„Országszerte javában zajlanak az iskolai beiratkozások. Ilyenkor évről-évre előkerülnek a pro és kontra érvek arról, szlovák vagy magyar iskolát válasszanak-e a szülők. Sajnálatos módon a közvéleményben téves berögződések terjedtek el, melyeket nem lehet elégszer cáfolni. A tét ugyanis hatalmas, a jövőnk.
Állítás: Jobban boldogul a gyerek, ha szlovák iskolába jár (sic!)
A legnagyobb közhely, ami sokakat elvakít… Az állítás szociológiai vagy pszichológiai hátterének elemzésére már többen vállalkoztak, rávilágítva az ebben rejlő logikai bukfencekre, zsákutcákra. Megcáfolva, számtalan érvet felsorakoztatva amellett, hogy miért kontraproduktív ez a (téves) felfogás.
A legegyszerűbb érv az, amit minden szülőnek meg kellene értenie. 6 éves korban egy gyerek még nem tud olyan összetetten gondolkodni, hogy szűrni tudjon az őt érő információáradat között. Az anyanyelv, amit már magzat korától érzékel, amin keresztül addig felfedezte a világot, csakis az nyújt számára olyan biztonságot, hogy mélységi tudásra tehessen szert.
Mert bármennyire is hihetetlennek gondoljuk, bármennyire is hajlamosak vagyunk elbagatellizálni az elsős tananyagot, tudatosítanunk kell, hogy ezek az ismeretek, ha nem rögzülnek megfelelően, ha akár csak egy kis részlet is kimarad belőle (amit akkor talán észre sem vesz a szülő), már befolyásolja a ráépülő tananyag elsajátításának hatékonyságát. Tehát rögtön hiányossá válik az az érv, ami miatt nem anyanyelvi iskolába íratta a szülő csemetéjét. Hisz hátrányt szenved a sikerességben – amit ugyebár eredetileg célul tűzött ki.”