Arisztotelész úgy tartotta, hogy a szónok három utat választhat hallgatósága meggyőzésére. Hathat a szellemre a logosz útján, meríthet meggyőző erőt saját éthoszából, és játszhat az érzelmek húrjain. Utóbbi, a pathosz, a lelket megindító erő, ami a legkevésbé magyarázható, és mégis gyakorta a leghatásosabb.
Mert a lélekhez talál utat, megrendít, katarzist idéz elő.
Húsvét misztériuma is hasonló hatással bír: évezredeken átsugárzó, legbensőig nyilalló katarzis.
Gyökereiben az ember előtti időkből ered, és akkor is hatást gyakorol, ha száguldó világunkban hajlamosak vagyunk elfordulni a transzcendenstől. Húsvét olyan atavisztikus hatalom, ami a természet rendjéből fakad, és minden teremtményre egyetemesen kiárad. Ember előtti és emberfeletti.
Húsvét dinamikája az alászállás és feltámadás szigorú sorrendiségében áll. Az alászállás – keresztényi olvasatban – Jézus kereszthalála, a függönyhasadás és a kizökkent idő. A lélek hosszú éjszakája. Ez Jézus embervoltának, esendőségének utolsó bizonyítéka. Ami utána jön, az már az isteni arc.