A bencés rend a 19. század végén döntött egy leuveni tanulmányi ház felállításáról, és ehhez 1889-ben kezdtek el telkeket vásárolni a közelmúlt történelmi viharai által letarolt és karakterét vesztett keizersbergi dombon. Az építkezések nagyratörő, de végül szerényebb formában megvalósított tervek alapján 1897-ben kezdődtek meg, és a kolostor a 20. század közepére nyerte el mai arculatát. A kolostor látképét uraló 15 méter magas, gyermekét kézben tartó Mária-szobor 1906-ban készült el. A második világháború utolsó évei során zajló éjszakai bombázások a kolostort sem kímélték, az épületet 1944 májusában olyan súlyos bombatalálatok érték, hogy egy időre lakhatatlanná vált.
Fontos változást hozott a kolostor Leuvennel és a leuveniekkel való kapcsolatában a 2010-es év. Ősszel a kolostor szinte teljes kertjét megnyitották a nagyközönségnek nyilvános városi parkként. Most már bárki sétálhat a kolostort körülvevő, ösvényekkel gazdagon átszőtt, korábban elzárt területen, e valóban történelmi kisugárzású és időtlenséggel átitatott környezetben.
*
Tradíció. A zaj és zaklatottság mai világában feloldódott ember közvetlen anyagaisságon túli érzéketlenségét, vakságát jól jelzi, hogy az öt tagból álló szerzetesközösség élete gyakorlatilag észrevehetetlen az első napokban. Ami mégis eljut a vendéghez, az nem több mint nagyon alapvető, zajszerű benyomások: csengetés, már hajnalban is, a liturgiákra igyekvők lépéseinek dobogása, a templomból esetlegesen felszűrődő orgona-összhangzattöredékek, véletlenszerű találkozások a reggelinél a kedvesen mosolygó, de nem túl bőbeszédű szerzetesekkel. Teljesen idegen és más világ, saját szabályokkal, mely mégis valahogy hívogató.
Egy idő múlva, akinek van füle, meghallhatja – bármennyire is furcsa ezt így kimondani – a csendet. A csendet, amely a parkot, a kolostor folyosóit, az étkezőt, a kolostor belső kertjét és a szobákat is uralja. Keizersberg valójában, főleg nyaranta, amikor az ott lakó diákok legnagyobb része hazamegy, a csend birodalma. A folytonos és mindent átható csend kezdetben kifejezetten zavaró, ijesztő a nagyváros számtalan, gyakran igen harsány zajait már teljes mértékben lénye részévé tevő embernek. Itt nincs dudálás, autózaj, kiabálás, a szomszédból átszűrődő duffogás, kutyaugatás, villamos-csörgés, légkalapácsolás, ajtócsapódás, hanem csak kiegyensúlyozott, az embert önmaga felé vezetni képes, mindent beborító csend van. Persze, itt is huhognak baglyok a parkban, csiripelnek a madarak, esetleg jönnek-mennek a folyosókon, de ennek ellenére mindent áthat a csend. A csend segít, bátorít olyan kérdések feltételére és olyan hangok meghallására, amelyeket általában elnyom a nagyvárosi, modern, lényünktől eltávolító zaj. Ebbe a csendbe simulnak bele, ezt erősítik fel a szerzetesek mindennapi életének hangjai – csengetés, lépések, énekhangok, és orgonazene.