– a gazdasági szabályozás gyökeres reformja továbbra is várat magára: nyílt és/vagy burkolt támogatást élveznek az anyagi erőforrásokat alacsony hatékonysággal, a környezet kárára felhasználók (pl. a fosszilis energiahordozók felhasználói és a közúti közlekedés); gyakorlatilag érzéketlen a fenntarthatóság/környezetvédelem célkitűzései és a közérdeket érvényesíteni hivatott szempontjai iránt az adó- és árrendszer;
– nemcsak az agrárium vállalkozásainak vezetői körében (ahogy erre rá is mutat az elemző rész), de az önálló és fejlődőképes mezőgazdálkodó réteg létrejöttében is fontos szerepe van az általános és a szakképzettségnek, a fenntartható és a klímaváltozásra megfelelő válaszokat adni képes gazdálkodás mikéntje megismertetésének – erre vonatkozóan sem a közoktatásban, sem speciális képzési programok formájában nem érzékelhető előrelépés.
Az agrárium az egyetlen ágazat, amely számottevő mértékben tudna hozzájárulni a klímaváltozás mérsékléséhez, jelenleg csak szerény mértékben nettó szén-dioxid elnyelő. Az itt eszközölt fejlesztések révén ezen a téren jelentős mértékű előrelépésre van lehetőség – oly módon, hogy az ezt szolgáló programok egyben hozzájáruljanak a gazdálkodás általános hatékonyságának javításához, a foglalkoztatás számottevő bővüléséhez – a népesség helyi felvirágoztatásához – nemkülönben nemzeti kibocsátás-csökkentési célkitűzéseink megvalósításához. Ehhez azonban e fejlesztések klímapolitikai hasznainak fel- és elismerésére, az itt előirányzott programok sokrétű támogatására lenne szükség. A teljesség igénye nélkül az alábbi területeken:
– a vidéki vállalkozások és a helyi kommunális szolgáltatások energiahatékonyságának jelentős javítása – különös tekintettel a helyi energiaellátás kiépítésére. Itt fontos szerepe van a megújuló energiaforrások kiaknázásának, de a program ezt főként biomassza, geotermikus- és kisebb mértékben napenergia hasznosítására alapozná. Pedig a megújuló energiaforrások kiaknázása klímavédelmi szempontból csak akkor lehet igazán hatásos, ha nagymértékben támaszkodik a gyakorlatilag káros kibocsátás-mentes nap- és szélenergiára, nemkülönben a törpe vízművekre és a geotermikus energiát hasznosító hőszivattyús energiatermelésre. Mivel a biomassza közvetlen elégetése, nemkülönben a biogázból történő kapcsolt hő- és áramfejlesztés is CO2-kibocsátással jár, itt legfeljebb a tüzelőberendezések korszerűsítése hozhat némi kibocsátás-csökkentést. E körülményeket tükrözni kellene a megújuló energiatermelő technológiák támogatási feltételeiben is. Biomassza elégetése ebből a szemszögből abban az esetben a leghatékonyabb, ha egyébként is kezelést igénylő hulladékok vagy külön erre a célra termelt másodlagos energianövények (nem erdők) szolgáltatnak hozzá alapanyagot. Az erdőkben keletkező hulladékot és a mindenképp letermelendő tűzifát célszerűbb tovább feldolgozott formában (pellet, granulátum, kalodázott felvágott fa, szociális tűzifa) az adott körzet településeinek korszerűbb tüzelőberendezései számára vagy exportra szállítani. Álló erdőt erre a célra kitermelni – a CO2-nyelőt megszüntetni – ellentmond a klímavédelmi célkitűzésnek. Az állattartó telepek, élelmiszeripari létesítmények mellett létesített biogáz termelő létesítmények szintén fontos környezetvédelmi feladatot látnak el (feldolgozva a máshol begyűjtött, erjeszthető hulladékot is), ezért szintén kellő támogatásban részesítendők – feltéve, hogy megoldják a gáz elégetésekor keletkező hő hasznosítását is;
– a helyi energiaellátó rendszerek létesítésének jelentőségét a program is elismeri, a jelenlegi gyakorlat viszont ellentmondásokkal terhelt Különösen érthetetlen, hogy milyen meggondolások és szakmai megalapozás alapján maradt ki az EU-val egyeztetett, 2020-ig szóló támogatási programban (KEHOP 2.5.6.1. pont) a támogatott megújuló technológiák közül a szélenergia hasznosítása, de ellenkezik a józan ésszel a fényvillamossági panelek és a szélerőművek egyes részegységeinek termékdíjjal terhelése, annak módja is. Ahelyett, hogy e gyakorlatilag káros kibocsátás-mentes technológiák elterjedését életciklusuk induló szakaszában megfelelő mértékű támogatással ösztönöznék és majdani hulladékként történő kezelésükre a termékdíjnál jóval hatékonyabb megoldásokat dolgoznának ki (támaszkodva a koncentrálható begyűjtés lehetőségére alapozott speciális eljárások alkalmazására – a gyártók bevonásával). Ami pedig a szélerőműveket illeti, az általuk év- és napszaktól függetlenül termelt energia a helyi rendszer akkumulátorai mellett engedélyezett vízkiemelésre, és/vagy alkalmas terményszárítók létesítésével ventilátoros szárításra is felhasználható – mindenütt, szerte az országban.