Az elmúlt években bevett gyakorlattá vált, hogy a szülők – gyakran az óvodák bátorítására – hatévesen nem vitték el a gyermeket iskolába, hanem kivártak még egy-két évet. Ez jó volt az óvodáknak, hisz a normatíva gyerekek után jár, jó volt a szülőnek, mert nem tette ki a gyermekét az iskola megpróbáltatásainak. Nem volt jó viszont az általános iskola első osztályosainak, ahol sokszor előfordult, hogy a hatéves csemete mellett egy nyolcéves üldögélt.
És nem volt jó az államnak sem, hiszen így gyakran előfordult, hogy az alapvetően három-négyéves óvodai nevelés ötévessé vált, azaz egy-két évet pluszban kellett finanszírozni. És ez az elcsúszás nem csak itt jelentkezik, aki két évvel később kezdi az iskolát, az valószínűleg két évvel később kerül a munkaerőpiacra is. Az új szabályozás ezeket az anomáliákat szeretné kiküszöbölni. Bevezették, hogy három éves kortól kötelező az óvodai ellátás, ami a szűk óvodakapacitás miatt valószínűleg arra fogja sarkallni az óvodavezetőket, hogy indokolatlan esetben ne tartsák vissza a hatéves gyerekeket az iskolától. (A lehetőség természetesen fennáll: aki nem iskolaérett, az maradhat az oviban.)
Az állami közoktatásban iskolakörzetek vannak, kötelező beiskolázással. Ez annyit jelent, hogy az adott körzetben lakó gyermeket – akármi is történik – fel kell venni abba az iskolába, ahova tartozik. Mindezek mellett a jelenlegi szabályozás lehetővé teszi a szabad iskolaválasztást. Azaz, ha a körzetes gyerekek felvétele után marad hely, oda fel lehet venni nem körzetes gyerekeket is. Hely pedig minden évben marad, hiszen két évtizede szinte folyamatosan csökken a gyereklétszám. Sőt, ma már inkább az a jellemző, hogy az iskolák versenyeznek a gyerekekért. Meg kell nézni a beiratkozás előtt egy ovit, a környék szinte minden iskolája öles betűkkel hirdeti magát.
Szakértők szerint kevés olyan ország van a világon, ahol annyira szabad az iskolaválasztás, mint Magyarországon. Ez alapvetően jó, a másik oldala viszont az, hogy minden igyekezet ellenére fennmarad a jó iskolák vs. rossz iskolák helyzet. Ezt az is alátámasztja, hogy az általános iskolákban a beiskolázási körzeten kívülről érkező tanulók aránya igen jelentős, átlagosan 17,6%. A nagyobb településeken jellemzően ennél is jóval magasabb (nagyvárosban és Budapesten 34-35%). Hiába a beiskolázási körzetek, a szülők értelemszerűen a jobb, a jobbnak hitt, jobbnak mondott iskolába akarják vinni a gyermeket.