Nos, az átmenet idején magának az átmenetnek volt egy tágabb európai és annak részeként egy kompakt hazai elmélete. Ez valahogy úgy szólt, hogy a diktatúra után a demokrácia Európának ezen a felén minden további nélkül megteremthető. Nem térek ki most arra (habár bőven megérne egy misét), hogy ez az elmélet egy olyan másik (nem kevésbé kompakt) korábbi elmélet helyébe lépett az 1980-as évekre. Ez a korábbi elmélet még egyáltalán nem hitt univerzális megoldásokban, így eszébe nem jutott kitűzni „a liberális demokráciát mindenütt” grandiózus perspektíváját. Azok a tranzitológusok azonban, akik az 1980-as évek közepére uralkodó helyzetbe kerülnek, már egyértelműen ebben a modellben hisznek, s ennek következtében ez a modell lesz a vezérlő csillaga a késő Kádár-rendszer hazai ellen-elitjeinek is.
A magyar átmenet sikerét visszamenőleg nézve nem is egyfajta kivételes társadalmi, gazdasági teljesítmény, hanem a korszellem adja: Európa végre kikecmereghet a történelem hányattatásaiból és Európa új demokráciájaként mi boldogan benavigálhatunk egy új világba, amelyben előtte sosem jártunk. Ez a világ a liberális demokrácia boldog világa, amelynek ígérete a rendszerváltás idején a béke, a konszenzus és a fejlődés. Irtózatosan nagy energiák szabadulnak fel és az első évtized sikereit az adja, hogy ez a korszellem (mint Hegelé a maga idején) emelkedőnek tűnik, és abban a boldog tudatban ringat minket, hogy a történelmi konfliktusokat (amelyekről mit sem tudunk az átmenet idején) magunk mögött hagyhatjuk.
Aztán jön az első figyelmeztető jel, egy „átmenet az átmenetben”, úgy a '90-es évek végén. Amikor a Fidesz először nyer választást és „rendszerváltásnál több” szlogenjével belerondít ebbe az idillbe, sokan átmeneti heveskedésnek gondolják mindezt. El nem tudjuk ugyanis képzelni, hogy egy liberális demokráciában értelemmel bírna az a kitétel, hogy „kormányváltásnál több”. Elvégre ennek a formációnak az a lényege, hogy kizárólag csak szimpla kormányváltás lehetséges. Erre jönnek ők, akik éppen hogy átmeneteltek a jobboldalra, s valami olyanról kezdenek beszélni, ami egyáltalán nem illeszkedik a demokráciáról alkotott felfogásunkba.
2010-re pedig be is végzik, amit 1998-ban megindítottak. Az elmúlt négy év szinte „megfordítja” a liberális demokráciát: ami 1990 után evidensnek és egyértelműnek tűnt, mára épp az ellenkezőjébe fordult. Ott úgy tűnt, vége a történelemnek, most egyre inkább csak történelem van. Akkor a jelenre esküdtünk, ma a múlttal kokettálunk. Azokban az években a liberális demokrácia volt a megváltó elméletünk, ma egyre többen akarnak elfordulni a liberális demokráciától és kezdenek sóvárogni egy másfajta demokrácia után. Ha van abban valami, hogy a liberális demokrácia győzelmének univerzális elve maga is egy korszellem terméke, akkor most azt mondanám: megváltozott a korszellem és mi most ezt érezzük a pórusainkon. Ettől persze még az Orbán-kormány folytathatna más politikát, és letérhetne a Nyugattal való koncentrált összeveszés útjáról, de szemmel-láthatóan ezt azért nem teszi, mert egy másfajta korszellem leheletét érzi, és ez dagasztja a vitorláit.
Hová akarok kilyukadni? Oda, hogy ahogyan rendszerváltáskori „felemelkedésünk”, úgy mai „lecsúszásunk” is viszonylagos. 1990 körül nem azért voltunk előnyös helyzetben, mert a magyar társadalom hirtelenjében megtanult volna nyugatos módon viselkedni; hanem azért, mert a rendszerváltást olyan elitek menedzselték le, amelyek magukévá tették az akkor uralkodó korszellemet. S a mostani helyzet is valami hasonlót mutat: mivel a nyugatos elitek szinte semmit nem tudtak elérni a társadalom nyugatossá tételében, nem csoda, ha a történelem visszatérésének idején olyan elitek lépnének előtérbe, akik elődeikhez hasonlóan a mai korszellemet képviselik.