A „szembenézés” a legkevésbé sem organikus folyamat: indoktrinációt, folyamatos nyelvi erőszakot, a közös hivatkozások módszeres kiforgatását jelenti. Rendeld alá az iskolai tananyagot az önvádnak, traktáld a fiatalokat a transzgenerációs lelkifurkával, kérj kollektíven bocsánatot minden külföldről importált, helyi viszonyok között persze értelmezhetetlen sérelem miatt, tedd a szégyenkezést a kultúra alaphangjává – és kész is van az a „nemzet”, ami egyének számszerű összegét jelenti bármiféle összetartó kapocs nélkül.
Egy összegnek nincs önbecsülése. Mint ahogyan egy összeg puszta alkotóelemének sem lehet önbecsülése. Amit a nemzeti önképpel művelnek, az szorosan összefügg az egyéni méltóság felszámolásával. A kollektív és az egyéni szuverenitás sorsa elválaszthatatlan. Korunk minden meghatározó jelensége – közösségi média, ellenőrzési mechanizmusok, exhibíciós mánia, áldozati kultúra – módotjelent arra, hogy végképp megtörjék ellenállásunkat, kiszolgáltatottá és akaratnélkülivé tegyenek bennünket. A kulcsszó a „transzparencia”, mint azt Byung-Chul Han filozófus magyarul nemrég megjelent könyvében remekül bemutatja.
Hogy a „múltfeldolgozás” hogyan hat, arra Németország a legriasztóbb példa, ahol minden elfogadható mértéken túl komplexusossá tették a nemzethez való viszonyulást. De az Egyesült Államokat is érdemes figyelni, ahol mostanság tagadják meg az – európai érzéknek olykor valóban bombasztikus – patriotizmust,
különböző elnyomások horrorshow-jává írják át múltjukat.
Sokatmondó az a 2004-2005-ben készült kutatás, amiben kétezer amerikai középiskolai tanulót, illetve kétezer 45 év fölötti állampolgárt kértek arra, nevezzék meg Kolumbusz óta – az elnökökön kívül – a tíz leghíresebb amerikait. Martin Luther King, Rosa Parks, Benjamin Franklin, Susan B. Anthony, Harriet Tubman, Thomas Edison, Amelia Earhart és Oprah (!): e nevek túlnyomó többsége olyan kollektív önképet jelez, amelyet immár nem nemzeti elbeszélések, hanem emancipációs küzdelmek globális érvényű mítoszai alakítanak.