Nagy lendülettel megy neki a szuverenitás (népszuverenitás) eszméjének a vonalas balos Mérce szerzője, most épp annak apropóján, hogy kedvenc brazil elnököm Brazília belügyének titulálta az Amazonas-régió erdőtüzeinek problémáját: „miként kezelik az egész emberiség jövője számára katasztrofális következményekkel fenyegető amazóniai erdőtüzeket, Brazília belügye, senkinek semmi köze hozzá”.
Majd ezután rövid gyorstalpalót tart azzal kapcsolatban, hogy a szuverenitás újkori találmány, amit polgárháborús válsághelyzet szült, s ugyan korábban is voltak uralkodók, a Föld egyértelmű felparcellázása nem volt napirenden. Szerintem a helyzet kissé bonyolultabb, de a mércés cikkben a szuverenitás-történeten túl sokkal érdekesebb megjegyzések vannak, inkább koncentráljunk azokra.
Van ugyanis benne egy eszmefuttatás a nép mítoszáról. Itt egy vérbeli ellenforradalmár megnyalná a tíz ujját, félig előbújik belőlünk Joseph de Maistre és Louis de Bonald, a nép mítoszának reakcionárius kritikusai, akik szerint azért nincs népszuverenitás, mert nincs egységes népakarat, és önmaga felszámolója az az ország, aminek több millió szuverénje van.
Ez viszont nem jelenti azt, hogy nép ne lenne.
A bennünk lakozó francia ellenforradalmárok azonban vissza is bújnak, amikor arról értesülnek, hogy a nép úgy, ahogy van, hatalmi konstrukció: a nép „nem egy eleve adott entitás, hanem hatalmi küzdelmek eredménye, így mikor a demokrácia és önrendelkezés nevében kiállunk a népszuverenitásért, fel kell tennünk a kérdést, hogy melyek azok a hatalmi viszonyok és érdekek, amelyek meghatározzák, hogy egy adott kontextusban ki számít »nép«-nek: kinek volt hatalma formálni azt a diskurzust, amely arról szól, ki tartozik »közénk«, kinek az érdekeitől tekinthetünk el és kikkel állunk szemben”.