Kína ma a világ második gazdasági és harmadik katonai hatalma, a világ legősibb ma is élő civilizációja. Mégis az európai gondolkodás csak a XVIII. század körül kezdett Kína felé fordulni. Ez azonban akkor még általában nem jelentett többet a főúri kastélyokban megjelent kínai szobáknál, vázáknál, egyéb műtárgyaknál és kínai motívumoknál. A második világháborúban a kínai polgárháborút átmenetileg felfüggesztő Japán elleni harc még aligha nevezhető a világháború sorsát alapvetően befolyásoló katonai küzdelemnek, mégis az ország súlyát jelzi, hogy az ENSZ megalakulásakor Kína – úgyis mint atomhatalom – a Biztonsági Tanács 5 állandó tagjának egyike lett. Az 1972-es Nixon-látogatás már egyértelmű jele volt annak, hogy Kína a demokratikus világból nézve sem tekinthető a kommunista világ szovjet hegemónia alatt élő bábállamának.
Mégis Kína a kétezres évektől vált igazi slágertémává. Addig az ország a mindennapokban legtöbbször csak az olcsó textil-termékek és a kínai piacok kapcsán került szóba.
Azóta Kína rövid idő alatt elképesztő, emberi ésszel nehezen felfogható fejlődésen ment keresztül. Pár ezer lakosú halászfalvak helyén néhány év alatt tízmilliós nagyvárosok nőttek ki a földből. Nem csoda, ha a gazdasági gondokkal küszködő nyugati világ egyre tágabbra nyitja kapuját Kína előtt és egyre jobban támaszkodik Kínára, sőt mára olyan kölcsönös pénzügyi függőségek alakultak ki, amelyek a globalizáció előtt elképzelhetetlenek lettek volna. Gondolta volna-e bárki, akárcsak 25 évvel ezelőtt, hogy eljön az az idő, amikor Sanghajban több felhőkarcoló van, mint az Egyesült Államok nyugati partján összesen és hogy Pekingben több a McDonald’s, mint New Yorkban? Ma "új Kína" tudhatja magáénak a világ legnagyobb repterét, (repterekből öt év alatt több mint száz újat építettek), a világ első fenntartható városát és a világ legmagasabb felhőkarcolóját. A Kínában végbemenő folyamatokat nemcsak a gazdasági mutatók, hanem a kínai életmód változása is jól szemlélteti.
Francesco Sisci könyve éppen abban nyújt nekünk támaszt, hogy megérthessük ezt a számunkra még mindig nehezen felfogható, a sajátunktól nagyon eltérő civilizációt. A Kínához és a kínaiakhoz való viszonyulásunk a XXI. század meghatározó politikai kérdése, eredményességének elengedhetetlen feltétele az ország, a civilizáció és a kínai emberek motivációinak megértése.
Egy kínai mondás szerint: a félig elmondott mese sok hazugság alapja. Ez igaz Kínára is. Beszélhetünk a mindenkit lenyűgöző gazdasági fejlődésről, beszélhetünk Kína egyre jelentősebb világpolitikai szerepéről, de beszélnünk kell azokról a tízmilliókról is, akik a nyugati gazdasági nyitás ellenére továbbra is a pártállam elnyomásával kénytelenek szembesülni, és azokról is, akik keresztényként a vallásszabadság hiánya folytán hitük miatt szenvednek el üldöztetést. Amikor Kínáról beszélünk, nem feledkezhetünk el a keresztényekről, a tibetiekről, a politikai ellenzékről és a Tienanmen térről sem. És nem feledkezhetünk el arról a kínai mondásról sem, amely szerint: csúnya a zsarnokság, de a fortélyos elnyomás még undokabb.