Orbán Viktor és a marketing: a kormánypárti kétharmad kommunikációs okai

2018. április 11. 08:48

A Fidesznek a migráció témájával ügyesen sikerült rákapcsolódnia a Magyarország „a keresztény Európa pajzsa/védőbástyája” jól ismert toposzára.

2018. április 11. 08:48
Berze Márton
Marketingszöveg

„Fontos, hogy a »nemzetvédő Fidesszel« szemben a párt kommunikációjában nem politikai ellenfelek sorakoztak fel, hanem »globális szereplők” (ENSZ, EU, Brüsszel stb.), egy plakáterdőkkel és reklámszpotokkal alaposan felépített antagonista (Soros György) és »hazai ügynökei« (Soros-hálózat, Soros-bérencek, Soros-pártok, Soros-jelöltek stb.), valamint a »határainkat ostromló migránsok milliói«. Érdemes megfigyelni, hogyan idomult hozzá a Fidesz retorikai készlete a választott narratívához. Ütközet, csata, háború, harc, küzdelem, idegen, veszély, feltartóztatás, Soros, migráns, Brüsszel, kapu, határzár, illegális, védelem – szavak, amelyek egyetlen Orbán-beszédből sem hiányozhattak az elmúlt években. 

A Fidesznek a migráció témájával ráadásul ügyesen sikerült rákapcsolódnia a Magyarország »a keresztény Európa pajzsa/védőbástyája« jól ismert toposzára is, amivel eredményesen mozgósított vidéki, vallásosabb, általában alacsonyabb politikai aktivitású társadalmi csoportokat is. Ebből a választói klaszterből 200 000 új szavazót merített a Fidesz és általuk tudott nyerni listán minden megyében meggyőző fölénnyel, egyúttal be is söpörte három kivétellel a vidéki egyéni választókörzeteket. A végeredmény ismeretében tehát kijelenthetjük, hogy e narratíva és a kapcsolódó üzenetek úgy mentek át a magyar társadalmon, mint kés a vajon.

Oké, de hogyan érte el Orbán Viktor és a Fidesz, hogy a választás szinte kizárólag az ő témájukról szóljon és a kampány az általuk meghatározott kommunikációs kereten belül maradjon? Csak a médiatúlsúlynak és a szinte korlátlan erőforrásoknak köszönhetően sikerült »átnyomniuk« a témájukat vagy más tényezők is hozzájárultak a kommunikációs sikerhez?

A miniszterelnök által évekkel ezelőtt felvázolt centrális erőtér modelljében a Fidesznek kétpólusú, jobb és baloldali ellenzéke van, amelyek egymással korlátozott koordinációra képesek és önmagukban is megosztottak. Ezt a politikai modellt erősíti a választási rendszer, valamint a párt- és kampányfinanszírozás rendszere is. És ez a politikai modell április 8-án tökéletesen működött. A Fidesszel szembenálló politikai erők fragmentáltságából és egymáshoz képest meglévő jelentős ideológiai távolságból következően a kormánypárti narratívával szemben legfeljebb elméleti lehetőség volt egységes ellenzéki alternatíva és közös üzenet megfogalmazására.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 64 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
zakar zoltán béla
2018. április 11. 18:25
.,ytiüó9tö,é mlööööööei
Szőke Ciklon
2018. április 11. 17:36
Kevés lett volna a győzelemhez csak a migránsozás, ha a nyolc év alatt nem tett le volna az asztalra sok jót ez a kormány. Ja, és ha a balliberális média nem utáltatta volna meg magát a sok mocskolódással!
Natali
2018. április 11. 15:48
Nagyon vonzó és szexi lány vagyok. Szeretek utazni. Olyan embert keresek, aki meghív engem. Megmutatja az országot vagy a várost. És csak legyen egy jó idő együtt. Saját fotóim a https://goo.gl/iykWCV oldalon Ezen az oldalon is elérhetőek a kapcsolati adatai
szamocza
2018. április 11. 13:51
Érdekes, ebben a hatalmas média túlsúlyban mégis el tudod böfögni roppant tudományos gondolataidat. Hatalmas nagy mért miért nem kamatoztattad az ellenzéknél? Aki másképp látja a dolgokat, az biztos csak egy félrevezetett bunkó gumicsizmás vidéki surmó, aki nem lát távolabb mint a belé ültetett toposzok narratívák.......
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!