A Google-autó 1,8 millió mérföldje vagy a hétfői látványos Uber-bemutató ellenére sincs még önvezető autó, és úgy tűnik, az autógyártó nagyágyúk megelőzhetik a Szilícium-völgyet.
2016. szeptember 17. 09:00
p
0
0
1
Mentés
„A Szilícium-völgy belehajszolta magát a dollárbilliós téttel bíró legújabb kereskedelmi őrületbe, hogy ki fogja uralni a robotautós személyi közlekedést. Ugyan a völgy legünnepeltebb high-tech nevein (Apple, Google, Tesla, Uber) a legtöbb rivaldafény, mégis úgy tűnik, akadoznak a kivitelezéssel. Akiket – legalábbis most – le kell győzniük, nem mások, mint az állítólag slampos autógyártók, például a GM, a BMW és a Volvo.
Raj Rajkumar, a Carnegie Mellon Egyetem egyik önvezető autó szakértője és GM-tanácsadó szerint a szilícium-völgyi cégeknek nem egyértelmű, hogyan találják meg a technológiai és pénzügyi szakadást (disruption - a szerk.) az autóiparban.
Nincsenek még robotautók, pedig futurológusok és szinte mindenki arról beszél, hogyan szállítanak minket pár éven belül. Az időzítés vitatott: néhány év, vagy később, valamikor ebben az évszázadban. De mindenki biztos benne, hogy bekövetkezik. Egyetlen kérdés, hogy ki lesz az első, és ki keres a legtöbbet a Morgan Stanley becslése alapján évi 10 billiós iparágban.
Ha követtük az utóbbi napok felhajtását Pennsylvaniában, azt hihetnénk, hogy itt vannak az önvezető autók, és az Ubert kell legyőzni, akkora sajtóvisszhangot kapott a pittsburghi bemutató. Pedig egyik autó sem volt igazán önvezető, mindegyikhez kellett, hogy beavatkozzon a volán mögött ülő Uber-sofőr. Az Uber későn érkezett, és egyik főszereplőt sem előzte meg. Senki nem fejlesztett még valódi robotautót.
A tiszteletreméltó Apple többszáz alkalmazottal próbálkozott a Titán nevű autonóm autón, de úgy tűnik, hogy egyelőre felhagyott vele, és csak az azt megalapozó önvezető rendszeren dolgozik.
A Bloomberg a Google önvezető autó problémáiról számolt be, ami azért érdekes, mert a Google volt az első, hét éve alapított külön részleget, és a járművek kb. 1,8 millió mérföldet tettek meg San Francisco környékén. A cég el is vesztett kulcsfontosságú alkalmazottakat, mert elutasította, hogy a piacra lépjen egy majdnem robotautóval, helyette inkább tökéletesíti a technológiát. Úgy tűnik, soha nem is akart ilyen autót építeni.
Sem a Google-nak, sem az Apple-nek nincs eladó autója. Egyetlen fontos autógyártó sem akar üzletelni velük, mert egyik sem szeretné úgy legyártani az árut, hogy a Google söpri be a dicsőséget. Rajkumar szerint a Google nevet Apple-re cserélhetjük, a helyzet ugyanaz marad.
A Volvo viszont bejelentette, hogy jövőre százfős önvezető autó flottát tesztel, a BMW pedig 2021-től tervez autonóm autókat értékesíteni. A GM valamikor most kezdi forgalmazni első mainstream árfekvésű elektromos autóját, amelyet nem kell 200 mérföldenként feltölteni. A Bolt idővel autonóm lesz, a GM San Francisco környékén már tesztel önvezető Boltokat. A Tesla csúcsdarabjai még tovább bírják, de tízezer dollárokkal többe is kerülnek.
A Tesla kívülállónak, Szilícium-völgy és az autógyártók kereszteződésének tűnik. Életre is kelt a többéves szóbeszéd: az Apple-nek vagy a Google-nak fel kéne vásárolnia.”
A volt EP-képviselő szerint az elmúlt mintegy száz évben a külső erők megtalálták azokat az ágenseket, akik belül tudtak zavart kelteni vagy idegen érdekeket megjeleníteni.
A civil szervezet úgy véli nem igaz, hogy az EU tagállami hatásköröket kíván elvonni Magyarországtól, és ezzel korlátozni kívánja a kormány mozgásterét.