A tankerületek vezetői sok esetben nem tudták, mihez van joguk és mihez nincs. Mendrey szerint jellemző momentum volt, hogy az év eleji, tankerületi igazgatóknak rendezett értekezleteken a helyi KLIK-ek vezetői az igazgatók legtöbb kérdésére „nem tudom”-mal feleltek. Így minden piszlicsáré ügyben a központi KLIK-hez fordultak a tankerületek. A tankerületi vezetőkhöz érkező központi tájékoztatókon pedig Mendrey tudomása szerint ott szerepel a felirat: „szigorúan titkos” – ugyanakkor a KLIK-től a Mandiner azt a tájékoztatást kapta, hogy „ilyen jelzésű irat a KLIK-től nem ment ki”. A központ leszögezte azt is: a jogköröket több jogszabály tartalmazza, az eligazodás érdekében pedig készítettek egy táblázatot.
„Kevés tankerületben teljes az infrastruktúra, mivel az átadás-átvétel folyamatában épül. Nem új bázison alakul, hanem a korábbi önkormányzati helyiségekre építettünk. Ahol az önkormányzat ezt nem biztosította, ott bizony iskolában is előfordul iroda” – írta kérdéseinkre küldött válaszában a KLIK. Egyébként az is január közepére dőlt el, hogy az intézményfenntartó központ nevének rövidítése KLIK lesz KIK helyett. A központ a fent felvetett kérdésekre válaszul leszögezte: „az igazgató továbbra is kiválaszthatja munkatársait, a tankerületi igazgatóval egyeztetési kötelezettsége van, a helyettesítésre felvett munkatárs dokumentumait az iskola igazgatója kiadmányozza, üres státuszra. A kinevezési okmányt a KLIK elnöke írj alá”. A KLIK munkaszervezetén kívüli munkavégzésre továbbra is van lehetőség.
Mint a KLIK-től megtudtuk, az étkeztetés önkormányzati feladat, az ebédbefizetés rendjét és módját az önkormányzatoknak kell meghatározniuk és megszervezniük. Azok a központ tudomása szerint több esetben együttműködési lehetőséget kérve az iskolatitkárt bízták meg. A cafeteriáról a kormány dönt (a bérletek kifizetése ennek része). A bejáró tanárok útiköltségének térítése a válasz alapján a korábbi gyakorlatnak megfelelően, a jogszabályok szerint történik, ebben nincs változás. A gazdálkodásért a tankerületi igazgatók felelősek, az erre vonatkozó szabályzat lehetővé teszi az ellátmány biztosítását az intézményvezetők számára. A versenyek szervezése továbbra is a versenyszervező iskola feladata, a költségek dologi részét a működtetőnek, személyi kiadásait a fenntartónak kell állnia, de ez a KLIK bevallása szerint további szabályozást igénylő kérdés. Arra, hogy a pedagógusoknak jelent-e többletköltséget az étkezés azután, hogy már nem az önkormányzat alkalmazottai, a KLIK úgy felelt: „akkor, ha az önkormányzat már nem biztosítja számukra a korábbi kedvezményt”. A kollektív szerződéseket a fenntartóváltás nem érinti, azok változatlan formában egy évig fennmaradnak.
Az államtitkár kommunikációjában egyébként tapasztalható némi elmozdulás. Hoffmann Rózsa mostanában inkább a pedagógusok lelkiismeretére, elhivatottságára apellál. Nemrég úgy nyilatkozott: a jó tanár, ha elfogy a kréta, megy és vesz magának. A jezsuiták A Szív című lapjának decemberi számában még azt mondta: „Nem fogadható el, hogy a tanárok úgy viszonyuljanak a saját munkájukhoz, hogy csak annyi a dolguk, hogy órát tartsanak. Egy tanári kar nem óraadó pedagógusokból, hanem nevelőkből áll.” Mindezt úgy, hogy köztudomású a tanárok túlterheltsége, és egy felmérés is azt mutatja, hogy a tanárok – egyébként az európai átlagnak megfelelően – 51 órát dolgoznak hetente. Emellett több évtizede gyakorlat, hogy a tanárok a saját magnójukat viszi be angol- és magyarórára, az osztályfőnökök sokszor a saját függönyeiket teszik ki az osztályterembe, és számos esetben az osztálykirándulások kísérőtanárai inkább maguk is befizetik a részvételi díjat, hogy a költség kisebb legyen az diákok számára.
Van-e nyilatkozatstop?