
A keresztény erkölcs eltörlése zajlik a szemünk előtt
Az egyén mindig azért öl, amit a korszak szentté tesz. Ma ezért van abortusz és eutanázia.

„Az eutanázia vagy az asszisztált öngyilkosság iránti jelenlegi sürgető igény egy olyan kulturális változást tükröz, amely fél évszázada a szemünk előtt zajlik, és amely megfelel a zsidó és keresztény kultúra erkölcsének eltörlésének. Az ókori görögök és rómaiak, emlékszünk, igazolták, sőt dicsőítették a személyes vagy kísérő öngyilkosságot. A haszontalan vénember távozhatott a helyszínről, mielőtt túlságosan terhére lett volna, és a legyőzött harcos megkért egy másikat, hogy végezzen vele – becsület nélküli élete már nem volt érdemes az életre. A judaizmus kellett ahhoz, hogy radikális változás következzen be – »Ki az ember, hogy gondolsz rá?« (Zsoltárok könyve, VIII. zsoltár, 5. vers) –, majd utána a kereszténység. Nyugaton az ember a szentségét a teremtőjétől veszi, ezért a halála nem az övé.
Ezért természetes, hogy napjainkban a vallási hiedelmek összeomlása társadalmainkban a megfelelő gyakorlatok megszűnéséhez vezetnek. Miért utasítom vissza az öngyilkosságot és az eutanáziát, ha az életem az enyém? Ha a halál legyőzése nem is lehetséges, a szuverén egyén legalább azt megválaszthatja, hogy mikor és hogyan haljon meg. Az aktív eutanázia iránti igény visszatérést jelent távoli őseink helyzetéhez: azzal indokolják, hogy kortársaink már nem hisznek az érdemi méltóságban, amely egy transzcendenciára válaszolt – a méltóságot ma már társadalmilag és egyénileg határozzák meg. Ez egy mély törés kulturális antropológiánkban, amely az élet minden területén tükröződik, amelynek egyik aspektusa az öngyilkossági asszisztencia.
Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:
Áttörés: megvan az ősz győztese, Magyar Péter selyemzsinórt kapott – itt az új Mesterterv

A »ne ölj« parancsolat egyidős az emberiséggel, és minden kultúra osztozik benne térben és időben: csak abban különböznek, hogy milyen kivételeket tesznek ez alól az elv alól. Az emberek ölni fognak, hogy megvédjék a területüket (ez a háború), halállal büntetik a bűnözőt, ölni fognak a hitükért. Az ember mindig vállalja, hogy azért öl, amit a korszak szentté tesz. Ma az egyén akaratát szakralizálják: van abortusz és lesz eutanázia.
Meg kell próbálnunk higgadtan, sőt flegmán szemlélni ezeket a kulturális átalakulásokat: hogyan és miért akarnánk megakadályozni az asszisztált öngyilkosságra és az eutanáziára vonatkozó törvényt, ha polgártársaink többsége elhagyta azokat a hiedelmeket, amelyek ezt lehetetlenné tették? Különösen azért, mert itt nem csupán a régi hiedelmek passzív feladásáról van szó: az új törvények védelmezőinek harciassága, sőt könyörtelensége, itt és a szomszédos országokban is, a régi világ elszakítására és megismertetésére irányuló engesztelhetetlen akaratról tanúskodik. Az önkéntes halál dramatizálása (ahogyan például Denys Arcand québeci filmrendező Les Invasions barbares című filmjében látható), valószínűleg a régi kultúra provokálásának és végének mennydörgő módon történő kinyilvánításának egyik módja: be kell jelenteni, ki kell hirdetni, közzé kell tenni.”
Nyitókép: Twitter






