hiszen ősatyáink, a sokat kárhoztatott fehér, halott férfiak, úgymond, leigáztak másokat, és ez az elnyomás tette gazdaggá a Nyugatot. Senki sem tagadhatja, hogy ebben van igazság, ám a bűntudat ájtatos hangadói elfeledkeznek arról, hogy minden civilizáció bűnben fogant: a hódítás és más népek leigázása nem kizárólag a nyugati emberek hajlama. A kínaiak is meghódítottak más népeket, még az afrikai törzsek – a „nemes vademberek” – is gyilkos háborúkat vívtak egymással (nem egyszer kiirtották egymást); summa summarum, ez az emberi természet árnyoldala; ha tetszik, ha nem, mindannyian hajlamosak vagyunk a bűnre.
A haladó szellem bürokratái a nemzedékek hosszú sorának erőfeszítéseként létrejött civilizációt és a történelem egészét korunk totális ellentéteként állítják be, és felhatalmazzák magukat – micsoda gőg Isten szerepében tetszelegni! –, hogy saját, véglegesnek gondolt kritériumaik alapján ítéltessék meg a múlt. Lehet-e csodálkozni ezek után, hogy az angolszász egyetemek politikailag hiperkorrekt tananyagán pallérozott elméjű ifjak – akiket arra tanítanak, hogy minden társadalmi megnyilvánulásban mutassák ki a nők, a szexuális kisebbségek és a különböző származásúak elnyomását – tagadják civilizációnk létjogosultságát, megvessék a nyugati emberek erényeit, ősatyáink hagyatékát pedig eltékozolják?
Érdemes lenne egyszer elgondolkodni azon, hogyan teszi tönkre a demokráciát és a diákság lelkivilágát a politikai korrektség dogmáit fejekbe plántáló felsőoktatás és az egész rendszer fölött bábáskodó értelmiség. A tananyag kiherélése és meghamisítása, attól tartva, hogy ne adj’ Isten elhangzik valami sértő, nem csiszolt, hanem sekélyes elméket, nem erényes, hanem hitvány polgárokat teremt.
Ami a Carmennel történt, ugyanúgy elválaszthatatlan a korunk emberét sújtó renyheségtől, mint napjaink szobordöntögető és képromboló indulataitól. Bizet egyetlen bűne, hogy a mi születésünk előtt jött a világra. Nem részesülhetett abban az evilági üdvözüléssel felérő földöntúli boldogságban, hogy a mi túlérzékeny és felvilágosult korunkban éljen, így aztán egyre-másra halmozta förtelmes vétkeit.
Ám a firenzei opera színpadán beteljesült a végítélet: Don José meglakolt, Carmen keze által veszett el!