Az álhírek terjesztésével a vesztünkbe rohanunk: ijesztő gyakorlat terjed a közösségi oldalakon
Négyből három hírt anélkül osztanak meg a felhasználók, hogy elolvasnák. Íme, az álhírek terjedésének pszichológiája.
Az embereket zavarják a gusztustalan hirdetések.
„Aki azt hiszi, hogy már leáldozott az ócska, szexista reklámoknak, az nagyon téved. Az 50-es, 60-as évek nőgyűlölő hirdetései is megirigyelhetnék azt az ötletet, amivel a Netpincér állt elő. A Széna téri plakátjukon túlszexualizált módon megrajzolt nők szerepelnek, akiknek semmi közük ahhoz, hogy hányféle pizzát lehet tőlük rendelni.
A Széna téren láttam azt a plakátot, amelyen egy malaccal intim kapcsolatba kerülő gumibaba-szerű nő egy csirkével, vagy kakassal (?) a fején látható, alatta pedig az áll, hogy »szaftos pipimell« és »válogatott malacságok«. Azt, hogy a malac miért ül egy vödörben, nem tudtam megfejteni. Ez alatt pedig a nyugati szexipar ízlésvilága szerint megrajzolt (hatalmas mellek, gyerekméretű csípőbőséggel és nagy fenékkel kiegészítve) testű, gésák hirdetik, hogy »háromfogásos vacsora« is rendelhető. Ami persze utalás arra is, hogy a két nő egy-egy fogást jelképez. Persze még ezt is ügyetlenül oldották meg, lehagyták a harmadik nőt, gondoltam én. Majd felvilágosítottak, hogy itt bizony a férfi, azaz a potenciális vásárló (aki persze heteroszexuális férfi) a »harmadik fogás«. A két gésával együtt alkotják az »édeshármast«.
A plakát egyéb, dadaistának tűnő, értelmezhetetlen elemekkel van tele (például egy kecske mekeg a sarokban), de ez a legkisebb gond. Nem az a baj, hogy ez egy zavaros, kifejezetten gyerekes reklám. Nem az a gond vele, hogy az ember két-három perc szisztematikus értelmezés után is kicsit fejbe kólintva érzi magát a sok felirattól, a rajzolt figurák harsányságától, vagy nem érti, hogy mit is kínál ez a cég pontosan neki.
(...)
Netpincér, rossz hírem van. Az embereket zavarják a gusztustalan hirdetések. Már Magyarországon is egyre gyakoribbak a szexista reklámokkal kapcsolatos panaszok. Ugyan arra, hogy Franciaországhoz hasonlóan a nők kivonuljanak az utcára a méltóságot sértő hirdetések miatt, még várnunk kell. A civil szervezetek küzdelme ellenére itthon igen ritkán marasztalják el a cégeket, de ez alól kivétel volt a Zalabaromfi Zrt. hírhedt »bomba csirke« reklámja, amit a botrány hatására eltávolítottak a közterekről.
Cégek, hirdessetek jól, mert szó szerint a saját túlélésetek múlik rajta! Vásárlók, ti pedig tegyetek panaszt, bojkottáljátok az adott terméket, ha ízléstelennek és sértőnek találjátok a reklámokat!”