Schiller Róbert A kételkedés gyönyörűsége című kötetében Kosztolányi cikkét idézi, amelyben arról számol be, hogyan bizonyította be fiatalkorában a nagy nemet vegyésznek, Liebignek, hogy a magyar nyelv „nemcsak benső szépségeinél, hangzatosságánál és tömörségénél fogva” alkalmas a (természet)tudományok művelésére, hanem azért is, „mert nyelvtanának, szófűzésének egyszerűsége és szabatos világossága következtében erre hivatottabb is, mint némely bonyolódottabb nyugati kultúrnyelv”.
Később Staar Gyulára hivatkozik, aki magyar és külföldi fizikusokkal készített interjúkat. Staar szerette volna megtudni, van-e annak szerepe a tudósok munkájában, hogy magyarok. Balázs Nándortól, a Magyarországon tanult, 23 éves korától fogva Hollandiában, Írországban, majd Amerikában dolgozó fizikustól kapta a legmeggyőzőbb választ. „…van-e valami közös ezekben a nagyságokban, Neumannban, Wignerben, Pólyában, Fejérben, Rieszben…? Akkor döbbentem rá, igen, van, de az annyira szem elé álló, annyira triviális tény, hogy azért nem gondoltam, nem gondoltak rá mások sem. Igen, a nyelv, az anyanyelv…A magyar nyelv sajátos vonása a tárgyszerűség, a konkrét hasonlatokra, képekre építő kifejezésmód. A konkrétumot nem annyira a főneveink, hanem igéink adjak meg, s a magyar nyelv hihetetlenül gazdag az igék módosulásaiban is (…) Nem járok tehát messze az igazságtól, amikor azt mondom, hogy a szellem es a nyelv összefonódásának vagyunk itt a tanúi.”
Folytathatjuk Schiller Róbert szemlélődését Kati Marton könyvének megidézésével. A „Kilenc magyar, aki világgá ment es megváltoztatta a világot” Teller, Neumann, Szilárd es Wigner valamint két filmrendezőről:Kordáról és Curtizről, két fotóművészről: André Kertészről és Robert Capáról és egy íróról: Koestlerről szól. A címlapon neveik két változatban; ahogyan anyakönyvezték, és ahogyan megismerte őket a világ. Kissé nosztalgikus és dicsőítő ének ez az egykori Budapestről. Ezt rombolta szét a háború, a forradalmak, Trianon, innen tartotta célszerűbbnek a távozást a kilenc világhírű magyar. Valamennyien magyar tudatú asszimilálódott, vallásuktól kitért, zsidó családból származnak. Nagypolgár, értelmiségi, proletár – a családi háttér szociálisan különböző volt.
A dualizmus korának liberalizmusát, az emancipációt, a vallási-faji korlátok elhagyását egyformán élhették meg.