A kérdés persze csupán annyi:
tud-e igazi hősünk lenni a hercegprímás? A hősökre ugyanis nemcsak hivatkozni kell, hanem tetteiknek vagy éppen gondolataiknak meg is kell felelni. Követni kell őket.
Mindszenty esetében mind a kettő fontos, mert szinte mindig tökéletes összhangban voltak tettei és szavai, lénye konkrét volt.
A jobboldal – a modernség és a demokratikus világgal szembeni kényszeredett megfelelésigényét a vérében hordozva – hajlamos torzított hősöket kreálni magának. A politikai hős, akit mi követendőnek tartunk, olyasvalaki, akinek a gondolkodása stílusos, eredeti, sejtet inkább, amíg nem az övé a hatalom és a cselekvés, a megvalósítás lehetősége. Győzni akar, és persze a legjobb, ha győz is. Ha nem, akkor bukása tragikus, komor, de felemelő, legyőzetve győz, amit Mindszentyre is sokan igaznak tartana. A jobboldal hőse tompítja a forradalmi, progresszív folyamatokat, megtart, helyreállít, épít és ezzel – inverz módon – semlegesíti, szerencsésebb esetben eltörli a baloldalt is.
A torzítás a fő eszközhasználatban következik be; a médiumok, mint meghatározó hatalmi ág, nem fogadnak be, csak olyan hőst, aki megfelel a korszellemnek és mediatizálható (közvetíthető). Ebben pedig a baloldal szinte verhetetlen, a politikai célok párhuzamosan futva, de ugyanoda kezdenek tartani, nem lesz különbség: progresszió, utópiagyártás, anyagelvűség. A jobboldal ezért torzítja a hőseit – Molnár Tamás szerint legkésőbb 1945 óta –, és defetista beállítottságú lesz, a válság terméke, végső soron könnyű préda.
Amikor tehát azt mondjuk, hogy Mindszenty a hősünk, akkor érdemes megnézni, hogy torzulás nélkül tudjuk-e követni és mércének tartani? Mindannyian a válság emberei vagyunk, így hősünk is az. A jobboldal több évszázados alapélménye az, hogy a környezetünk, a közösségeink zuhannak, ezért meg kell menteni, más irányba kell állítani azokat. A hős az, aki ezt vagy megteszi, vagy legalább megpróbálja. Mindszenty inkább az utóbbi, ami nem őt, képességeit, hanem az ellencunamit minősíti, amelyben létezett és cselekedett.