A szégyenkezés értelme

2021. február 13. 07:01

Tiszta sor: az örök bűnösségre játszó „múltfeldolgozás” mindenfajta kollektív identitás leépítését szolgálja.

2021. február 13. 07:01
Leimeiszter Barnabás
Mandiner

A XII. kerületi turulszobor körül újra fellángoló vita alkalmat ad arra, hogy tegyünk néhány megállapítást az „emlékezetpolitikával”, illetve a „múltfeldolgozás”, a „szembenézés” fogalmaival kapcsolatban. Már csak azért is, mert általában a legtisztességtelenebb indítékok rejteznek e szavak mögött, bármennyire is problémátlannak, pasztellosnak, semlegesnek tűnnek első blikkre.

Óvakodni kell a múlt nélküli szavaktól 

– írja a francia esszéista, Philippe Muray, azokra a kifejezésekre utalva, amelyek észrevétlenül, mintegy maguktól értetődően válnak a közgondolkodás sarokköveivé, magatartás- és mentalitásformáló fogalmakká. Nincsenek ártatlan szavak, és persze éppen azok a legkevésbé ártatlanok, amelyek tökéletesen beolvadnak a közéleti diskurzusba.

Semleges szavakba nem lehet belekötni. A manipuláció kollektív és egyéni szinten egyforma hatékonysággal munkáló globális gépezete egyre csak gyarapítja e szavak sorát, hogy minél láthatatlanabbá tegye működését. Elfogadás, átláthatóság, proaktivitás, pozitivitás, nyitottság. Mintha mondvacsinált fantomokkal hadakozna az, aki ezeket megkérdőjelezni meri, nemtelen mesterkedést sejt mögöttük.

Minél maguktól értetődőbbek ez a fogalmak, annál inkább nyilvánvaló:

Nemzeti józanság

Múltfeldolgozás? Önmagában persze üdvözlendő dolog lenne. Sőt: nemzeti mentálhigiénés szükséglet. Természetes, hogy nyíltan, mentségek keresése nélkül felszínre kell hozni a fájdalmas és kényelmetlen, önképünket-büszkeségünket nem feltétlenül emelő történelmi tényeket. Az is fontos, hogy amennyire telünk tőlük, eloszlassuk a kollektív önértelmezésünket torzító becsípődéseket és rigolyákat. Senki nem vitatja, hogy kulturális-politikai síkon, akár szimbolikus gesztusokkal is fontos kijelölni a társadalmi-állami felelősséget egyes sötét történelmi események kapcsán. Cseres Tibor Hideg napokjától Zoltán Gábor megrázó dokumentumregényéig, az Orgiáig lehetne sorolni azokat az irodalmi alkotásokat, amelyek nélkül hiányos lenne nemzeti önismeretünk.

A nemzethez való viszonyulás neurotikussá tud válni – e téren némi kijózanító reflektáltság sosem árt. Tény, hogy a „nemzeti érzület” sokszor jelent mentséget középszerűségre, paranoiára, önsorsrontó hazugságokra. A „nemzeti elköteleződés” fetisizálása zsákutca. A nemzetnek elég erős identitásalapnak kellene lennie, hogy ne (csupán) merev-ritualizált pózokban éljük meg. A nemzethez való viszonyulásba bele kellene férnie az önironikus-önkritikus humornak is. És van helye, érvénye az akár élesen önostorozó művészetnek is – hogy meddig van érvénye, azt az esztétikai hitelesség univerzális mércéje határozza meg: ameddig örök egzisztenciális problémák megfogalmazását szolgálja (mint például Thomas Bernhard életműve esetében).

Eléggé el nem ítélhető, ha „nemzetgyalázást” kiáltva söpörnek félre érvényes, de a nemzeti önképet érzékenyen érintő alkotásokat.

Őrültség, ha a „nemzeti érzést” esztétikai mércévé próbálják tenni.

Viszont attól sem kell félnünk, hogy blöffnek minősítsük a „kritikai elméletek” divatos és olcsó kliséinek szellemében „tabudöntögető”, „önvádló”, s hozzá a kritikusok és díjosztók ideológiai beállítottságára kacsingató műveket, amelyek esztétikai értéke elhanyagolható: a manipulálás eszközei.

A megtisztulás 

Egészséges nemzeti önkép és öntudat a nemzedékről nemzedékre átadott kollektív narratívák (ha úgy tetszik, történelmi mesék és legendák) és a tudományos tényfeltárás dialektikájából, folytonos kölcsönhatásából születik. Természetes, hogy ez mindig is feszültségeket, vitákat, ellentmondásokat fog eredményezni. A mai ember valamiért irtózik az ilyen lezáratlan, lezárhatatlan helyzetektől. Egyértelmű, mindenkor érvényes morális képletekre, tankönyvi magyarázatokra szeretné konvertálni a valóságot.

A „nacionalista mítoszok” hirdetői, illetve a „múltfeldolgozás” szorgalmazói egyaránt tagadják ezt a dialektikát,

valamiféle statikus modellben kívánják rögzíteni a múltunkat,

megkérdőjelezhetetlen dogmák közé szorítanák a történelmi valóságot. Tagadás és tagadás azonban nem ugyanaz. Az előbbieknek a makulátlan nemzeti dicsőség, mindenféle szíriuszi szuperlatívuszok lebegnek a szemek előtt – ez viszonylag egyszerű sztori. Utóbbiak viszont egy ideologikus értelmezési keretet próbálnak ráolvasni a történelmünkre, hogy így olyan „tudományos” következtetéseket nyerjenek, amelyekkel leépíthető mindenfajta kollektív elbeszélés és identitás.

Rendszerszintű „emlékezetpolitikai” fenyegetést manapság nem a nacionalizmus jelent, bármennyire is általánossá lett az emiatt való – gyakran rosszhiszemű – panaszkodás. Vannak a nemzethez való viszonyulásnak neurotikus (alacsony színvonalú animációs filmekben kulmináló) tünetei, de ezeknek nincsen tágabb nemzetközi ideológiai-kulturális kontextusuk. Nem a nacionalizmus, hanem a „múltfeldolgozás” egy globális, az élet minden területére kiterjedő machináció eszköze. Lényege az, hogy közemlékezetünket módszeresen a „kollektív bűnök” mentén strukturálja át, történelmünket az állandó önmarcangolás és bűntudat ürügyévé fokozza le. Az eredmény pedig valójában tudományosan épp oly hiteltelen, mint a nemzeti mítoszok, hiszen bántóan egyoldalú – egyoldalúan negatív – képet ad magunkról.

Hallgassuk csak meg a „szembenézés” prófétáit:

a tényfeltárói-szakértői szólamok mögül csakhamar kibukik a vuduisztikus hiedelem,

miszerint a nemzedékkel ezelőtt elkövetett, „elhallgatott” bűnök alapjában mérgezik meg mai életünket. Képtelen módon az egyéni lelkiismeret kategóriáit kérik számon a közösségen (a nemzet ugyebár mesterséges fogalom, de ha bűntudatról van szó, akkor egy lélekkel, egy akarattal bíró organizmus). Elénk állítják a „megtisztulás” ideálját, mintha nem lennének tisztában azzal, hogy a történelem során soha, semmikor egyetlen nép, nemzet sem „tisztult meg” úgy, mint ahogyan ők elvárnák – illetve amelyik úgy tisztult meg, az már alig nevezhető nemzetnek.

A tudományosságra hivatkozó morális kérlelhetetlenség persze a lehető legkomfortosabb retorikai alapállás. Az önvád princípiuma a végletekig leegyszerűsíti a történelmet, ami valójában ellentmondásokkal teli kuszaság, örök egyrészt-másrészt, feltáratlan tömegsírok, elfeledett bűnök, kétes helyzetek sora – benne az újrakezdés meg-megismétlődő csodájával. Sokkal nagyobb erőfeszítést igényel megvédeni azt a józan és realisztikus nézetet, hogy bár mindent meg kell tennünk a bűnök megismeréséért, a történelmi emlékezet – az említett dialektikából fakadóan – sosem lesz „objektív”, egy közösségnek nincs személyes értelemben vett, megtisztulásra fogható „lelkiismerete”, a (tényszerűen nem mindig igazolható) kollektív narratíváknak pedig nagyon is fontos szerepük van a nemzeti identitás megalapozásában.

A bűntudat birodalma

Tiszta sor, hogy

az örök bűnösségre játszó álobjektivitás éppen a nemzeti identitás leépítését szolgálja.

A „szembenézés” a legkevésbé sem organikus folyamat: indoktrinációt, folyamatos nyelvi erőszakot, a közös hivatkozások módszeres kiforgatását jelenti. Rendeld alá az iskolai tananyagot az önvádnak, traktáld a fiatalokat a transzgenerációs lelkifurkával, kérj kollektíven bocsánatot minden külföldről importált, helyi viszonyok között persze értelmezhetetlen sérelem miatt, tedd a szégyenkezést a kultúra alaphangjává – és kész is van az a „nemzet”, ami egyének számszerű összegét jelenti bármiféle összetartó kapocs nélkül.

Egy összegnek nincs önbecsülése. Mint ahogyan egy összeg puszta alkotóelemének sem lehet önbecsülése. Amit a nemzeti önképpel művelnek, az szorosan összefügg az egyéni méltóság felszámolásával. A kollektív és az egyéni szuverenitás sorsa elválaszthatatlan. Korunk minden meghatározó jelensége – közösségi média, ellenőrzési mechanizmusok, exhibíciós mánia, áldozati kultúra – módotjelent arra, hogy végképp megtörjék ellenállásunkat, kiszolgáltatottá és akaratnélkülivé tegyenek bennünket. A kulcsszó a „transzparencia”, mint azt Byung-Chul Han filozófus magyarul nemrég megjelent könyvében remekül bemutatja. 

Hogy a „múltfeldolgozás” hogyan hat, arra Németország a legriasztóbb példa, ahol minden elfogadható mértéken túl komplexusossá tették a nemzethez való viszonyulást. De az Egyesült Államokat is érdemes figyelni, ahol mostanság tagadják meg az – európai érzéknek olykor valóban bombasztikus – patriotizmust,

különböző elnyomások horrorshow-jává írják át múltjukat.

Sokatmondó az a 2004-2005-ben készült kutatás, amiben kétezer amerikai középiskolai tanulót, illetve kétezer 45 év fölötti állampolgárt kértek arra, nevezzék meg Kolumbusz óta – az elnökökön kívül – a tíz leghíresebb amerikait. Martin Luther King, Rosa Parks, Benjamin Franklin, Susan B. Anthony, Harriet Tubman, Thomas Edison, Amelia Earhart és Oprah (!): e nevek túlnyomó többsége olyan kollektív önképet jelez, amelyet immár nem nemzeti elbeszélések, hanem emancipációs küzdelmek globális érvényű mítoszai alakítanak.

Az ideológiák alkonya után a bűntudat bizonyult olyan sémának, ami azonos irányelvek szerint menedzselhetővé teszi a társadalmakat. A „múltfeldolgozásnak” egy célja van: az öngyűlöletben egyneműsíteni a nyugati világot. Ne legyenek ábrándjaink, hogy itt a bűnök feltárásáról van szó: a számonkérés gépezete tisztátalannak tekint minden nemzeti karakterisztikumot, ami nem pusztán jelentéktelen ornamentika, hanem a társadalmi-kulturális önszerveződésben megmutatkozó sajátosság. A „megtisztuláson” átesett nemzeteket már csak eurovíziós imázsfilmekbe illő, üres klisék különböztetik meg. A „megtisztulás” katarzisát Mini-Európa jelenti.

A Mandiner hetilap február 11-i számában megjelent publicisztika bővített változata.

Összesen 76 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Vucli Tóbiás
2021. február 14. 08:37
"A bűntudat (...) megmérgezte Nyugat-Európa morálját. Az emberek magukba szívják, mert szeretik: olyan ez nekik, mint a kábítószer. (...) A bűnösség érzete iráni vágy kétségtelenül megtalálja a végpontját az európai liberális társadalmakban: ők az elsők a történelemben, akiket ha megütnek, azt kezdik kutatni, hogy mivel érdemelték ki. A legutóbbi bevándorlási hullám előtt néhány évvel egy baloldali norvég politikust, Karsten Nordal Haukent (aki saját magát feministaként, antirasszistaként és heteroszexuálisként határozta meg) brutálisan megerőszakolta saját otthonában egy szomáliai menekült férfi. Az elkövetőt elkapták, és DNS-vizsgálat segítségével beazonosították. Miután négy és fél évig volt börtönben, a támadót visszatoloncolták Szomáliába. Mindezek után a norvég médiában a férfi arról nyilatkozott, hogy bűntudatot érez emiatt. Sőt, még 'felelősnek' is érezte magát, mert támadójának vissza kellett mennie a szülőhazájába. (...) '...ahol sötét és bizonytalan jövő vár rá.' " Douglas Murray: Európa furcsa halála, Alexandra, 2018. 172-173-174. Sok hasonló konkrét esetet ír le. Az okok? Kollektív bűntudat a holokauszt miatt -- a zsidók menekülését látják ismétlődni a "szírek" stb.-k történetében. (Mintha a menekülő és esetleg befogadást is nyerő zsidók a munkanélküli segély felmarkolásában, robbantásokban és szexuális erőszakban jeleskedtek volna -- V.T.) Bűntudat a gyarmatosítás miatt. (Tényleg, azóta, hogy ennek vége, mennyit fejlődtek az adott társadalmak! -- V.T.) Az európai liberális hagyomány, mely teret enged minden, minket érintő kritikának, de azonnal rasszizmusról visong, ha vki a jövevények egyes szokásait tenné kritika tárgyává. Mazochizmus -- ezáltal kiemelkedni a jelentéktelenségből. Pilitikai haszonszerzés. Mindeközben... ...Törökországban "Az örmény népirtás puszta megemlítése is törvényszegés, amelyért börtön jár." (170.) Stb. A próféta kritizálásáért halál, lefejezés jár. A nyugat újságírói és politikusai internalizálták a félelmet. (Megtanultak kussolni és térden állva sz...ni. -- V.T.) Az egyes merényletek és bűncselekmények után sorra jelennek meg az önhibáztató nyilatkozatok. A nyugat bűntudatban fetreng. (Több generációval korábbi dolgok miatt.) Nem mer, nem tud a maga érdekében cselekedni. A jövevények nem szenvednek ebben a betegségben. A most zajló lefejezéseket-egyebeket a bennük részt nem vevő közösségük erkölcsi helyesléssel támogatja. Tényleg, ki fog itt túlélni? Mennyire gyümölcsöző generációkat az öngyűlöletre idomítani?
mucsay
2021. február 13. 17:13
abszolut.
egripeti77
2021. február 13. 15:49
A szégyenérzet-gyártás egy business. Valaki keményen profitál belőle, nyilván nem az, akiben keltik. Az már csak másodlagos hozadék, hogy a szégyenérzetben tartott nép lassan elveszíti nemzeti jegyeit és elkezd nem nemzetként viselkedni. Egy német fiatal nem érti már, hogy a Ryan Közlegyény Megmentése és a Becstelen Brigantik című filmben mi a probléma azzal, hogy ő az amerikaiaknak szurkol. Egyszerűen nem érti, hogy akit ott lőnek, ütnek, gyaláznak, megaláznak, azok az ő ősei, nagyszülei, nemzete (függetlenül attól, hogy erkölcsileg hogyan magyarázzák a győztesek a háborút). Ha már nem mernek német zászlót lengetni a National 11 meccsein, az szembeszökő jele a nemzeti egység széthullásának. Tényleg van 80 millió ember, akik egy angolosodó német nyelven beszélnek és jól élnek anyagi szempontból és ennyi. Kohézió, az nincs.
patópál
2021. február 13. 14:13
Nem csak az identitásról van szó. Aki szégyenérzetet tud kelteni benned, az hatalmat gyakorol feletted.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!