Gyerekkoromban szerettem volna egy kenut. Aztán később, kamaszkoromban még inkább. De sosem volt. Apámat valamiért nem érdekelte, neki elég volt az, ha nagyokat úszhatott a Dunában. Fiatal éveiben gyakran leúszott Zebegényből Nagymarosra, aztán az út szélén hazaballagott.
Ma már elképzelhetetlen, hogy valaki csak úgy leússzon Zebegényből Nagymarosra.
A Dunának ez a szakasza is gyökeresen megváltozott, szinte semmi nem emlékeztet már a régi állapotokra. Eltűnt a régi autóút a csodálatos bukkanóival, az ártéri erdő helyén sivár, meredek, köves partok. Az első bukkanók után mindig meg kellett állnunk a régi Moszkviccsal, ha nagy ritkán a nagyanyám is beült az autóba. Azonnal hányingere támadt. Életében nem járt külföldön, az autóval utazás is teljesen idegen volt tőle. Valószínűleg nem is értette volna, miért akarna valaki külföldre utazni.
Ez az ideges utazási mánia, ami annyira jellemző a mai emberre, a régiek számára teljesen ismeretlen volt. És nem csak azért, mert nem volt lehetőségük rá. Az állatok és a növények mellől amúgy sem lehet huzamosabb időre eltűnni.
Aki egész életében a szőlőt, a málnát, a kukoricát műveli, „hozzálassul a tájhoz”,
ahogy egy barátom szokta mondani. Ez a lassúság, ez a valódi jelenlét egy tájban nem arra sarkallja az embert, hogy ismeretlen, távoli vidékekről kezdjen ábrándozni.
És szó sincs itt arról, hogy valamiféle romantikus mázzal akarnám leönteni például a nagyanyám életét. Az Osztrák-Magyar Monarchiában született, kisgyerekként átélte az első világháborút, aztán fiatalasszonyként a másodikat, a férjét málenkij robotra hurcolták, a földjeiket elvették. Emlékszem, ahogy órákig el tudott üldögélni a hátsó kertben, már félig bénán, a második agyvérzése után. Ha rá gondolok, ez a lassúság, ez a természetes tempó jut eszembe.
Azt sem értette, hogy apám miért utazik el olykor olyan különös helyekre, mint Tadzsikisztán vagy Kirgizisztán. Munkahelyi utak voltak ezek, különféle gépek és híradástechnikai eszközök ottani beüzemelésében vett részt. Legendás történetei voltak a szovjet belföldi repülőjáratokról.
Ahogy például a Tien-san hegység jeges sziklafalai között imbolygó TU-134-esen utaztak órákig tyúkok, birkák és tökrészeg utasok társaságában,
majd a repülőtéren, mínusz harminc fokban a fogadóbizottság egy raklapnyi vodkával és pezsgővel várta őket, miközben hóvihar tombolt. Egy – talán Dusambében álló – mecsetet sokszor emlegetett, ahol a mennyezeten egy óriási mozaik azt a szívet melengető pillanatot örökítette meg, ahogy egy katona, miközben hátulról az áldozata orrlyukaiba mélyeszti az ujjait, éppen elvágja annak torkát.