Érdeklődéssel és meglepve olvastam Trombitás Kristóf minapi, az állítólagos Nagy Imre-kultuszról szóló cikkét. Reményeim szerint az 1956-os forradalom és szabadságharc kivégzett miniszterelnökének történelmi szerepéről legalább olyan tartalmas és gondolatébresztő vita veszi kezdetét a Mandineren, mint Horthy Miklós kormányzóról és a kuruc-labanc ellentétről.
Tanácsos lenne némi sine ira et studio tisztánlátás és méltányos számvetés egy olyan férfiú életútja tekintetében, akinek erényeit és érdemeit hol feldicsérik, hol pedig nem csak elvitatják, hanem újabban őt magát a történelmi emlékezetből is kiirtanák, mint egy „velejéig kommunista”, „hazaáruló”, „nemzetvesztő”, „gonosztevő” és „mérhetetlenül negatív alakot”.
A szavaink választása nem csupán körültekintő stilisztikai és esztétikai, hanem felelősségteljes erkölcsi feladat is, és e választás végső soron önmagunk felett kimondott ítélet, erkölcsi értékrendünk és gondolkodásunk hű tükre. Nagy Imre élete utolsó pillanatáig meggyőződéses, ha úgy tetszik, „velejéig kommunista” maradt; ám ha őt „nemzetvesztéssel”, mi több, „hazaárulással” vádoljuk,
akkor vajon mivel vádolhatnánk és milyen jelzőkkel illethetnénk a 20. század két legkártékonyabb figuráját, Szálasit és Rákosit,
vagy azt a Kádár Jánost, aki 1956. november elsejének délutánján Nagy Imre többpárti kormányának államminisztereként beült egy lefüggönyözött gépkocsiba a Bajza utcai szovjet nagykövetség előtt, s három nap múlva egy szovjet bábkormány elnökeként tért vissza az országba? Vajon ki a moszkovita hazaáruló? A törvényes miniszterelnök, aki a bitófa felé vezető úton sem tagadta meg a forradalmat, vagy Hruscsov kebelbarátja és Tito marsall kiszemeltje, aki szovjet szuronyokkal fojtotta vérbe az „ellenforradalmat”? Ki hát a gonosztevő?
Úgy vélem, a kérdések kérdése végső soron az – e kérdésfeltevésig vitapartnerem egyébként nem jut el, de markáns és vitatható kijelentései ebbe az irányba mutatnak –, hogy lehet-e helye egy meggyőződéses kommunista politikusnak a nemzeti történelem panteonjában?
Meggyőződésem, hogy Nagy Imre esetében e kérdésre határozott igennel kell felelnünk, holott előélete egyáltalán nem predesztinálta őt e történelmi szerepre, de a forradalom alatti és utáni cselekedetei alapján méltóvá vált a közmegbecsülésre. Úgy is fogalmazhatnék, ha netán idült szívpanaszai, amelyek egyébként inkább pszichoszomatikus eredetűek voltak, és többnyire akkor léptek fel, amikor nem talált kiutat egy-egy kutyaszorítóból, 1953 előtt elvitték volna, aligha emlékezne rá az ország, de az 1953-as „új szakasz”, és még inkább a forradalom révén beírta magát a történelemkönyvekbe.