Ha jobban belegondolunk, nincs ebben semmi különös, mi magunk is ugyanígy gondolkodunk. Ha egyszer aprólékosan rögzítenénk, hogy életünk egyetlen napján mi minden jutott eszünkbe, a nap végére rájönnénk, hogy valami nagyon hasonló játszódott le bennünk is, mint Proust regényében. Persze ezzel nem szeretném elbagatellizálni az egészet, mert az egy dolog, hogy Proust tulajdonképpen csak követte a gondolkodás egyszerű, ősi mechanizmusait, de ez még önmagában azért nem lett volna elég. Kellett ehhez még valami, amit viszont nem lehet megmagyarázni, ami nem következik semmiből, aminek nem lehet a végére járni. Ez pedig az, hogy miféle mondatokat tudott írni.
Oldalakon át indázó, többszörösen összetett mondat-kertek és mondat-templomok rendszerét alkotta meg.
S hogy az egész miről szól, az szinte már mellékes is.
A tizenkilencedik század végi, huszadik század eleji Párizs panoptikuma egyfelől, a vidéki Franciaország, a francia táj elképesztően szép tablója másfelől. Egy olyan világé, amely mára mindenestül eltűnt, felzabálták a háborúk és a háborúkat követő társadalmi, természeti kataklizmák.
Proustban megvolt a mágikus képesség arra, hogy mindent egyben lásson. Az időérzékeléséről mindig az jut eszembe, ahogy egy férfi Fliegauf Benedek filmjében elmeséli, milyen élményeket élt át, miután egy autóbalesetet követően percekre a klinikai halál állapotába került. Az örökkévalóságot tapasztalta meg ebben az élményben, azt, hogy minden egyszerre van, nincs múlt, nincs jelen és nincs jövő, mert amit mi múló időként élünk meg, az valójában „egyszerre” történik, egymásba olvad, mintha az egész egy gömb belsejében kavarogna.