Június 30-án este egy nagyszabású gála keretein belül elbúcsúzott a Nemzeti Színház Társulata, és Alföldi Róbert. Búcsú volt ez egymástól, a közönségtől, a daraboktól, a színháztól. Búcsú és ünnep.
A legkevésbé akart ezen az estén bárki szomorú lenni színházon belül, és környezetében egyaránt. Persze sokan voltak, voltunk szomorúak, hogy vége egy korszaknak, de ezt el kell fogadni, és el is lehet fogadni. Sokkal inkább ünnep volt ez, hiszen több ezren voltak kíváncsiak valaminek az utolsó mozzanataira. Együtt ültünk, álltunk, füvön, kövön, kisszéken – kinek mi jutott – és sokszor mosolyogtunk. Ünnep volt, hogy egy színházra ennyi ember kíváncsi volt.
Kérdés az, hogy hogyan, és miért is lett vége ennek a korszaknak. Ez a színház, és ez a társulat 2012 decemberéig is jó és sikeres volt, jól működött, mindenki tudta, hogy komoly munka folyik ott. Ráadásul gazdaságilag is működött a koncepció, és fiatalabbak is beültek a színházba. Azonban ha lejár az igazgatói kinevezés ideje, lejár a szerződés, akkor el kell menni. Nyilván fennáll a maradás lehetősége is, ha meghosszabbítják ezt a szerződést. És itt követtek el óriási hibákat a döntéshozók.
A poszt betöltésére több mód van: Kinevezhetik újra az eddigi igazgatót, vagy kinevezhetnek valaki mást, vagy pályáztatnak. Ha kinevezünk valakit, az tiszta helyzet. Alföldi úr, köszönjük szépen a munkáját, nagyon jó volt, de mást szeretnénk az intézmény élén látni. Nyilván fájdalmas lett volna Alföldinek, de megérthető lett volna. Legitim módszer ez is. Azonban a döntéshozók igyekeztek fenntartani egy demokratikus látszat képét, pályázatot írtak ki a posztra. Ha újrapályázott az igazgató, jelen esetben Alföldi Róbert, igyekezniük kellett volna jobban törekedni arra, hogy ez úgy tűnjön, nem lefutott meccs. Az hogy az egyik pályázó – itt Vidnyászky – delegálja a döntőbizottság 80 százalékát, több mint óriási baklövés. Pedig csak egy papíron le kellett volna adnia valakinek a neveket, hogy te küldd őket a bizottságba.
Az, hogy nem hívták meg a pályázat mindkét résztvevőjét az eredmény kihirdetésére, szintén óriási hiba. Lehet elbizakodottságból, esetleg vakságból, vagy tájékozatlanságból már a látszatra sem adtak. Azt azonban vagy elfelejtették, vagy nem törődtek vele, hogy Alföldi Róbert nem egy színház, hanem a Nemzeti Színház igazgatója, és nem csak igazgató, hanem médiaszemélyiség. És azzal, hogy nem figyeltek a látszatra, pont elég felületet hagytak annak, hogy ezt a társulatot a színházszeretők sokáig ne felejtsék el.