New York – Trump után 1-ben
Meg ne kövezzen senki e morfondírozásért. Biztos a lépték nyomott agyon és komorított el, amely akármennyivel is nagyobb idekint, nem mértéke az értéknek.
Kölcsey Himnusza épp arról szól, amit minden magyarnak tennie kellene.
Az irodalomtanítás hagyományosan kevés pontos dátumot követel meg a diákoktól. 1823. január 22. épp ilyen. Hasonlóan akkurátusan szokás tárgyalni a keletkezés körülményein túl a Himnusz klasszicista felépítését, a történelmi motívumokat, a trochaikus verselését – mindent, amit tudni lehet a „szent” szövegről.
Az oktatási kánon kimerítő alapossággal foglalkozik a nemzeti imádsággal, azonban tapasztalatom szerint arra ritkábban jut figyelem, hogy mit is érdemes nekünk, a kétszáz évvel későbbi utódnemzedéknek kezdenünk a Himnusszal. Ha egyáltalán kell bármit is, hiszen
az egyéni érzelmi-gondolati megközelítés legfeljebb ehhez igazodik.
Mégis azt gondolom, a történeti-verstani analízisnél sokkal érdekesebb a kérdés, hogy tényleg, még mindig hozzánk szól-e a Himnusz, meg tud-e szólítani minket. Magunkénak érezhetjük-e egy látszatra teljesen más történelmi környezetben, más civilizációs fejlettségi fokon? Létezhet-e olyan üzenet, amely a 48-as és a digitális forradalom korszakában is érvényes?
E kérdések létjogát nem csupán azt támasztja alá, hogy a Himnusz és éneklése szinte minden fontos nemzeti eseményünket végigkíséri gyerekkorunktól kezdve. A Himnusz műalkotás, és mint ilyen – még ha kulturális identitásunk alapeleme is – akkor lehet örök érvényű, ha mondanivalója
Kölcsey imáját ráadásul az a vád is érheti, hogy a vélt balsorsunkba belemerítkező, önmarcangoló, lehangoló utazás a néplélek mélyére. Időről időre, kurzusról kurzusra fel is merül az elképzelés, hogy új himnusz kellene a nemzetnek – olyan napfényes, buzdító, derűsen jövőbe tekintő.
Meggyőződésem – nem vitatva a kulturális kánonok újragondolásának szabadságát –, hogy a Himnusz éppen azt a lehetőséget kínálja, amit a felszínes olvasat hiányol. Saját újraértelmezésünk és megújulásunk lehetőségét.
A Himnusz olyan történelmi tablóképet avat, amelyben dicsőség és bukás, mélység és magasság egyaránt helyet kap. Olyan hullámzás, amiben az ozmán sorscsapás és Mátyás dicsősége szimbolikus jelentőségűvé, könnyen behelyettesíthetővé válik: a fény és árnyék játéka eddig és ezután is végigkísér minket.
Egy saját felelősségünkkel végigélt-végigélendő történelem, egy sorsközösség, egy nemzet létezik, az örök víg esztendő változatlan igényével.
A kulcsüzenet pedig épp a legsűrűbb reménytelenségben rejlik. Én ezt szeretem a legjobban:
„Bújt az üldözött s felé
Kard nyúl barlangjában,
Szerte nézett s nem lelé
Honját a hazában”
Nincs annál maradandóbb üzenet, ami ebből a négy sorból fakad. Soha, de soha
Vonatkozik ez a Trianontól szétszabdalt magyarságra, és vonatkozik a mindennapjainkra mindenkor: teremtsünk otthont a hazában. Teremtsünk otthont a saját életünkben. A történelmet nem Mátyás bús hadai váltják meg, hanem az otthonteremtés igénye. Számomra ez Kölcsey legfontosabb üzenete.