára kérdezett rá, és arra: hogyan mentik át annak szellemi, tudományos hátterét? Közölte: nem hisz abban, hogy a tantervalkotást és a tankönyvírást az egyetemek önmagukban jól el tudnák látni. Az átalakítás sikere szerinte azon múlhat:  az újabb változásokhoz ad-e a tárca több segítséget az iskoláknak . Ez ugyanis korábban sem volt elégséges – jegyezte meg.

Ikotity István, a bizottság LMP-s alelnöke a pedagógusok sztrájkjogára kérdezett rá, valamint arra: milyen eljárást alkalmaznak a munkájukat beszüntető tanárokkal szemben. Dúró Dóra (Jobbik) a bizottság elnöke szerint a megoldáshoz hozzájárulnak a tüntetések, és a kerekasztal nem jött volna létre, ha nincsenek a politikai eszközöket is használó tiltakozások. A kerekasztal nem azért alakult meg, mert a kormány úgy gondolta, erre szükség van. Kunhalmi Ágnes (MSZP) szerint a kormányoldal az elkeseredett pedagógusok jelzéseit próbálja politikai síkra terelni. A Klik megbukott  – jelentette ki, majd feltette a kérdést: ki a felelős azért, hogy a pedagógusok 20 százaléka az utcán van.

Palkovics: A Kello lesz az oktatáskutató tankönyvkiadója

Reagálásában Palkovics László azt mondta: megvan a tüntetésnek is a szerepe, de a szakmai egyeztetéseken kell megoldást találni. A márciusra 30-ra tervezett akcióról azt mondta: a pedagógusoknak minden joga és lehetősége megvan, hogy sztrájkoljanak, ugyanakkor a szakszervezet szerinte nagyon bölcsen foglalt állást.

Az állami fenntartás továbbra is feltétel, továbbra is fontosnak gondolják. Ez jó döntés volt, a szervezetének kell jól működnie - mutatott rá. A Klik megszűnése azt jelenti, ilyen módon nem működik majd, új állami struktúra váltja fel. A kormány abszolút komolyan veszi a kerekasztalt – rögzítette, hozzátéve: kezdettől fogva kommunikálják, hogy a Klik mostani formájában megszűnik és más formában működik majd. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézetről elmondta: a tankkönyvkiadás a Kellohoz kerülne, a tankönyvkutatás pedig az egyetemekhez.

 

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 59 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kurbitalis
2016. március 23. 17:45
" nem kerülhető meg az állami fenntartás a jövőben sem. Azon az állásponton vannak, hogy továbbra is kell egy központi szervezet, ami alá tagozódnának a szervezeti egységek. Elképzeléseik szerint a struktúra a megyékhez, járásokhoz igazodna. Azt is elképzelhetőnek tartotta, hogy megyéket és járásokat összevonnának az új rendszerben." Eleve így kellett volna. Sosincs későn. A mostani e vízfej volt.
kurbitalis
2016. március 23. 17:31
" Ezenfelül hamarosan jogszabályi formát kap a minősített pedagógusok tanfelügyelettől való mentessége" Micsoda?!??? Tehát azt és úgy taníthat, amit és ahogy akar?!Akár a NAT-tól is eltérhet? Én még emlékszem a liberális tyúkra, aki Jókait, Arany Jánost, Csokonait szabályosan száműzni akarta az oktatásból, s a maga módján és a kis szemétdombján meg is tette. Közben elvégezte az összes minősítő tanfolyamot, s most mestertanárként mérgezi a diákokat, sőt, szakfelügyelői jogosítványa van. "valamint megegyezés született a nyugdíjas pedagógusok továbbfoglalkoztatásáról is" Miért? Minden végzett fiatal pedagógusnak van munkája?! Remélem, hogy ez csak kacsa.
kuwiq
2016. március 23. 13:12
Lényeg, hogy az oktatáskutató és fejlesztő intézet is szűnjön meg. Komolyan mondom, ezeknek totál elmentek otthonról. Nem inkább az ő tapasztalataik, eredményeik alapján kéne megreformálni az egész szisztémát? És mit világítanak át? A költségvetésektől az éves beszámolókon át a pedagógusok aktuális alkalmazási helyéig, az aktuális tanulóadatokig minden megtalálható a Közoktatási Információs Rendszerben.
Vezetéknév Utónév
2016. március 23. 13:06
Én megmondtam. A minisztérium hazudott, amikor azt ígérték, érdemi változtatás lesz. Csak taktikáznak, maszatolnak és bomlasztják a tanári ellenállást. Még nem tudják, mivel játszanak.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!