Tíz év után újra népszámlálást tartottak Szlovákiában, az eredményeket a napokban publikálták. Ennek nyomán a magyarság folyamatos fogyatkozásának újabb stációja rajzolódott ki, első helyen 422 065 lakos jelölte magát magyar nemzetiségűnek. Lehetőség nyílt egy második nemzetiség kiválasztására is, itt 34 089-en tüntették fel a magyart.
Összehasonlításul: egy évtizede 458 ezer fő vallotta magát magyarnak, míg 2001-ben 520 ezer volt a kisebbség lélekszáma. A friss statisztikák azt jelzik, hogy Szlovákia lakosságának 7,75%-a érzi magát kizárólagosan magyar identitásúnak. A szikár számadatok első pillantásra nem adnak okot sok örömre (leszámítva a külhoni magyarokat démonizáló, frissen bukott Bangnóné szellemi rokonait). A magyarság térvesztése elsősorban a szórványrégiót érinti, Márai szebb napokat látott Kassáján például alig két százalék vallotta magát nemzetünkhöz tartozónak.
Alaposabban szemlélve a statisztikákat viszont az tűnhet fel, hogy
a fogyatkozás mértéke alacsonyabb a 2001 és 2011 közötti csökkenés nyomán várt adatokhoz képest.
A Csallóköz magyarsága továbbra is domináns, Dunaszerdahely, Komárom stabil hídfőállása a felvidéki magyar közösségnek. A népszámlálás nem csupán a nemzeti kisebbség önképe és életereje szempontjából fontos, hanem a mindennapokat is befolyásolja. Azokon a településeken, ahol a lakosság 15%-a vallja magát magyarnak, a hivatalok kötelesek a magyar nyelvet is használni az ügyintézés során.
Ha annak okait nyomozzuk, miért is csökken a kisebbség aránya, egyelőre ugyanazokat a válaszokat adhatjuk. A magyar közösség korfája kedvezőtlenebb a többségi társadaloménál, a születésszám alacsonyabb, és a vegyes házasságok többsége az asszimilációt erősíti; az utódok ilyen esetekben ugyanis döntően szlovák identitással nevelkednek. Hogy a helyzet nem tragikusabb, vagyis a fogyás mérséklődése mögött pedig az elmúlt tizenkét év felelős nemzetpolitikája áll. A magyar intézményhálózat megerősítése, a felvidéki iskolabuszprogram, a magyar pedagógusok anyagi ösztönzése, a Selye János Egyetem és kulturális szervezetek támogatása tükröződhet a mérséklődő demográfiai tendenciákban.
A konkrét támogatások mellett természetesen ugyanilyen fontos az az agilis diplomáciai karakter, amellyel Magyarország a szomszédok irányába fellép.
Végre cselekvő, erőt felmutatni képes külpolitikával rendelkezünk.
Évtizedes távlatból rosszízű lázálomnak hat a Göncz Kinga-féle külpolitikai immunhiány, és szerencse kellően távoli, de ijesztő történelmi emléknek tűnik a kettős állampolgárságról szóló népszavazás is.
Kihívások és feladatok természetesen bőven akadnak, ilyen az Ung-Bodrog vidéki végvár-magyarság megerősítése, a szlovák tannyelvű iskolákba íratott magyar gyermekek arányának csökkentése, a szlovák nyelvpolitika ellensúlyozása vagy az egységes felvidéki magyar politikai érdekvédelem megteremtése. Egy nemzeti kisebbség folyamatos feladatokat, nemzetpolitikai küldetést jelent az anyaország számára, hiszen felelősséggel tartozunk minden honfitársunkért – éljen a héthatár bármely oldalán.
Ez a hozzáállás számunkra, nemzeti érzelműeknek természetesnek hat, ugyanakkor
az áprilisi választás e kérdésben is vízválasztó.
Az elmúlt évtized nemzetpolitikai eredményeire ugyanis árnyat vet egy esetleges összellenzéki kormányalakítás, amelynek szükségszerűen Gyurcsány pártja is része lesz. És ne legyen kétségünk afelől, hogy a külhoni magyarság sorsában korábban dicstelen szerepet játszó exkormányfő hozzáállása változott volna, ez pedig semmi jót nem ígér koalíciós csomagolásban sem. A voksolás Kárpát-medencei vetülete tehát jelentős, a megállítható demográfiai folyamatok tükrében mondhatjuk: történelmi döntés előtt állunk.